Článek
Na dovolenou do zahraničí jezdí stále větší počet obyvatel Česka. Letos se na dovolenou vydaly nebo ještě vydají dvě třetiny z nich. Z červnového průzkumu agentury ResSolution vyplývá, že 56 procent z nich vycestuje do zahraničí.
V loňském roce utratili podle Českého statistického úřadu za volnočasové zahraniční cesty přibližně 115 miliard korun.
„Ohledně počtu klientů pro letošní rok je ve srovnání s loňskou rekordní sezonou počet klientů mírně vyšší přibližně o 10 procent a last minute prodeje naznačují, že by letošní rok mohl být ještě úspěšnějším,“ říká mluvčí jedné z největších českých cestovních kanceláří Exim Tours Petr Kostka.
Mezi nejpopulárnější destinace patří tradiční Řecko, Turecko, Egypt, Španělsko či Bulharsko. Oslovené cestovní kanceláře nicméně registrují zvýšení zájem o dosud méně žádané lokality. „Velký zájem v posledním roce roste o Albánii, která je skokanem roku, dále pak o Madeiru, ale také o malé řecké ostrovy,“ popisuje mluvčí cestovní kanceláře Čedok Klára Divíšková.
Zmíněné balkánské země se profilují jako cenově dostupnější alternativa k zavedeným cílům. Vedle nich přitahuje české dovolenkáře stále častěji i Polsko. Cestovní kancelář Čedok, s níž ročně vycestuje kolem půl milionu lidí, eviduje v porovnání s loňskem dvacetiprocentní nárůst prodeje zájezdů do polských letovisek.
„Největší zájem je o návštěvu Krakova, Gdaňsku a přímořských letovisek u Baltského moře, stejně jako o horské oblasti v polské části Jizerských hor a Krkonoš,“ říká Divíšková. „Čeští klienti oceňují v Polsku moderní hotely s kvalitními wellness službami a vysokou úroveň gastronomie, často za velmi příznivé ceny,“ dodává.
Dražší a kratší pobyty
V letošní letní sezoně se projevují také změny v preferencích českých turistů. Na rozdíl od minulých let Češi své zahraniční pobyty zkracují. „Lidé raději volí kratší, typicky týdenní pobyty ve čtyř- či pětihvězdičkových hotelech s all inclusive, než aby slevili z nároků na komfort,“ poznamenává Petr Kostka z Exim Tours.
Stejný trend potvrzuje i Čedok. „Češi stále více preferují kvalitní dovolenou a jsou ochotni zaplatit více za lepší služby. Nejčastěji volí letecké zájezdy a ubytování v čtyř- a pětihvězdičkových hotelech, které tvoří 85 procent všech rezervací u Čedoku. Turisté častěji vybírají lepší místa v letadle nebo si připlácejí za catering na palubě,“ popisuje mluvčí Divíšková.
Zároveň roste zájem o takzvané adults-only hotely, které ubytovávají pouze dospělé. „Takovou dovolenou preferují Češi ve věku 45 až 60 let, pokud zrovna nevyrážejí s dětmi nebo vnoučaty. Mírně narůstá i zájem Čechů o destinace, kam je možné cestovat se zvířecími mazlíčky,“ říká mluvčí cestovní agentury Invia Jiřina Ekrt Jirušková.
Zkrácení letní dovolené si lidé stále více kompenzují druhým pobytem, nejčastěji v zimě. Cena pobytů v nejpopulárnějších přímořských destinacích se podle cestovních kanceláří a agentur v porovnání s loňskem zvýšila jen mírně.
„Ceny zájezdů zůstávají dlouhodobě poměrně stabilní. V průměru týdenní pobyt letos v trojici nejpopulárnějších destinací, tedy v Řecku, Turecku a Egyptě, pro tří- až čtyřčlennou rodinu vychází v průměru na 63 750 až 76 500 korun, a to včetně letenky a all inclusive programu, což představuje jen mírný nárůst v řádu jednotek procent oproti loňsku,“ vypočítává Ekrt Jirušková z Invie.
Zájem o hory roste
Kromě rostoucí popularity polských horských středisek se letos zvýšil zájem také o pobyty na českých horách. Společnost Online Holding je součástí nadnárodní skupiny Szallas Group a v Česku provozuje rezervační portály spa.cz či hotel.cz. Podle jejího marketingového ředitele Lukáše Václavka je letošní poptávka výrazně vyšší než ta loňská.
„Zájem o wellness pobyty na horách napříč celou republikou letos rostl v desítkách procent,“ napsal SZ Byznys Václavek. Asociace cestovních kanceláří nicméně tento trend nepotvrzuje.
„U pobytů na českých horách došlo k mírnému poklesu především u prodejů na poslední chvíli, které jsou velmi ovlivněny aktuálním počasím v době rezervace,“ říká mluvčí asociace Jan Papež.
Pokles by ale podle Papeže mohl být dán tím, že řada hotelů a penzionů omezila spolupráci s cestovními kancelářemi. „Spoléhali se na svůj přímý marketing a různé rezervační servery. Ukazuje se, že chybí každodenní práce s klientem, kterou musí cestovní kanceláře podstupovat,“ vysvětluje Papež.
Cenový posun v porovnání s loňskou letní sezonou není jednoduché určit, tvrdí mluvčí asociace cestovek. „Lze najít penziony s cenou od 500 korun na osobu a noc až po čtyřhvězdičkové s cenou 3,5 tisíce,“ říká Papež. „Ceny jsou dnes velmi proměnné a mění se i během sezony podle obsazenosti,“ dodává.
Nejvíc zdražily lázně
Lázeňská střediska, která kromě pobytů hrazených zdravotními pojišťovnami nabízejí také léčebné nebo wellness pobyty pro samoplátce, hlásí v letošní letní sezoně mírný pokles počtu hostů z Česka.
„V květnu, červnu a červenci jsme zaznamenali mírný pokles návštěvnosti z České republiky, celkově to bylo jen asi o dvě stovky,“ říká Josef Pavlovic, ředitel marketingu lázeňské společnosti Ensana, která v Mariánských Lázních provozuje několik hotelů.
Ceny v hotelích a léčebnách společnosti Ensana rostly podle Pavlovice také jen mírně. „V některých měsících jsme zvyšovali ceny v reakci na nárůst poptávky. Jinak jsme ale na velmi podobných cenových hladinách jako loni,“ doplňuje Pavlovic.
Podle údajů z webového portálu spa.cz nicméně ceny lázeňských pobytů napříč Českem rostly mnohem výrazněji. „Cena za osobu a noc se pohybuje v průměru kolem dvou tisíc korun. V loňském roce to bylo o necelých sedm procent méně,“ říká za provozovatele portálu Lukáš Václavek.
Zatímco zájem o pobyt v Karlových Varech a Františkových Lázních se oproti létu 2023 snížil o jednotky procent, dvouciferný nárůst podle spa.cz zaznamenaly menší lázeňské lokality, jako jsou Poděbrady, Velké Losiny, Karlova Studánka, Jeseník či Teplice.