Hlavní obsah

Inzerce zdražuje. Mohou za to nová tržiště, říkají některé reklamní agentury

Foto: Seznam Zprávy, Shutterstock.com

Allegro prodává 150 milionů produktů, násobně víc než největší české e-shopy. Ilustrační foto.

Reklama

Cena inzerce na českém trhu roste. Podle některých prodejců ji žene vzhůru marketing nových online tržišť, zatímco jiní říkají, že jen kopíruje inflaci.

Článek

Nová internetová tržiště Allegro.cz a Kaufland.cz, která na jaře vtrhla na český trh, podle části retailerů a e-shopů vykupují reklamní prostor a tím navyšují ceny za inzerci, kterou všichni platí. Vidět je to prý především v online reklamě.

„S příchodem Allegra a Kauflandu vzrostla cena reklamy, protože tito giganti reklamní prostor vykoupili přes aukce. Cena reklamy včetně TV reklamy obecně roste, ale toto je hodně spojeno s onlinem a nástupem tržišť,“ je přesvědčen Petr Homolka, majitel hračkářské skupiny Wormelen Group, kam patří síť Bambule, e-shop 4kids.cz a také velkoobchod EPEE.

Drahá reklama na Lego

„Nedává už pro nás smysl kupovat například reklamu na stavebnice Lego. Nevyplatí se nám to,“ líčí Homolka. Cena za proklik podle Adama Krajčoviče, manažera společnosti Alltoys, kam značka Bambule spadá, se od příchodu tržišť zvýšila v průměru o 30 procent. Proklikem se myslí příchod zákazníka do e-shopu bez ohledu na to, zda zboží nakoupí.

Jinými slovy, cena reklamy za Lego je ve vztahu k marži prodejce vysoká, a tak raději obchod inzeruje jiné hračky, kde vyšší marže pokryje náklady na reklamu.

Kaufland spustil své tržiště v dubnu, polské Allegro v květnu. Respekt na trhu vyvolává zejména dravá obchodní strategie Allegra, které ovládlo skupinu Mall Group a v tuzemsku má ambice stát se lídrem internetového nakupování. Na webu prodává přes 130 milionů nabídek zboží.

Vliv nových prodejců zmiňuje i výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. „Skutečně s příchodem nových zahraničních e-commerce subjektů je tady větší konkurence. Pokud jde někdo do marketingu agresivněji, klidně i za cenu nějaké ztráty, logicky to reklamu prodražuje, protože systém je aukční.“

„Značně se s příchodem tržišť zvýšila konkurence v reklamním prostoru, takže vzrostly náklady na marketing,“ přidává se ředitel Aukro Peter Topor.

Podle majitele agentury RobertNemec.com, která každý rok nakupuje internetovou reklamu zhruba za padesát milionů korun, zdražení inzerce souvisí kromě vstupu nových e-commerce hráčů, také s velkým zájmem dalšího zahraničního konkurenta – internetového obchodu Temu, jenž zaplavil v posledních týdnech český trh reklamami na levné zboží všeho druhu.

„Když jsme porovnali ceny za reklamu listopad 2022 versus listopad 2023, vidíme u ceny za klik meziroční nárůst 15 až 35 procent dle oboru. V některých oborech nebo pro některé cílové skupiny to může být i mnohem více,“ uvádí jednatel agentury Robert Le Veneur.

Podle něj obrovský tlak na reklamním trhu souvisí s tím, že zahraniční hráči investují do reklamy zpočátku mnohem víc peněz, přestože je to prodělečné. Počítají přitom s dlouhodobou návratností a tím, že se zákazník bude vracet.

Vysoké zvýšení cen nepozoruje každý

Mediální agentura Dentsu si však nemyslí, že na zdražení mají vliv nová tržiště. „Online reklama zdražuje, ale nejde o nic neobvyklého nebo výrazného. Průměrná míra zdražení je v letošním roce 12 procent, takže o dvojnásobku nemůže být ani řeč,“ uvedla mluvčí Veronika Boráková.

A za pravdu jí dává i společnost Seznam. Také ta tvrdí, že k dramatickému nárůst cen za reklamu s příchodem tržišť nedošlo. „V Seznamu ve Vyhledávání, Skliku ani ve Zboží inzerátech nevidíme, že by dramaticky vzrostla cena reklamy s nástupem tržišť. Meziročně se cena zvýšila, nicméně spíše odráží celkové zvyšování cen a inflaci,“ uvedl obchodní ředitel Tomáš Búřil.

To je však v rozporu s tím, co říkají někteří e-commerce hráči. „U našich dvou partnerských e-shopů reklama na prodej nábytku vzrostla o 80 až 100 procent. Náklady na reklamu v případě některých malých e-shopů vzrostly až o desítky tisíc korun. U největších hráčů na trhu to mohou být milionové položky měsíčně,“ řekl jeden z výrobců nábytku, který si přál zůstat v anonymitě.

„Reálně vím o případu, kdy středně velký prodejce před příchodem tržišť platil za reklamní kampaň 4000 Kč denně, ale dnes platí okolo 7000 korun,“ dodal.

Komerční televize Prima zdražuje reklamu od ledna 2024 o 22 procent, TV Nova o 18 procent. Televize Nova nejvyšší skok za dekádu zdůvodnila vyšším zájem o reklamu a nárůstem výrobních nákladů, televize Prima taktéž přetlakem inzerentů, ale i odlivem diváků.

Seznam Zprávy patří do skupiny Seznam.cz

Reklama

Doporučované