Hlavní obsah

Majitelé menších firem neznají svá čísla. Zjistí to, až když není na výplaty

Rozhovor s Václavem Nedvídekem, zakladatelem společnosti My Value Officer. Video: Karolína Štuková, Seznam Zprávy

Spousta malých firem v Česku stále řídí svůj byznys podle intuice – bez finančního plánu a dat. Podnikatelé tak často přehlížejí varovné signály a dělají zásadní rozhodnutí naslepo. Problém přichází, až když dojde hotovost.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Řada malých a středních firem v Česku rozhoduje o investicích, náborech nebo růstu naslepo. Místo čísel spoléhají na intuici a aktuální stav na účtu. Podle Václava Nedvídka z My Value Officer, která poskytuje firmám externí finanční řízení, jde o častou chybu, která podniky ohrožuje ve chvíli, kdy dojde na krizi, pokles ziskovosti nebo snahu oslovit investora.

„Já jsem byl relativně v šoku, když jsem přišel do prostředí malých a středních firem,“ říká Václav Nedvídek. „Firmy velmi často neřídí svoje společnosti přes čísla. Mají externí účetní, která vede účetnictví jen pro účely státu – aby se odvedlo DPH. Ale majitel nemá přehled o tom, jak mu podnikání běží. Neví, jak mu roste obrat, neví, jaká je ziskovost ani marže,“ popisuje realitu podnikatel v pořadu Agenda.

„Řešili jsme například firmu, která měla obrat 30 milionů a zisk 2 miliony. A pak obrat sice zvýšila na 50 milionů, ale měla jen 1,5 milionu zisku. A majitel neví proč. Neví, které produkty vydělávají, jakou mají marži, kolik dává do marketingu, jaká je návratnost. Jednoduše neví, kde jsou jeho peníze,“ popisuje v rozhovoru.

My Value Officer a konkurence

Společnost pomáhá malým a středním podnikům v Česku s finančním řízením firem.

V roce 2024 poskytla externí finanční ředitele do několika desítek firem. Celkově realizovala 82 zakázek.

Obrat největší společnosti, které firma poskytla externí finanční řízení dosahuje 800 milionů korun.

Externí finanční řízení v Česku nabízí také například společnosti E‑Consulting Czech nebo BFC Group.

Jednou z nejzásadnějších slabin malých a středních firem je podle Nedvídka absence jakéhokoli finančního plánování. „Ideální je mít detailně rozplánovaný rok a alespoň v nějakém výhledu vidět na tři další roky dopředu,“ říká.

Mnoho podnikatelů ale podle něj žádný plán vůbec nemá – a přitom dělají zásadní rozhodnutí, která jejich firmu výrazně ovlivňují. „Každý týden nebo měsíc se rozhodují – třeba o investici nebo náboru – a přitom neví, jaký to má dopad do čísel.“

Rozhodnutí tak často stojí na pouhém dojmu, nikoli na reálných datech. Například nabírají lidi, protože „vidí, že jim roste číslo na bankovním účtu“, aniž by věděli, že právě ten může klamat. „Neznají typický rozdíl mezi cash flow, stavem účtu a ziskovostí firmy. A to se nemusí rovnat,“ upozorňuje Nedvídek.

Ziskovost vs. cash flow: Jaký je rozdíl?

  • Ziskovost ukazuje, zda je firma „na papíře“ výdělečná – tedy jestli její příjmy převyšují náklady.
  • Cash flow sleduje skutečný pohyb peněz – tedy jestli firma má kdy zaplatit faktury, mzdy nebo nájem.

Firma může být zisková, ale přesto nemít hotovost. Například když má dlouhé splatnosti faktur a peníze dorazí až za několik měsíců.

„Typicky IT firma, která prodává ajťáky do korporátů, má tří- až šestiměsíční splatnosti. Zakázku získává několik měsíců, pak ji plní a výnos má až na konci. Takže ano, je zisková – ale cash flow nemá. A může se stát, že nemá na výplaty,“ říká v rozhovoru.

Kdo je nejzranitelnější?

Nedvídek zároveň upozorňuje, že některé typy podnikání jsou k finančním problémům náchylnější než jiné. „Vždycky budou náchylnější ty firmy, který mají nízké marže. Například e-shopy s elektronikou mají marže 10–15 procent. Ve srovnání se službovým byznysem, kde jsou hrubé marže 40 až 60 procent, je to dramaticky méně.“

U nízkomaržových firem je pak každé zakolísání výraznější. „Když má podnikatel desetiprocentní marži na sto milionech obratu, má k dispozici deset milionů. A z toho musí zaplatit marketing, lidi, nájem, sklady. Když mu klesne obrat, dostává se do problémů mnohem rychleji.“

Změnu přístupu podle něj nejčastěji přináší až tlak okolností – obvykle krize. „Paradoxně je to právě nepříjemná situace, která je k tomu dovede. My bychom velmi chtěli, aby to firmy řešili v době růstu. Ale většinou začnou až ve chvíli, kdy jim padá ziskovost nebo zjistí, že budou ve ztrátě.“

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované