Hlavní obsah

Spalovací motor je fosilie. Peníze investorů zalijí elektrickou konkurenci

Foto: Motor1

Ilustrační obrázek.

Reklama

Celosvětový tlak na elektrifikaci dopravy sílí, což podle Bank of America vyvolá vlnu primárních úpisů akcií společností vyrábějící elektromobily. Do konce roku 2023 by firmy mohly od investorů získat až sto miliard dolarů.

Článek

Celosvětový tlak směrem k elektrifikaci soukromé dopravy vyvolá velkou vlnu primárních úpisů akcií společností (IPO), které elektromobily vyrábějí. Tyto automobilky by mohly do konce roku 2023 od investorů získat až sto miliard dolarů.

Podle agentury Bloomberg to uvedl Patrick Steinemann, šéf Global Mobility Group Investment Banking z Bank of America.

Růst investic v sektoru elektromobilů, od výroby baterií až po nabíjení automobilů, povede k tomu, že tyto společnosti budou chtít uvést vlastní akcie na burze. „Jsme již na velké vlně, která přinese investice až sto miliard dolarů z IPO v oblasti elektrifikace, a to v rámci celého řetězce,“ řekl Steinemann.

Zatím největší letošní úpis akcií pochází právě z tohoto sektoru. Automobilka Rivian, která se soustředí na výrobu elektrických užitkových vozů, získala počátkem tohoto měsíce od investorů 13,7 miliardy dolarů, cena akcií proti upisovací ceně vzrostla o více než 40 procent.

Výrobci elektrických vozidel se v uplynulém roce stali doslova miláčky investorů, akcie těchto automobilek předvedly působivé růsty, a to především díky rostoucí poptávce po čistší dopravě. Automobilka Tesla, která je lídrem v odvětví, za poslední rok téměř zdvojnásobila svou hodnotu. Další miliardy dolarů pak šly prostřednictvím IPO nebo druhotných úpisů.

Čínská automobilka BYD, která vyrábí elektromobily a baterie, minulý měsíc od investorů získala 1,8 miliardy dolarů, když své akcie upsala na burze v Hong Kongu. V letošním roce jde o druhý podobný obchod této společnosti. Již v lednu tato firma, do které zainvestoval rovněž Warren Buffett, získala od investorů kapitál 3,9 miliardy dolarů.

Rostoucí poptávka po elektromobilech povede ke zvýšení investic a rovněž k poptávce po akciích společností, které vyrábějí především baterie pro elektrické vozy. Podle BloombergNEF se očekává, že deset největších výrobců elektrických aut do konce příštího roku téměř ztrojnásobí svou výrobní kapacitu, aby dokázali uspokojit poptávku a splnit budoucí závazky.

„Firmy vyrábějící baterie se stanou svým vlastním vesmírem, momentálně vstupují do fáze, kde masivní nárůst výrobní kapacity vyžaduje také hodně kapitálu, aby dokázaly držet krok s rostoucí poptávkou po elektrických vozidlech,“ uvedl Steinemann, a dodal: „Do této doby byli výrobci baterií financování z velké části dluhem, další fáze jejich růstu ale bude financována vlnou primárních úpisů akcií.“

Jeden z největších IPO, který proběhne v roce 2022 v Asii, bude takzvaný spin-off (oddělení části podniku) bateriového výrobce LG Energy Solution v Jižní Koreji od LG Chem. Společnost LG Energy Solution by díky rozdělení mohla získat kapitál přibližně deset miliard dolarů. Tím by se společnost stala jedním z největších světových výrobců baterií po čínském Contemporary Amperex Technology.

Společnost LG Energy Solution obnovila proces IPO poté, co v říjnu dosáhla dohody s General Motors o nákladech na stažení baterií modelu Chevrolet Bolt. Prospekt k úpisu akcií plánuje společnost předložit začátkem prosince, přijímat objednávky od investorů začne na začátku příštího roku, jak uvedl Seoul Economic Daily.

Reklama

Doporučované