Hlavní obsah

Peníze Volkswagenu mizí jinam, říká Špicar k Česku bez gigafactory

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Seznam Zprávy

Rozhovor s Radkem Špicarem, viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy. Jak do Česka přilákat velké investice?

Reklama

Továrna VW na baterie u Plzně zatím nevyroste. Česku se nedaří získávat stamiliardové investice. Nemáme pro investory vhodné areály, máme drahé energie a málo lidských sil, vypočítává problémy Radek Špicar ze Svazu průmyslu.

Článek

Z jednání se zástupci automobilového koncernu Volkswagen odešli Češi s nepořízenou. Volkswagen postaví továrny na baterky do elektroaut jinde – v domácím Německu, ve Španělsku a Kanadě. O dalších lokalitách zatím rozhodovat nebude.

„Pozitivní to pro českou ekonomiku určitě není,“ komentoval rozhodnutí Volkswagenu Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy. Na straně pobídek pro VW sice Česko přišlo s konkurenceschopným návrhem, selhává však jinde.

„Je potřeba začít opět pracovat na identifikaci míst, ať už greenfieldů (stavba na zelené louce, pozn. red.) nebo brownfieldů (již existující nepoužívané areály, pozn. red.), které bude moci Česká republika zahraničním strategickým investorům v těch oblastech, které tady chceme a potřebujeme, nabídnout. Tak, aby investice nemizely jako v případě Volkswagenu do Kanady, Německa nebo Španělska, anebo do Polska, které se skutečně i v téhle oblasti elektromobility stává naším obrovským konkurentem,“ vadí Špicarovi.

Areál v Líních u Plzně by neměl zůstat opuštěný. O investici v řádu miliard eur už Česko jedná s pěti dalšími zájemci, uvedl na tiskové konferenci ministr průmyslu Jozef Síkela. „Jsou z různých kontinentů,“ avizoval na tiskové konferenci vlády.

Co z rozhodnutí Volkswagenu vyplývá pro českou ekonomiku?

Pokud bychom se na to měli dívat alespoň trochu pozitivně, tak to znamená, že Volkswagen neřekl definitivní ne. Ale je zřejmé, a to už to není tak dobrá zpráva, že to definitivní rozhodnutí se odkládá o poměrně dlouhou dobu. Pozitivní to pro českou ekonomiku určitě není.

Mělo by teď Česko na nedefinovaně dlouhou dobu držet Volkswagenu místo u Plzně?

Koncern Volkswagen není jediný zájemce, který se v tuhle chvíli dívá na Českou republiku jako na možnou cílovou destinaci pro svoji investici v oblasti elektromobility. Je potřeba, aby nám v této oblasti neujel vlak. A abychom měli na našem území kompletní řetězec od těžby surovin, které jsou pro elektromobily zapotřebí a z nichž některé tady máme poměrně ve výrazném množství, až po jejich zpracování na území České republiky a hlavně jejich využití pro výrobu finálního produktu, tedy baterie.

Ideální by bylo tu baterii potom využít v automobilu, který bude smontován v České republice. Takže si myslím, že je i nadále potřeba usilovat o to, aby tady všechny součásti toho řetězce byly tak, aby se přidaná hodnota tvořila primárně v České republice a tak, aby právě ty provozy, které budou nově vznikat, třeba i nahradily ty, které právě v souvislosti s přechodem na čistou mobilitu budou v České republice zanikat – a to budou.

Má Česko areál v Líních ponechat rezervovaný do doby, než se VW rozhodne? Nebo by se mělo domluvit s jinými možnými investory, kteří tu budou schopní postavit obdobnou továrnu? Ministr průmyslu Síkela avizoval, že jich mají v hledáčku pět…

Tohle musí rozhodnout vláda. Ale jestli existuje nějaké ponaučení z tohoto dlouhého vyjednávání, tak je to, že Česká republika musí být mnohem lépe připravená na příchod takovýchto velkých investic, které v souvislosti s novými příležitostmi přicházejí. Mám tím na mysli samozřejmě elektromobilitu, ale také například vývoj čipů.

A pakliže se před několika měsíci ukázalo, že prostě už dávno nejsme zemí, která tak jako před mnoha lety díky třeba skvělé práci CzechInvestu měla pro téměř jakéhokoliv investora jakékoliv velikosti, jakéhokoliv charakteru připraveno několik průmyslových zón, tak tohle už dávno neplatí. A to je v tuhle chvíli náš velký hendikep.

Je potřeba začít opět pracovat na identifikaci míst, ať už greenfieldů nebo brownfieldů, které bude moci Česká republika zahraničním strategickým investorům v těch oblastech, které tady chceme a potřebujeme, nabídnout. Tak, aby investice nemizely tak jako v případě Volkswagenu do Kanady, Německa nebo Španělska, anebo do Polska, které se skutečně i v téhle oblasti elektromobility stává naším obrovským konkurentem.

Tušíte, jaké Česko Volkswagenu nabídlo pobídky nebo výhody, když tady továrnu postaví?

Nebyl jsem osobně u těch jednání. Nejsem schopen do detailů popsat, jak vypadala nabídka české vlády vůči koncernu Volkswagen v oblasti investičních pobídek. Alespoň z těch informací, které se ke mně dostaly, si nemyslím, že tohle vláda podcenila. Mám pocit, že ten hlavní důvod, jak koneckonců celkem jasně Volkswagen řekl, je, že koncern už má nainvestováno ve třech jiných lokalitách a nepotřebuje v tuhle chvíli stavět další velkou gigafactory.

Ještě něco, kromě vytipování vhodných lokalit, Česko podcenilo?

Kromě té nepřipravenosti průmyslových zón je to naprosto vyprázdněný trh práce. Když hovoříme s investory z nejrůznějších oborů, tak největší strašák a největší riziko, které v České republice vidí, je nedostatek kvalifikovaných pracovníků téměř v jakémkoliv sektoru. A druhá věc, která bude nesmírně těžce řešitelná, ale musíme ji vyřešit, je cena energií.

Máme mnohem dražší energie než například Španělsko, kde mnoho investicí teď končí, včetně gigafactory připravované Volkswagenem. Jsme nejprůmyslovější ekonomika v Evropě, energeticky náročných podniků máme opravdu velké množství. A kdybychom nebyli schopni jim poskytovat konkurenceschopnou cenu elektřiny a plynu, tak by to v těch příštích letech dramaticky negativně ovlivňovalo naši konkurenceschopnost.

Reklama

Doporučované