Hlavní obsah

Svět řeší, jestli dotovat elektromobily. USA pobídky ruší, Řím zavádí šrotovné

Foto: J. Lekavicius, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

V USA od října nefungují federální daňové úlevy na elektromotory. Očekává se pokles zájmu a růst cen, případně snížení produkce. Ve stejný den zavedla Itálie k dotacím také šrotovné, elektromobily tak prudce zlevňují.

Článek

Prodej elektromobilů ve Spojených státech čeká turbulentní období. S koncem září totiž vyprší federální daňová úleva ve výši 7500 dolarů (155 000 Kč), která v posledních dvou letech podporovala zájem Američanů o vozy na elektrický pohon. Změna přichází v rámci daňového a výdajového balíčku prezidenta Donalda Trumpa, který tuto pobídku ruší. Na vyšší ceny ale byli Američané připraveni, a tak část z nich uspíšila nákup nového vozu a ještě v srpnu a září zamířili k prodejcům, či si vůz objednali online, píše CNN.

Odborníci nyní očekávají, že prudký nárůst zájmu před vypršením podpory vystřídá ochlazení v posledním čtvrtletí roku. Automobilky se tak musí rozhodnout, zda a jak upraví ceny nebo pobídky, aby udržely tempo prodeje. Když byla v roce 2019 omezena dřívější daňová úleva pro Teslu a General Motors, obě firmy reagovaly snížením cen svých vozů.

Tamní trh s elektromobily přitom v posledních letech vykazoval silný růst. Jen v roce 2024 vzrostl jejich prodej o sedm procent na 1,6 milionu vozů, zatímco prodej tradičních automobilů na benzin přidal jen dvě procenta. Automobilky proto již dříve začaly využívat různé pobídky, především v oblasti leasingu. Podle analytika Ivana Druryho z webu Edmunds bude tlak na ceny ještě silnější po ukončení daňové podpory. „Pokud nyní nemůžete prodat auta za stávající ceny, není možné, abyste je prodali dráž po zrušení úlevy,“ uvedl. Podle něj tak výrobci zřejmě sáhnou k nižším katalogovým cenám, cashbackům či výhodnějším finančním podmínkám.

Další reakcí může být omezení výroby. Pokud automobilky sníží objem produkce, dostupnost modelů klesne, což by mohlo udržet ceny nahoře. „Firmy budou čelit protichůdnému tlaku – na jedné straně budou chtít udržet ceny, na druhé straně je třeba zajistit určitý objem prodejů,“ vysvětluje Stephanie Valdez Streaty ze společnosti Cox Automotive. Podle ní se proto dá čekat kombinace obou přístupů.

Přesto není pravděpodobné, že by ukončení daňové úlevy znamenalo kolaps poptávky, píše CNN. Průzkum Cox Automotive ukazuje, že 65 % zájemců o elektromobily plánuje svůj nákup uskutečnit i bez podpory. Pouze pětina dotázaných by nyní radši zvolila hybrid nebo vůz se spalovacím motorem. Rozhodujícím faktorem zůstávají spíše úspory paliva, nižší náklady na údržbu či ekologické hledisko než samotná státní pobídka. Roli hraje také to, že se daňová úleva nevztahovala na všechny elektromobily. Neplatila pro vozy, které stály více než 80 000 (1,65 milionu Kč), takže zájem o ně zřejmě neklesne.

Trh tak čeká období nejistoty a hledání nové rovnováhy. „Myslím, že na trhu bude ještě nějakou dobu panovat mírný zmatek,“ shrnul situaci David Green z Cars.com. Automobilky i zákazníci vstupují do posledního čtvrtletí s očekáváním, jak se nová pravidla promítnou do cen i prodejů.

S italskou dotací je auto levnější než jízdní kolo

Elektromobily a dotační politika kolem nich jsou tématem také v Česku. Automobily do zásuvky značek Leapmotor a Dacia, které jsou vyráběné v Číně, se v Itálii díky vládním dotacím prodávají levněji než luxusní jízdní kola. Napsal to server Automotive News. Obě značky od října těží z nového programu šrotovného, jehož cílem je dostat ze silnic auta s vysokými emisemi starší deseti let. Dacia patří do francouzské skupiny Renault, Leapmotor do italsko-americké skupiny Stellantis.

Díky pobídkám se cena malého elektromobilu Dacia Spring může dostat na 3900 eur (94 800 Kč) z původních 17 900 eur (435 000 Kč). Leapmotor pak svůj elektrický hatchback T03 nabízí za 4900 eur (119 100 Kč), běžná cena bez využití dotačního programu činí 18 900 eur (459 400 Kč), píše ČTK.

Právě Leapmotor před zavedením šrotovného inzeroval svůj vůz T03 se sloganem, že jeho cena je „nižší, než co jste zaplatili za jízdní kolo“. Na cenu 4900 eur je automobilka schopna se dostat díky tomu, že katalogovou cenu snížila o 3000 na 15 900 eur, k čemuž přidá slevu 11 000 eur ve formě státní dotace. Podobně u vozu Dacia Spring se započte státní dotace 11 000 eur a sleva na šrotovné 3000 eur od Renaultu, čímž se výrobce dostane na konečných 3900 eur.

Ostatní automobilky se k extrémnímu zlevňování nepřipojují. Nejlevnějším rivalem modelů Spring a T03 je v Itálii elektrický minivůz Fiat 500e. Automobilka Fiat nabízí model vyrobený v Turíně za 9950 eur (241 800 Kč), což je snížení proti katalogové ceně 23 900 eur (580 500 Kč). I to je díky využití pobídek, ale pouze v případě, že si kupující vezme úvěr s vysokým úrokem 12,9 procenta.

Italská vláda spouští nový pobídkový program v hodnotě 597 milionů eur (14,5 miliardy Kč) na podporu prodeje bateriových elektromobilů. Italský trh s elektromobily patří k nejslabším v Evropě - podíl prodaných bateriových elektromobilů v Itálii do srpna činil 5,2 procenta (podobně jako v Česku), zatímco průměr v Evropské unii činil 15,8 procenta, ukazují data Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Aby kupující získali nárok na slevu 11 000 eur formou státní dotace, musejí nechat sešrotovat starý vůz s emisní normou Euro 5 a starší. Norma Euro 5 vstoupila v platnost v roce 2011 a platila pro registrace do srpna 2015. Pobídka se vztahuje pouze na méně majetné rodiny, jejichž roční příjem je nižší než 30 000 eur (729 000 Kč) a které žijí v městských oblastech s více než 50 000 obyvateli. Rodiny s ročním příjmem do 40 000 eur (972 000 Kč) mají nárok na pobídku 9000 eur (218 700 Kč) na nákup nového elektromobilu.

Výkonný ředitel jedné nečínské automobilky serveru Automotive News pod podmínkou zachování anonymity řekl, že přidělených 597 milionů eur na program šrotovného se do konce trvání programu příští rok v červnu ani nemusí úplně využít. Důvodem je podle něj předpoklad nižších příjmů u zájemců o využití dotace a také omezené geografické pokrytí. Program by mohl podle výpočtů Automotive News Europe zvýšit prodej přibližně o 60 000 nových registrací.

Počet registrací nových aut v EU v srpnu vzrostl o 5,3 procenta na 677 786 vozů. Největší zájem byl mezi kupujícími o hybridní elektrické vozy, jejich prodej se zvýšil o 54,5 procenta. Prodej vozů se spalovacím motorem pokračoval v poklesu, uvedla ACEA. Od začátku letošního roku se ale počet registrací o 0,1 procenta snížil a dosáhl 7,17 milionu vozů.

Doporučované