Hlavní obsah

Hlídáček do auta, péče o staré rodiče. Co chystají pojišťovny

„Snažíme se hledat řešení, jak pomoct seniorům, jak jim umožnit dobré dožití,“ uvedl pro SZ Byznys šéf pojišťovny Uniqa Martin Žáček.Video: Eva Moniová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Některé komerční pojišťovny připravují produkty, které by kryly dlouhodobou péči o stárnoucí lidi. Cílem je, aby žili v důstojném prostředí, kde se budou cítit dobře, mít dostupnou zdravotní péči i veškeré sociální služby.

Článek

V pojištění aut využívají některé pojišťovny tzv. telematickou jednotku. Ta monitoruje, po jakých silnicích člověk jezdí a kolik najede, a podle toho se stanovuje cena pojištění. Trend „čím rizikověji se chováš, tím máš pojištění dražší“ proniká i do životního pojištění. A čím dál víc budou pojišťovny řešit také další trend – stárnutí populace.

„Dnes řada lidí řeší situaci, kdy jejich rodiče potřebují péči a oni sami jsou ještě zaměstnáni. My se budeme snažit řešit právě tuto mezeru, aby rodič zaměstnaného člověka měl možnost dostat komplexní péči,“ říká šéf pojišťovny Uniqa Martin Žáček.

Máte něco jako telematiku u životního pojištění? Že sledujete, jak klient žije zdravě, nebo ne?

Je to trend doby. Zatím v cenotvorbě zohledňujeme, jestli člověk kouří, jaký má Body Mass Index, jak přistupuje ke zdravému životnímu stylu. Do budoucna je možno uvažovat o řadě dalších atributů, pokud klienti budou citlivé informace ochotni sdílet výměnou za případné zvýhodnění pojistného.

Pojišťovny musí také reagovat na stárnutí populace a na to, že se aktivní život klientů prodlužuje. Jak na to reagujete?

Pojišťovny historicky nabízely na jedné straně životní pojištění se spořicí složkou, ta byla určitou kumulací kapitálu na postproduktivní období. Dnes se lidé dožívají daleko vyššího věku, my na to reagujeme tím, že v rizikové složce nabízíme pojištění zejména proti invaliditě. Snažíme se hledat i řešení, jak pomoct seniorům, jak jim umožnit dobré dožití. Pro tuto oblast pojišťovny připravují produkty tzv. long-term care, které by kryly dlouhodobou péči.

Martin Žáček (56)

  • Do pojišťovnictví vstoupil v roce 1994, nejprve jako šéf oddělení controllingu. Celou svoji kariéru v tomto odvětví „hrál“ v jednom dresu: nejprve to byla Česko-rakouská pojišťovna, po přejmenování v roce 2001 pak Uniqa.
  • Zastával různé pozice v představenstvu pojišťovny, generálním ředitelem v české pobočce se stal v roce 2008. V roce 2014 byl jmenován do stejné funkce i pro sesterskou pobočku na Slovensku.
  • Od ledna 2021 působí ve funkci generálního ředitele finanční skupiny Uniqa v ČR a SR, která vznikla fúzí se společnostmi bývalé Axa.
  • Vystudoval jadernou a fyzikálně inženýrskou fakultu na ČVUT, v postgraduálním studiu pokračoval v Ústavu pro hydrodynamiku AV ČR, získal titul Csc.
  • Několikrát byl zvolen Pojišťovákem roku v ČR i SR. Je ženatý, má dvě dcery a tři vnučky.
  • Ve volném čase je vášnivým běžcem a triatlonistou. Mluví čtyřmi jazyky a zajímá se o historii a geografii.

Jak se to konkrétně promítne do produktové skladby? Co to bude, udržení kvality života?

Kvality života ve smyslu, co člověk kolem sebe potřebuje. Aby byl v důstojném prostředí, kde se bude cítit dobře, kde bude mít dostupnou zdravotní péči i veškeré sociální služby. Dnes řada lidí řeší situaci, kdy jejich rodiče potřebují péči a oni sami jsou ještě zaměstnáni. My se budeme snažit řešit právě tuto mezeru, aby rodič zaměstnaného člověka měl možnost dostat komplexní péči. Aby člověk nemusel omezovat svoje aktivity v rámci pracovního života.

To si bude člověk spořit na to, aby měl na tyto služby, nebo i budujete nějakou síť sociálních služeb?

Je to kombinace. Měla by vzniknout síť sociálních služeb, která bude financována z určitého rezervotvorného pojištění. Na druhou stranu naší představou je i vyvinout produkt, který by byl součástí zaměstnaneckých benefitů. Kdy by zaměstnavatel měl možnost přispívat svým zaměstnancům na pokrytí péče pro jejich rodiče. Abychom do toho mohli naskočit rovnou a nemuseli čekat, až se rezervotvorná část dostane do dostatečné hodnoty, aby péči pokryla.

Nedávno jste dokončili fúzi se společností Axa - stali jste se pětkou na českém pojistném trhu. Jaké výhody a výzvy do budoucna vám spojení přináší?

Pro nás to spojení dávalo jednoznačně smysl, protože jsme významně navýšili svůj tržní podíl na 8 procent v České republice a 11 procent na Slovensku. Největší přidanou hodnotou pro nás je, že jsme se stali silnou finanční skupinou, dnes klientům nabízíme i penzijní pojištění a investiční fondy. Jsme schopni retailovému klientovi nabídnout veškerá řešení pojistného charakteru, výhody penzijního zabezpečení i přímé investice do fondů. I korporátním klientům můžeme nabídnout plnohodnotné portfolio služeb. A řešení nabídnout i ve spolupráci s naší partnerskou bankou.

To je Raiffeisenbank.

Ano.

Investiční životní pojištění byla také určitá etapa, která byla poplatná finanční gramotnosti naší populace.
Martin Žáček

Spolu s výhodami si ale nesete i určitou zátěž v podobě problematických smluv investičního životního pojištění, které byly napadeny u finančního arbitra, jde zejména o smlouvy s nulovou pojistnou částkou na smrt. Jak se ta kauza vyvíjí? Je těm nevýhodným pojistkám tzv. na spoření opravdu konec? (Finanční arbitr na začátku roku 2018 vytkl pojišťovně Axa, že sjednala pojištění s nulovou částkou na pojištění rizika smrti. Podle arbitra smlouvou bez pojistné složky pojišťovna nepřebírá pojistné riziko a nejedná se tudíž o pojistnou smlouvu. Smlouvu arbitr označil za neplatnou. - pozn. red.)

Odpovím šířeji: pojišťovny v průběhu minulých desetiletí nabízely nejrůznější pojistné produkty. Na začátku 90. let to bylo klasické kapitálové životní pojištění s garantovanou technickou úrokovou mírou. Pro klienty, kteří si ho sjednali, většinou s technickou úrokovou mírou 4 procenta, a mají ho dodnes, je to úžasná investice.

I přes ty poplatky, které si pojišťovny inkasovaly?

Kapitálové pojištění s garantovanou technickou úrokovou mírou ano. Investiční životní pojištění byla také určitá etapa, která byla poplatná finanční gramotnosti naší populace.

To zní trochu jako, že pojišťovny využily toho, že lidé byli finančně negramotní.

Já bych to tak vůbec nenazval. Investiční životní pojištění bylo pro ty, kdo znali kapitálové trhy a nadefinovali strategii, do jaké by chtěli investovat a pojišťovna za ně řídila to portfolio. Já sám jsem měl pojistku 15 let od roku 2005 a prošel jsem si nejrůznějšími obdobími, kdy se prokázalo, že jsme schopni velmi dobře postihnout výkyvy trhů, které byly třeba po roce 2008. To byla určitá etapa, kterou jsme procházeli. Dnes je jednoznačně trend, že pojišťovny nabízejí krytí rizik…

Bez té investiční složky.

Ano. Primárně se zaměřujeme na ta velká rizika: invalidita, trvalé následky úrazu.

Pojišťovna Uniqa

Na českém pojistném trhu působí od roku 1993, loni v létě dokončila převzetí skupiny Axa. Kromě pojištění tak nově nabízí doplňkové penzijní spoření a investice.

Ke konci loňského 3. čtvrtletí spravovala více než milion pojistných smluv s předepsaným ročním pojistným ve výši 8,87 miliardy korun.

Je šestkou na trhu s 8% podílem. V neživotním pojištění drží rovněž šestou pozici s podílem 8,3 procenta trhu. V životním pojištění zaujímá se 7,3% tržním podílem pátou příčku.

Je součástí skupiny Uniqa Insurance Group, která je aktivní na 18 evropských trzích, zaměstnává na 22 tisíc pracovníků a obsluhuje aktuálně více než 15 milionů klientů. Klíčovým regionem koncernu je rakouský trh a střední Evropa, včetně Česka.

Zdroj: Uniqa, ČAP

Jak tedy skončí balík těch problematických smluv?

Portfolio jsme převzali a smlouvy považujeme za platné. Uniqa dostojí všem závazkům, které jsou s těmito smlouvami spojeny. Počet dnes otevřených případů u finančního arbitra se dá spočítat na prstech jedné ruky.

Kolik je už uzavřených případů u finančního arbitra?

Celkem měla Axa něco přes stovku těchto případů.

Reklama

Doporučované