Hlavní obsah

Z Prahy se létá levněji do dálky. Pomohly nové linky i méně cestujících

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Z Česka se letos létá do vzdálenějších míst levněji než loni. Ceny letenek do Asie srazily nové dálkové spoje, severní Amerika zlevňuje díky nižšímu zájmu cestujících. Výhodné jsou i některé evropské destinace, třeba Chorvatsko.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Letenky do zahraničí letos nejsou o moc dražší než loni – v mnoha případech jsou dokonce levnější. Vyplývá to ze statistik portálu Letuška.cz.

„Průměrné ceny letenek do evropských destinací se drží na loňských úrovních. Letenky do dálkových destinací ale stojí průměrně o 5 % méně než minulý rok,“ říká Josef Trejbal, ředitel Letuška.cz.

A právě dálkové linky procházejí největší změnou za poslední roky. „Příchod nových dálkových dopravců na český trh způsobuje snižování cen letenek do Asie,“ dodává šéf prodejce letenek.

V posledních měsících začaly z Prahy létat tři nové společnosti - jihokorejská Asiana Airlines s linkou do Soulu, Etihad Airways do Abú Dhabí a Air Canada, která obnovila přímé spojení do Toronta. Všechny tyto spoje přinesly na pražské letiště téměř tři tisíce nových sedadel týdně, nad rámec stávajících spojení.

Význam dálkových linek zdůrazňuje vedení letiště. „Nové spojení na nové letiště v Abú Dhabí je dalším úspěchem v naší strategii postupného rozšiřování nabídky dálkových spojení. Věříme, že si tato linka mezi cestujícími poměrně rychle získá oblibu a nabídne spojení nejen do Spojených arabských emirátů, ale i do dalších destinací v síti společnosti Etihad,“ uvedl Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha.

Podle odhadů letiště Václava Havla by ji do konce letošního roku mohlo využít více než 50 tisíc cestujících.

Nejviditelnější dopad nových dálkových spojů je zatím patrný hlavně u letů do Asie. Díky společným kapacitám Korean Air a Asiany, která od dubna létá třikrát týdně, nabízí Praha do Soulu už šest přímých letů týdně. Oproti loňsku tak přibylo téměř tisíc sedadel týdně navíc. Vysoká nabídka míst a výhodné přestupní trasy otevírají prostor pro časté cenové akce a tlak na konkurenci.

„Dálkoví dopravci se chtějí v Praze uchytit a první sezony prodávají za nástupní cenu,“ vysvětluje Josef Trejbal z Letuška.cz. Podle něj navíc právě nyní probíhají výrazné slevové kampaně na odlety v srpnu a září. Kabiny nejsou vyprodané, což dává cestujícím prostor k výhodnému nákupu i na poslední chvíli.

Zájem o Ameriku klesá

U letů do Severní Ameriky je situace trochu jiná. Tamní ceny se meziročně drží nebo dokonce klesly také, ale ne kvůli konkurenci. Podle analýzy poradenské společnosti Deloitte klesl počet evropských návštěvníků USA o 14 procent a celkově se příjezdový turismus do USA snížil o 10 procent.

„Zaznamenáváme méně mezinárodních cest a ústup od prémiových destinací. Lidé více jezdí autem, méně létají přes oceán a omezují výdaje v cílových destinacích,“ uvádí zpráva Deloitte.

Důvodem je podle odborníků kombinace silného dolaru, drahého pojištění, vyšších nákladů na místě a celkové nejistoty. „Na severoamerických trasách vidíme slevy, ale ne dramatické. Motorem je slabší poptávka, ne noví dopravci,“ potvrzuje Josef Trejbal.

Stabilní cenovou hladinu si letos drží i vnitroevropské destinace. Podle dat Kiwi.com došlo k mírnému zdražení pouze v případě Británie, Itálie nebo Albánie, naopak Chorvatsko je díky novým přímým linkám levnější než loni. „Zájem o konkrétní destinaci bývá jedním z hlavních důvodů, proč ceny letů rostou, nebo klesají,“ říká mluvčí Kiwi.com Daniela Chovancová.

Na finální cenu mají podle ní vliv i další faktory, především letištní poplatky a cena paliva. „Palivo zůstává největší nákladovou položkou dopravců. Letištní poplatky zase záleží na konkrétních dohodách mezi aerolinkami a jednotlivými letišti,“ dodává.

Doporučované