Hlavní obsah

Česká raketa slaví hattrick. Nejlepšímu z obchodníků dala milion dolarů

Ukázka z rozhovoru s Otakarem Šuffnerem. Ten je spolu s Markem Vašíčem majitelem tradingové rakety FTMO. Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

aktualizováno •

České společnosti se podařilo to, co nikomu jinému - třikrát za sebou se stala nejrychleji rostoucí firmou ve střední a východní Evropě a tradingová společnost FTMO tak slaví „hattrick“ v soutěži Deloitte Fast 50.

Článek

Základ úspěchu? Platforma pro amatérské burzovní obchodníky, která dosáhla mezinárodního věhlasu a kterou si už vyzkoušel více než milion klientů z celého světa. Princip je jednoduchý. Zájemce si koupí edukační kurz na finanční trhy, a pokud v něm uspěje, může začít obchodovat na demo účtu firmy a začít tak vydělávat.

Díky tomuto nápadu loni EBITDA, tedy zisk před započtením úroků, daní a odpisů, FTMO vystoupala na 1,8 miliardy korun a tržby přesáhly čtyři miliardy korun. Letos míří firma ještě o půl miliardy výš – a to vše bez investorů.

„Jsem vděčný za to, co máme teď. Doba je úplně jiná, než když jsme začínali. Toto odvětví jsme vytvořili, dříve na světě nic podobného nebylo a dnes máme stovky konkurentů po celém světě, kteří víceméně FTMO kopírují,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Otakar Šuffner.

Spolu se svým parťákem Markem Vašíčkem jsou tito čerství třicátníci jedinými majiteli společnosti a jejich byznys je vynesl i do žebříčku stovky nejbohatších Čechů.

Děkujeme za spolupráci

Hlavním partnerem je Burza cenných papírů Praha, partnery projektu jsou ČSOB, Galileo Corporation, Orlen Unipetrol, Deloitte a Kunsthalle.

Je trading umění, nebo se dá naučit?

To je těžká otázka. Určitě potřebujete mít pro trading vlohy, ale je to hodně také o vytrvalosti a disciplíně. Jsou to v podstatě vlastnosti, které potřebujete mít pro jakýkoliv vrcholový sport. V tradingu to pak platí dvojnásob, potřebujete také logické myšlení a musíte být disciplinovaní v risk managementu. Toto jsou věci, které se naučit dají, ale musíte mít i vlohy, aby vás trading jako takový vůbec očaroval a chtěli jste ho dělat.

Vrcholoví sportovci berou špičkové peníze, kolik berou vaši vrcholoví tradeři?

Nejlepšímu traderovi jsme vyplatili jednorázově přes milion dolarů, což je samozřejmě ale extrém. Průměrná částka, kterou našim klientům posíláme, je kolem 3,6 tisíce dolarů (cca 81 tisíc Kč).

Máme i jeden hezký příběh. Náš klient z Afriky si díky příležitosti obchodovat u nás vydělal peníze, za které ve své vesnici postavil solární panely. A dnes pro jednu menší čtvrť dodává elektřinu.

Kolik lidí si už vaši platformu vyzkoušelo?

Celkem si FTMO vyzkoušelo přes 1,1 milionu lidí. Aktivních účtů je aktuálně kolem 160 000.

Jestliže jste loni měli tržby čtyři miliardy a EBITDA 1,8 miliardy – jaký bude letošní rok?

Doufám, že tržby překonáme, ale přiznám se, že nevím o kolik. Rozhodně už ale nečekejte růst na šest nebo sedm miliard. Budeme rádi, když se budeme pohybovat kolem čtyř, pěti miliard korun.

Samozřejmě budeme velice rádi za růst, nicméně já jsem vděčný za to, co máme teď. Doba je úplně jiná, než když jsme začínali. Toto odvětví jsme vytvořili, dříve na světě nic podobného nebylo a dnes máme stovky konkurentů po celém světě, kteří víceméně FTMO kopírují.

Zlatem k bohatství

Co se vlastně u vás nejvíc obchoduje?

Měnové páry, americké indexy a z komodit je to zlato.

Jak moc velkou roli v tradingu už teď hraje nebo bude hrát umělá inteligence?

Trh je vlastně soubor lidí, společností a automatických obchodních systémů, kteří mají různé motivace. Je tam mnoho firem a vlastně nejvíc likvidity na trh dodávají velké korporace, které se tak zajišťují, že máte menší část spekulantů, kteří se snaží na pohybech kurzu vydělat peníze.

Když si vezmete všechny tyto různé subjekty, které mají buď dobrý, nebo špatný den a některý den nemusí být racionální, tak podle mě neexistuje způsob, jak to AI naučit. Samozřejmě, nikdy neříkejte nikdy, ale osobně si myslím, že AI může pomoci s analýzou jednotlivých společností, například je skvělé, že si můžete rychle porovnat tržby Tesly a Fordu, rychle se dostanete k informacím, ale aby vám pomohla vyloženě k obchodnímu rozhodnutí, to si nemyslím.

Reklama

Doporučované