Hlavní obsah

Propast roste, někdo už na sport nemá, říká prodejce sportovního vybavení

Výdaje na sport v Česku jsou výrazně nižší než v západní Evropě. Máme stále kam růst, říká šéf českého Inersportu Miroslav Kopřiva.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Na trhu sportovních potřeb se vrací situace, kterou obchodníci znají z doby covidu. Část lidí více nakupuje věci na pobyt v přírodě, který je levnější. Rozdíl je ale v tom, že další část se neomezuje a utratí zde horentní sumy.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Během covidu, kdy byly zavřené kamenné obchody a lidé třeba nemohli do posiloven, spadly českému řetězci se sportovními potřebami Intersport tržby o desítky procent. Firmu tak musela nad vodou podržet její rakouská „matka“.

Nyní je covid pryč, možnosti sportování jsou otevřené, ale kvůli energetické krizi zase začali Češi šetřit, kde se dá. Podpora Rakušanů ale tentokrát potřeba nebude. Část zákazníků se sice kvůli špatné ekonomické situaci přeorientovala na levnější outdoorové vybavení, pro jiné ale není problém nechat v krámě desítky tisíc korun.

Tržby sportovního řetězce sice nerostou úměrně inflaci, ale tentokrát alespoň nepadají. „Tato doba v žádném případě není tak tragická,“ říká v pořadu Agenda SZ Byznys šéf českého Intersportu Miroslav Kopřiva s tím, že jestliže v prosinci byla inflace meziročně 15 procent, růst tržeb je na polovině tohoto čísla.

Všichni do přírody

Zásadně se však mění struktura zákazníků a také to, co si v obchodě vybírají. „Vidíme významný nárůst skupiny outdoor – to znamená, že Češi tráví víc času v přírodě,“ vysvětluje Kopřiva s tím, že v této kategorii čeká i další nárůst, protože Češi tím zároveň šetří. I sportovní nákupy totiž kopírují ekonomickou situaci rodin. A ta momentálně není zdaleka růžová.

„Například v létě – po dvou covidových letech – byla obrovská poptávka po vybavení k moři. Plavky, šaty, šnorchly, matrace, vše se prodávalo naprosto úžasně. Teď ale všechny předpovědi naznačují, že by letos poptávka po zahraniční dovolené mohla jít dolů,“ dodává Kopřiva s tím, že pak se opět v létě bude prodávat běžecké vybavení nebo třeba kola. Zákazníků navíc chodí méně než dřív. Ale ti, kteří přijdou, zase utratí víc peněz.

Nůžky ve společnosti se rozevírají

„Kolegové z celého byznysu a pronajímatelé říkají, že počet zákazníků ve většině obchodních center poklesl, odhadem tak na 70 procent toho, co bylo dříve. Frekvence zákazníků je sice menší, ale jejich nákupní košík je větší,“ dodává Kopřiva s tím, že měnící se struktura nakupujících ukazuje, jak se rozevírají nůžky v ekonomické situaci českých rodin.

„Vidíme dopady na nízkopříjmové skupiny, nicméně zároveň každý týden vidíme i nákupy v desítkách tisíc korun – to znamená, že ve střední třídě pořád peníze jsou,“ dodává Kopřiva.

Počasí zachránilo výpadky

Zásobování sportovních obchodů navíc stále není po covidové pandemii ještě úplně plynulé. Zpoždění dodávek se zbožím se sice zkracuje, ale i tak jsou výpadky v řádu týdnů. Letos měly například zpoždění lyže a zimní vybavení, obchody však zachránilo počasí, kdy ta pravá sezona přišla o něco později.

Sportovní řetězce v Česku

Konkurence na tuzemském trhu se sportovním zbožím je veliká. Mezi největší hráče patří tyto společnosti:

  • Sportisimo
  • Decathlon
  • Intersport

V roce 2012 opustil Česko Gigasport, loni pak odešel Hervis Sport.

„V říjnu běžně začínáme prodávat vybavení na zimu. V tu dobu bychom ho měli mít kompletně naskladněno,“ říká Kopřiva, tentokrát ale zboží dorazilo s pětitýdenním zpožděním. Nikdo si toho však nevšiml. „Jak bylo ještě teplé počasí, byli jsme úspěšní v prodeji běžeckého vybavení, fitness a outdoorového vybavení,“ říká Kopřiva.

Společnost má 38 obchodů a cílí na 55 a spolu s tím i tržní podíl 10 procent. Na českém trhu jsou před ní řetězce jako Decathlon či Sportisimo.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované