Hlavní obsah

Český výrobce: Němcům nejde konkurovat, mají levnější energie

Agenda s Otto Daňkem: Exportéři trpí. Aby ušetřili, kupují nejlevnější součástky v Číně. Ilustrační foto.Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

Český export volá o pomoc. Silná koruna a drahé energie dělají z tuzemských společností drahé výrobce. Aby Češi své zboží zlevnili, opět se vracejí k nákupům levných a méně spolehlivých komponentů v Asii.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Náchodská společnost ATAS vyrábí malé elektromotory, které vyváží do celého světa. Do nedávna kupovala díly pro své výrobky v západní Evropě, teď to z cenových důvodů nejde. Aby její finální produkt, elektromotor, zůstal cenově konkurenceschopným, začala nakupovat komponenty v Asii a dalších nízkonákladových zemích.

„To jsme v minulosti nedělali, protože jsme si zakládali na tom, že naše výrobky budou dodávány včas a v prvotřídní kvalitě. Pokud je ale tlak a požadavek na cenu, pak se tomu musíme přizpůsobit. Kdo se nepřizpůsobí, je na nejlepší cestě do pekel,“ vysvětluje v rozhovoru pro SZ Byznys Otto Daněk.

Ten je nejenom předsedou představenstva ve společnosti ATAS, ale zastává také roli místopředsedy v Asociaci exportérů.

Polovina vývozců zvažuje propouštění

Podle této asociace má teď velké problémy více než polovina tuzemských vývozců. Vyplývá to i z průzkumu, který mezi členy asociace proběhl koncem loňského roku. „Čísla, která jsme získávali od našich respondentů, nenaháněla příliš optimismu do krve,“ dodává Daněk s tím, že i když průzkum proběhl už v roce 2022, situace se nelepší ani teď, začátkem roku 2023.

Levnější nákupy komponentů do výroby jsou jen začátek – 57 procent exportérů dokonce zvažuje, že bude muset propouštět. „Pokud se bavíme o exportérech, je to reálná hrozba. Tady totiž hraje (roli) i další nepříjemný vliv – poměrně silný kurz eura, které většina našich firem používá,“ dodává Daněk.

Dalším důvodem strachu a problémů jsou pak ceny energií. Byť dramatické ceny z loňského roku klesají, jsou stále jinde než v minulých letech a hlavně jinde, než u zahraniční konkurence.

České podniky podle něj mají zafixované ceny na 0,18 eura za kilowatthodinu, což je asi čtyřikrát víc, než kolik to bylo. Při cestě po Německu však zjistil, že tamní výrobci mají strop na cenu energií výrazně níž – a platí tedy méně.

Neekologické, čas i kvalita diskutabilní

Kvůli mixu silné koruny a drahých vstupů tak mohou výrobky zahraničí konkurence vycházet levněji než ty české. A tak i ATAS teď šetří, kde se dá.

„Chystáme několik projektů, chceme zateplit budovy, vyměnit okna, nakoupit solární panely, abychom byli schopni produkovat elektrickou energii sami. Ale ani to nestačí k tomu, abychom se neohlíželi po vzdálených teritoriích – právě šéfová nákupu dělá veliké poptávky důležitých komponent pro výrobu motorů v Číně a Indii a v zemích, které jsou považovány za ty nízkonákladové,“ dodává Daněk.

Přitom si uvědomuje, že tyto nákupy jsou kvůli dlouhým převozům nejenom neekologické, ale mohou být i problematické na včasnost dodávek, a hlavně na kvalitu.

Návrat do Asie

„Může to být riziko, ale chceme i z těchto, řekněme méně kvalitních, surovin vyrábět prvotřídní motory. To je opět na úkor dalších nákladů, protože určitě vzroste ‚zmetkovitost‘ a náklady na zpracování některých surovin. Samozřejmě na konci výroby budeme muset zpřísnit výstupní kontrolu tak, abychom nespadli do ‚lowcostových‘ výrobků, které se dnes po světě prodávají,“ dodává Daněk.

Na trhu tak nastává opačný trend, než na jaký to vypadalo během covidu. Tehdy firmy deklarovaly, že dovoz z Číny omezí, případně od něj chtěly úplně ustoupit. O ukončení dovozů z Číny uvažoval například výrobce nábytku Ahrend – i on nakonec své plány přehodnotil.

Reklama

Doporučované