Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Loni se v Česku prodaly téměř tři miliony mobilních telefonů, přes pět procent více než v roce 2023. V prvním pololetí letošního roku se ale růst prodejů zastavil. Podle údajů poradenské společnosti NielsenIQ se v tomto období trh s mobilními telefony meziročně propadl o 7,6 procenta.
„Trh s elektronikou a zbožím dlouhodobé spotřeby od začátku roku 2025 klesá, a to zejména kvůli nižším objemům prodejů. Největší propad zaznamenává segment mobilních telefonů, ale kupujeme méně například i televizory nebo chladničky,“ píše se ve zprávě o maloobchodním trhu za prvních šest měsíců letošního roku.
Pokles potvrzuje i dvojka na českém trhu s elektronikou, společnost Datart. „Vnímáme, že celý trh s mobilními telefony v první polovině roku zaznamenává pokles, který v minulých letech nebýval obvyklý,“ říká mluvčí firmy Petra Psotková.
„Hlavním důvodem je zřejmě prodlužující se životnost zařízení. Nejvýraznější propad sledujeme ve střední cenové kategorii (4 tisíce až 18 tisíc korun), kde došlo k meziročnímu poklesu prodaných kusů. Naopak telefony v nejnižší cenové hladině i v prémiovém segmentu vykázaly stabilní výsledky, případně i mírný růst oproti loňsku,“ dodává.
Podle Zdeňka Bárty, který v NielsenIQ vede oddělení trvanlivého zboží, jsou spotřebitelé jsou ochotni vynaložit vyšší finanční prostředky na nákup telefonu, ale počítají s delší dobou jeho užívání.
„Pokud nevidí dostatečnou inovaci, která poslední dobou zpomaluje, nevidí důvod pro tak častou obměnu jako dříve. Ani umělá inteligence není zatím takovým tahákem, jak se očekávalo,“ říká Bárta.
Trend nepotvrdil největší český prodejce elektroniky – Alza. „Za Alzu mohou říct pouze to, že zájem zákazníků o mobilní telefony zůstává dlouhodobě stabilní. Sledujeme spíše přesuny mezi jednotlivými značkami a modelovými řadami,“ uvedla mluvčí Eliška Čeřovská.
Studie NielsenIQ naopak dokládá růst prodejů některých domácích spotřebičů, například horkovzdušných fritéz, kterých se prodalo o 65 procent víc než v loňském prvním pololetí, nebo počítačů, kde nárůst prodejů dosáhl 41 procent.
Xiaomi v mobilech posiluje
Nejprodávanější značkou mobilních telefonů byl v loňském roce Samsung, jehož výrobků se v Česku prodalo více než 1,1 milionu. Na druhém místě skončil Apple s 615 tisíci prodanými telefony a na třetím Xiaomi s 612 tisíci.
Podle statistik společnosti Statcounter, která analyzuje chování na internetu, ale v červnu letošního roku používá více lidí v Česku čínské telefony Xiaomi než iPhony od americké společnosti Apple. Rozdíl je pravděpodobně způsoben rostoucími prodeji čínské značky. Údaje o počtu prodaných kusů jednotlivých značek za první pololetí ovšem ještě nejsou k dispozici.
Tržní podíl značky Samsung dosáhl podle těchto statistik v současnosti hodnoty 29,7 procenta, telefony Xiaomi používá 25,8 procenta uživatelů a iPhony zhruba 22 procent.
Na čtvrtém místě je s velkým odstupem značka Motorola, která patří do čínské skupiny Lenovo. Její telefony používá v Česku 3,7 procenta uživatelů.
Roste trh s potravinami
Spotřebitelská důvěra v Česku je přitom ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi nadprůměrná. „Makroekonomická situace v ČR je stabilní: HDP roste, nezaměstnanost se drží pod 3 procenty, inflace taktéž a reálné mzdy meziročně rostou,“ uvádí NielsenIQ.
Pozitivní spotřebitelská nálada se tak projevuje v nákupech takzvaného rychloobrátkového zboží, tedy potravin a drogerie. V prvním pololetí letošního roku došlo na tomto trhu nejen k růstu cen, které stouply o 4,8 procenta, ale také k dvouprocentnímu zvýšení objemu prodaného zboží.
„Čeští spotřebitelé se postupně vracejí také k prémiovějším produktům. To dokládá fakt, že v 90 procentech potravinových a 65 procentech drogistických kategorií růst celkové cenové úrovně v rámci dané kategorie převyšuje růst ceny za položku nebo kus u nejprodávanějších výrobků,“ tvrdí zpráva.