Hlavní obsah

„Neuvěřitelná drzost.“ O nejdražší obraz Česka usiluje kolaborantův potomek

Hostem SZ Byznys byl Vladimír Lekeš, ředitel Adolf Loos Apartment and Gallery.Video: Silvie Friedmannová, Seznam Zprávy

 

Reklama

„Považuji za neuvěřitelnou drzost, když se potomci nacistického kolaboranta hlásí o židovský majetek,“ říká galerista Vladimír Lekeš v Agendě SZ Byznys. Právě to zmařilo aukci pravděpodobně nejdražšího českého obrazu.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Mohla to být nejvýznamnější umělecká aukce za poslední léta. Obraz Oskara Kokoschky s názvem Žena a otrok, který znázorňuje autora s někdejší milenkou a múzou Almou Mahlerovou, nabízel majitel k prodeji s vyvolávací cenou v Česku dosud nevídaných 200 milionů korun. I když se většina uměleckých děl nabízených v Pavilonu Expo prodala, Kokoschkův obraz mezi nimi nebyl.

O překvapení na poslední chvíli se postaral článek v rakouském listu Der Standard, který zpochybnil oprávněnost vlastnictví českého majitele. Vyšel dva dny před aukcí, a podle všeho právě tento text případné zájemce odradil.

Podle galeristy Vladimíra Lekeše stojí v pozadí příběhu potomci jednoho z někdejších majitelů, německého podnikatele Hanse Dittmayera, odsouzeného po druhé světové válce za kolaboraci s nacisty. Jeho továrna během války například zásobovala Wehrmacht a jednotky SS.

„Hans Dittmayer si vytvořil sbírku v roce 1942 a bohužel především od židovských majitelů, kteří byli v té době nuceni se zbavovat majetku a tedy i obrazů pod cenou nebo i skoro zadarmo,“ popisuje Vladimír Lekeš v rozhovoru pro SZ Byznys. Jedním z těchto židovských majitelů byl také sběratel z Drážďan Fritz Salo Glaser, tehdejší majitel slavného díla malíře Oskara Kokoschky.

Adolf Loos Apartment and Gallery

Aukční síň a galerie, založená roku 2009 v Praze.

Zaměřuje se na prodej českých i zahraničních uměleckých děl, mezi nimi například Františka Kupky, Toyen nebo Oskara Kokoschky.

V roce 2021 otevřela Expo 58 Art, výstavní síň v objektu slavného pavilonu, který zvítězil na stejnojmenné světové výstavě v Bruselu. Nachází se v Praze na Letné.

„Není to poprvé, kdy se toto ze strany Dittmayerových dědiců a jejich právníků stalo. Dělají to velmi sofistikovaně a jediné, co chtějí, je něco jako výpalné. Žádné právní nároky přitom na dílo nemají a na soud se nikdy neobrátili,“ argumentuje Vladimír Lekeš. „Vůbec ta historie díla aspiruje na hollywoodský trhák, chystáme se napsat o tom i knihu, o všem tom zákulisí.“

Podle jeho slov se chce bránit jak současný majitel díla, tak aukční síň. „Právníci budou chtít podat žaloby na jednotlivé účastníky této kauzy, nicméně jak víme, soudní spory trvají mnoho let. A i my se chceme bránit proti rakouskému listu, nyní jsme v jednání s renomovanou vídeňskou advokátní kanceláří,“ popisuje Vladimír Lekeš.

Více o okolnostech nezdařeného prodeje

Na čem ztroskotal prodej obrazu Oskara Kokoschky Žena a otrok, vysvětluje v rozhovoru pro Seznam Zprávy galerista Vladimír Lekeš.

Centrum pro dokumentaci majetkových převodů obětí druhé světové války mezitím potvrdilo, že obraz je majetkově „čistý“. „Co si ale možná aktéři této kauzy neuvědomují, že může mít dopady na celý trh, tedy i na další aukční síně a na důvěru kupujících,“ dodává. „Jsem přesvědčen, že Kokoschkův obraz prodáme,“ říká Vladimír Lekeš. Ať už v příští aukci nebo formou privátního prodeje.

Celý rozhovor si můžete pustit v úvodním videu nebo oblíbené podcastové aplikaci.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované