Článek
Trumpova vášeň pro cla trvá. Po hliníku, oceli, automobilech, autodílech a dalším zboží v neděli večer oznámil, že chce pomocí dovozních cel zachránit americký filmový průmysl.
„Filmový průmysl v Americe umírá velmi rychlou smrtí. Ostatní země nabízejí nejrůznější pobídky, aby odlákaly naše filmaře a studia ze Spojených států. Hollywood a mnoho dalších oblastí v USA jsou devastovány,“ uvedl Trump na své sociální síti Truth Social.
Tento vývoj dokonce označil za bezpečností hrozbu. „Jedná se o koordinované úsilí jiných států, a tudíž o hrozbu pro národní bezpečnost. Kromě všeho ostatního jde také o nástroj propagandy a ovlivňování,“ napsal.

Trumpův post na síti Truth Social.
„Proto jsem pověřil ministerstvo obchodu a Úřad obchodního zmocněnce USA, aby okamžitě zahájily proces zavedení 100% cla na všechny filmy, které k nám přicházejí a byly natočeny v zahraničí,“ oznámil.
V rozhovoru s novináři Trump ještě dodal, že se tímto problémem minulý týden „vážně zabýval“ a hovořil o něm s několika lidmi. Americký prezident přitom zatím mluví jen o filmech, nikoliv o televizích nebo streamovacích platformách, jako je například Netflix.
Podle amerických médií ale jako u jiných Trumpových výroků není jasné, co vlastně míní. Produkce filmu má totiž různé fáze, které se mohou uskutečnit v různých zemích. „Technicky řečeno velká většina filmů promítaných v amerických kinech vzniká v USA,“ uvedl list The New York Times, který se ptá, zda nová cla budou platit i pro snímky, které jsou natočeny jen částečně v zahraničí. Podle agentury Reuters není jasné, zda cla budou platit jen na filmy v kinech, nebo i na snímky na platformách a co bude základem pro výpočet cla, zda třeba výrobní náklady či příjmy, které filmy vydělají.
Cla by podle Trumpa ale měla pomoci tamnímu filmovému průmyslu, který prochází krizí. V Los Angeles se v letošním prvním čtvrtletí objem filmové a televizní produkce meziročně propadl téměř o čtvrtinu, především kvůli dozvuku covidu, stávce herců a scenáristů a masivním lesním požárům.
Čeští filmaři: Nezničí nás to
Detaily možných cel cílících na filmy zatím Bílý dům nezveřejnil. „Zatím je to jen post na sociálních sítích, tlustou černou fixou to ještě nepodepsal,“ říká Helena Bezděk Fraňková, ředitelka Státního fondu audiovize, který finančně podporuje českou kinematografii.
Pokud by k tomuto opatření došlo, dopady na český filmový průmysl by byly citelné, nikoli však zničující, domnívá se předseda tuzemské Asociace producentů v audiovizi Vratislav Šlajer.
Česko je přitom oblíbenou destinací pro světové, a tedy i americké produkce. Nabízí totiž atraktivní lokace historických měst, zkušené filmové „řemeslníky“ a v neposlední řadě finanční pobídky. Natáčel se tu mimo jiné seriál Blade Runner 2099 nebo celovečerní film Netflixu podle knihy Kosmonaut z Čech (Spaceman of Bohemia). Netflix v Praze natáčel i snímek The Gray Man. V minulosti se v Česku natáčely například akční thrillery Mission: Impossible a Bournova identita, komiksový Hellboy nebo bondovka Casino Royale.
„Z amerického trhu máme asi 50 procent zakázek, takže na něm už nejsme primárně závislí. Podobná situace navíc nastala v souvislosti se stávkou amerických scenáristů a herců v letech 2023 a 2024, kdy se americká výroba zastavila na devět až 12 měsíců,“ popisuje Šlajer.
V roce 2023, za který jsou k dispozici zatím nejnovější data, utratily filmové, televizní a reklamní produkce v Česku zhruba 13,5 miliardy korun, o 12 procent méně než v předchozím roce. Obrat zahraničních produkcí klesl kvůli zmíněné stávce dokonce o 18 procent.
Od letošního roku se navíc zvýšily pobídky pro filmové a televizní produkce, které svá díla natočí v Česku. Celkem je na letošek podle Bezděk Fraňkové k dispozici až 1,9 miliardy korun. Limit na jednu pobídku se zvýšil ze 150 milionů na 450 milionů korun, přičemž produkce mohou získat zpět až 25 procent z celkových nákladů (35 procent u animovaných a digitálně produkovaných projektů).
„Produkce se pomalu vracejí. ale máme začátek května, chodí nám registrace, což je ta první fáze, takže teď ještě nemůžeme říct, jaký bude letos zájem,“ říká k pobídkám pro filmové a televizní produkce Bezděk Fraňková.
Jednou z velkých produkčních společností pracujících pro zahraniční zákazníky je firma Milk & Honey. Exekutivní producent společnosti Radomír Dočekal říká, že uvalení cel na díla natočená v zahraničí by bylo téměř nemožné.
„To není tak, že se film vyrobí celý u nás nebo celý v Americe nebo v Japonsku nebo v Indii. Je to globální byznys,“ upozorňuje. Pokud by americké produkce pracovaly výhradně ve Spojených státech, výrobu by to podle něj výrazně zdražilo.
„Mluvil jsem dnes se svými americkými klienty a všichni doufají, že je to jen další Trumpovo plácnutí do vody,“ řekl SZ Byznys jeden z českých podnikatelů ve filmovém průmyslu, který si nepřál být jmenován.