Hlavní obsah

Světová turné i plné sklady. Český výrobce vinylů hlásí pokles

Michal Štěrba je generální ředitel největšího světového výrobce desek – GZ Media.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Loni se ekonomika dostávala z přehřátého období do slábnoucí poptávky. Rok nebyl špatný, ale byl první, kdy firma nerostla ziskově, nebo obratově. Tak popsal rok 2023 šéf největšího výrobce vinylů na světě GZ Media Michal Štěrba.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Po roce 2010 najel výrobce gramofonových desek GZ Media na vítěznou vlnu. Každý rok oznamoval rekordní tržby, rekordní výrobu, zvyšoval zisk. Až do loňska, kdy čísla poprvé nevyrostla.

„Pocítili jsme zpomalení ekonomiky. Řekl bych, že po dlouhých letech, kdy se odehrávalo něco mimořádného, to byl takový rok normalizace. Rok, ve kterém bylo vidět, že se ekonomika z přehřátých období dostává do období slábnoucí poptávky. Pro nás ten loňský rok nebyl špatný, ale je to první rok možná po deseti letech, kdy jsme nerostli jako firma a to ziskově, nebo obratově,“ říká v rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys generální ředitel GZ Media Michal Štěrba.

Plné sklady i koncertní haly

Neauditované výsledky skupiny GZ Media ukazují, že ze 7,98 miliard korun v roce 2022 bylo loni 7,69 miliardy. EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) pak meziročně poklesla ze dvou miliard na 1,87 miliardy korun.

Důvody vysvětluje Michal Štěrba následovně. „GZ Media má dvě nohy – polygrafickou a hudební. Ta hudební je stále dominantní a řekl bych, že tam se propsaly tři základní faktory. Tím prvním je fakt, že v době, kdy byly velmi dlouhé dodací termíny a nedostatek surovin, si řada hudebních vydavatelů a distributorů vytvořila obrovské skladové zásoby. Celý minulý rok jsme tak nedělali reedici opravdu velkých titulů jako třeba Beatles, prostě proto, že jich bylo na skladě vyrobeno dostatek. Další důvod je ten, že řada umělců vyjela na turné, protože v covidovém období to nebylo možné, a logicky tudíž nevydávali nové desky,“ dodává Štěrba. Třetím důvodem pak podle něj byl i výrazný nárůst konkurence. „Je více kapacit na trhu a cítíme, že o zákazníka je potřeba více bojovat,“ dodává.

Stále větší Amerika

Pro letošní rok má firma naplánovaná zhruba podobná čísla jako loni. „Pevně věříme tomu, že se nám může dařit o něco lépe, ale strašně to bude záležet na tom, jak rychle se vyprodají skladové zásoby a zda dále bude pokračovat zájem o gramofonovou desku jako takovou,“ dodává.

Firma kromě Česka působí také v zahraničí. Momentálně výrazně posílila v Severní Americe. „Snažili jsme se přiblížit výrobu blíže našim konečným spotřebitelům – tam, kde jsme vyváželi do Severní Ameriky, tak tam jsme začali vyrábět na místě,“ vysvětluje Štěrba závody v Nashville, Memphisu a Torontu. „Byl to skvělý tah, dnes máme na americkém trhu padesát procent tržní podíl a daří se nám tam dobře,“ dodává.

Právě závod v Memphisu zvýšil neauditované tržby z jedné miliardy v roce 2022 na 1,3 miliardy loni, Nashville vyrostl ze 179 milionů korun na 669 milionů korun.

Lisování i tisk a stamilionové investice v USA

Firma má v USA navíc velké plány . Už nepůjde o rozšiřování výrobních kapacit, ale o doplňující služby.

„V České republice máme poměrně komplexně vybavený závod. Náš výrobek dokážeme vyrobit od samotného začátku do úplného konce. Přes výrobu lisovací hmoty, výrobu matric, až po výrobu tiskovin. To zatím není realita v Americe,“ říká Štěrba. Podle něj ale už loni firma v USA pomalu začala s výrobou hmoty a letos by chtěla najet na stoprocentní soběstačnost. „Důvody jsou dva – rychlost dodávky a ekologie. Vozit hmotu přes oceán ve vrcholné kapacitě třeba i kontejner denně opravdu nedává smysl. Postupně tam budujeme kapacitu pro výrobu hmoty, což nám umožní i dobře zpracovávat odpad,“ říká Štěrba. Právě kvůli výrobě hmoty skupina GZ Media koupila tamní společnost za dva miliony dolarů, do které teď bude další jednotky milionů dolarů investovat.

Dalším plánem je rozjezd polygrafie. „Začínáme drobnými kroky. Začali jsme budováním malé provozovny na zelené louce a stále se rozmýšlíme, zda ten další krok má být akvizice, nebo pokračování budování. Zatím jsme tam do rozvoje polygrafie investovali nižší stovky milionů korun, ale čeká nás pravděpodobně nějaký větší krok, nejspíše v příštím roce.“

Zahraniční závody se z hlediska obratu i zisku podílejí na výsledcích GZ Media zhruba ze 40 procent. Jejich význam bude ale v dalších letech narůstat.

Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované