Hlavní obsah

Když se přestanou prodávat pracovní rukavice, je tu problém, říká šéf stavebnin

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Agenda SZ Byznys s Petrem Vaněrkou, generálním ředitelem prodejce stavebnin Pro-Doma.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Jak poznat, že se česká ekonomika dostala do potíží? „Říká se, že když se přestanou kupovat pracovní rukavice, je to první signál,“ říká šéf stavebnin Pro-Doma Petr Vaněrka s tím, že právě rukavice se už prodávat přestaly.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Zájem o stavební materiály opadá. V průměru se prodeje stavebnin propadly „jen“ o 20 až 25 procent, některé materiály na trhu se ale nyní prodávají ještě méně a zájem o ně klesl o 60 procent.

„Jsou to přesně ty materiály, které se ocitají na stavbě v počáteční fázi, tedy zdivo a základní materiály,“ říká v rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys šéf Pro-Doma Petr Vaněrka s tím, že i když teď může mluvit každý výrobce jinak, na každého postupně dojde. „Je to právě tím, v jaké fázi chronologie té stavby se ocitá. Vlastně se dá říct, že na každého dojde,“ dodává a říká, že v příštím roce uvidíme podobný pokles také u dalších materiálů. Prodejci navíc v tuto chvíli vyprodávají skladové zásoby, takže od výrobců nové zboží příliš neobjednávají.

Společnost Pro-Doma je součástí žebříčku 100 nejhodnotnějších českých firem Česká elita, který sestavily Seznam Zprávy ve spolupráci s odborným poradcem společností Deloitte.

Vrchol byl loni

Petr Vaněrka zároveň upozorňuje na fakt, že stavebnictví zažilo svůj vrchol v minulém roce. „To byl rekordní a nesrovnatelný rok, proto je potřeba brát ta čísla taková, jaká jsou, a řídit se pravidlem, že všechno, co má příčinu, má i následky,“ vysvětluje Vaněrka.

Popisuje, že zatímco doba předcovidová byla ve znamení růstu stavebnictví, doba covidová byla ve znamení zmatků, výpadků a logistických překážek, což vedlo k tomu, že se stavebnictví „zbláznilo“. „To bláznovství vygradovalo v minulém roce, nicméně pak ta křivka začala strmě padat a v letošním roce se zkáza dokonala,“ říká Vaněrka s tím, že důvodů je několik, od sociálních přes politické, od úrokových sazeb přes ceny energií až po cenu materiálů.

Podívejte se: Seznam Zprávy sestavily žebříček 100 nejhodnotnějších českých firem. Kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku je možné zjistit další podrobnosti o umístěné společnosti.

„Můžeme spekulovat o tom, jestli je ta cena správná, vysoká, nebo nízká. Tento rok ale na prodeji stavebních materiálů v celém řetězci neprofituje nikdo. Je pravda, že investor vše svádí na drahé stavební firmy, ty zase na drahý materiál – tedy na nás prodejce – a my na výrobce. Výrobci situaci svádí na dodavatele primárních surovin. Každý má svého viníka a sám se cítí obětí. Faktem ale je, že letos na tom nevydělá nikdo a všichni hledají řešení, jak z toho vybruslit,“ říká Vaněrka s tím, že není pravděpodobné, že dojde k výrazným slevám, protože dnes se prodává do ztráty.

Naopak zdražení už trh nedovolí. „Situace, která nastala, nemá jiné řešení než nějak přežít a začít znovu profitovat,“ dodává.

Oživení? Sazby 4,3 procenta nebudou stačit

Upozorňuje přitom, že aktuálně jde o obrovský, alarmující propad, který nebude jednoduché nastartovat zpátky. A výrazné oživení neočekává ani v příštím roce, i kvůli tomu, že peníze budou stále ještě drahé. „Za předpokladu, že inflace klesne někam ke dvěma procentům, budou sazby 4,3 procenta a to určitě nebude stačit na to, aby se oživil trh ze strany zájmu investorů a kupujících,“ dodává Vaněrka.

Výrobci stavebních materiálů v Česku

Diton – Společnost založená v roce 1999. Řadí se mezi největší výrobce a dodavatele betonových výrobků – například dlažeb, palisád, obrubníků či zdiva.

Heluz – Česká firma vyrábí cihly již od roku 1876. Momentálně je jeden ze tří největších výrobců zdicích systémů na našem trhu. Zbývající dva výrobci pocházejí ze zahraničí.

Kámen a písek – Výrobce drceného kameniva. V současnosti provozuje po celých jižních Čechách deset kamenolomů.

Kronospan – Jihlavský Kronospan se specializuje na stavební materiály ze dřeva. Firma zaměstnává 700 lidí.

Wienerberger – Je součástí nadnárodního koncernu Wienerberger Group. V Česku má 900 zaměstnanců a je největším výrobcem pálených cihel a střešních tašek. V roce 2019 dokončil fúzi se společností Tondach ČR, výrobcem střešních krytin.

Rukavice se už přestaly prodávat

Stavebnictví je podle něj určitý hegemon ekonomiky a také „věrozvěst“, který říká, jak to v budoucnu bude. Právě i díky tomu, že v oboru fungují určité zákonitosti a stavba se relativně dlouho připravuje a staví. „Říká se, že když se přestanou kupovat pracovní rukavice, je to první signál,“ dodává Vaněrka s tím, že rukavice se už prodávat přestaly.

„Je to opravdu taková pomůcka na které můžete hned vidět, co se děje.“ I proto se Pro-Doma na současnou situaci připravuje od poloviny roku 2022.  Zastavila se expanze, tlačí se na úspory, efektivitu a náklady. „Jsme velká firma a nechceme dopadnout jako Titanic,“ říká Vaněrka.

„Já dělám ve stavebnictví 20 let a za těch 20 let tady byly krize, ale my jsme je vlastně nikdy neviděli. Teď ji cítíme všude okolo,“ dodává.

Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované