Hlavní obsah

Apple, Microsoft a další. Giganti budou muset dodržovat nová pravidla

Foto: Pexels.com

Ilustrační snímek.

Reklama

Evropská komise (EK) zveřejnila seznam velkých internetových společností, které musejí splňovat pravidla digitální normy DMA.

Článek

Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta Platforms a Microsoft budou muset dodržovat nové povinnosti, které by měly lépe ochránit podnikání jejich menší konkurence. Evropská komise to dnes uvedla v tiskové zprávě.

Pro spotřebitele bude rovněž jednodušší se snadno odhlásit ze služeb dané platformy. Společnosti, které se normou nebudou řídit, čekají podle komisaře Thierryho Bretona přísné sankce.

Nařízení doplňuje od roku 2023 klasické soutěžní právo o pravidla pro velké online hráče, kteří poskytují služby digitálních platforem a které označuje jako tzv. strážce přístupu (Gatekeepers).

„Tyto digitální společnosti totiž prostřednictvím svých služeb poskytují online platformy, tedy pomyslné brány nezbytné pro podnikatelské uživatele i spotřebitele, a toto jejich významné postavení jim propůjčuje sílu fakticky vytvářet vlastní pravidla. Pro řešení situace a vytvoření spravedlivého a konkurenceschopného digitálního prostředí definuje akt o digitálních trzích určité povinnosti, které musejí určení strážci přístupu při poskytování tzv. hlavních služeb platforem dodržovat,“ popisuje změnu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Jaké povinnosti nařízení obsahuje?

  • Povinnost umožnit svým podnikatelským uživatelům propagovat svoji nabídku a uzavírat smlouvy se svými zákazníky mimo platformu strážce přístupu.
  • Povinnost umožnit svým podnikatelským uživatelům přístup k údajům, které generují při používání platformy strážce přístupu.
  • Povinnost informovat Evropskou komisi o zamýšlených akvizicích a fúzích.
  • Zákaz používání nepřiměřených podmínek pro ukončení poskytování hlavní služby platformy.
  • Zákaz požadování, aby vývojáři aplikací používali určité služby (např. platební systémy), aby mohli být zařazeni do obchodu s aplikacemi.
  • Zákaz použití osobních údajů shromážděných během používání jedné služby pro jinou službu.
  • Zákaz hodnotit své vlastní produkty a služby příznivěji než produkty a služby nabízené ostatními účastníky trhu (tzv. self-preferencing).

„Velké technologické firmy, které provozují třeba Facebook nebo Google, působí na trhu jako žáby na prameni. Zneužívají svého dominantního postavení na trhu. Jedna z oblíbených praktik ovlivňování chování uživatelů mobilních telefonů je předinstalovat do zakoupeného telefonu aplikace a neumožnit uživateli je smazat. I tomu učiní nová pravidla přítrž. Uživatel si bude moct svobodně vybrat, jaký produkt chce používat. A pomůže to i inovacím, protože se konečně najde prostor i pro menší firmy,“ tvrdí o změně pirátský europoslanec Marcel Kolaja.

Reklama

Doporučované