Článek
Jedna z nejsložitějších transakcí na tuzemském trhu – prodej Balíkovny, což je součást České pošty – během léta opět pokročila. Začátkem léta si totiž podle informací SZ Byznys z trhu zájemci o Balíkovnu sháněli poradce pro hloubkovou kontrolu neboli due diligence. Balíkovna přepravuje balíky České pošty.
A na trhu se již objevují jména prvních zájemců. Podle tří na sobě nezávislých zdrojů ze středoevropského trhu fúzí a akvizic má zájem jeden z nejbohatších Čechů a vládce skupiny EP Group Daniel Křetínský. „Spekulace o akvizičních záměrech nekomentujeme,“ uvádí Křetínského mluvčí Daniel Častvaj. Podle oslovených analytiků má Křetínský dlouhodobý zájem o přepravu zásilek – nedávno získal majoritní podíl v britské poště Royal Mail a koupil také část nizozemské PostNL.
Kdo (ne)má o Balíkovnu zájem
Podnikatel ale není v soutěži o Balíkovnu sám. „Zájem má Křetínský a jedna z poštovních skupin,“ dodává jeden ze zdrojů. I podle dalšího zdroje má zájem hned několik investorů. „Vzhledem k probíhajícím jednáním s potenciálními zájemci o Balíkovnu nebudeme v této chvíli ona jednání blíže komentovat,“ uvedl k dotazům SZ Byznys Matyáš Vitík, mluvčí České pošty.
Zájem o celou Balíkovnu naopak podle dvou na sobě nezávislých zdrojů nemá polský InPost, který je aktivní zejména na britském trhu. V InPostu má velký podíl tuzemská investiční jednička – skupina PPF.
Mezi další zájemce by mohly podle partnera a hlavního analytika poradenské skupiny Talers Martina Vachaty patřit „konkurenční doručovatelské společnosti jako například DPD nebo PPL“. Podobně se vyjadřuje i manažer velké investiční společnosti: „Má to smysl pro někoho, kdo již na trhu působí. Kdo si vezme tu výdejní síť.“
Akvizici by tak podle Vachaty mohla zvažovat i skupina investičních fondů, která koupila Packetu, což je mateřská firma Zásilkovny. Naopak z trhu zaznívá, že ani Zásilkovna zájem nemá. Navíc spojení Zásilkovny a Balíkovny by už mohlo narazit u antimonopolního úřadu.
Prodej ale nebude rozhodně jednoduchý, protože Balíkovně se příliš nedaří. V minulém roce skončila ve ztrátě. Zajímavá ale nemusí být jen výdejní síť, ale i sklady a logistika. „Hodnotu má určitě síť boxů a kontrakty s e-shopy. Jede přes ně například čínské Temu,“ dodává zdroj z poradenských kruhů. Problém ale podle něj představuje obrovský překryv mezi činnostmi Balíkovny a zbytku České pošty. „Výdejní místa jsou na pobočkách České pošty. Na přepážky Balíkovny pak chodí zaměstnanci pošty,“ doplňuje. Stejně se vyjadřuje i další ze zdrojů: „Je to zamíchané do všeho, co má Česká pošta.“
Balíkovna se vyčlenila z České pošty jako odštěpný závod balíkové služby k 1. dubnu letošního roku. „Ve formě odštěpného závodu bude fungovat do té doby, než bude rozhodnuto o jejím prodeji. Je v plánu aktiva a pasiva, která budou předmětem prodeje, před vlastním prodejem převést do společnosti Balíkovna, a.s., která byla pro tento účel založena k 1. lednu 2025,“ popisuje Milan Šmíd, marketingový ředitel Balíkovny.
V současnosti tak stále není jasné, co se prodává. „Strukturu transakce navrhnou zájemci,“ odhaduje zmíněný zdroj z poradenských kruhů.
Od toho se pak může odvíjet i cena, což v rozhovoru pro SZ Byznys uvedl i šéf České pošty Miroslav Štěpán. „Určitě je to do čtyř miliard korun. Ale záleží na předmětu transakce. My víme, kolik potřebuje Česká pošta a pak je otázka, co všechno jsme ochotni do transakce dát.“
Privatizace v ohrožení?
O získání čtyř miliard ale experti pochybují. „Na trhu koluje informace, že Česká pošta si Balíkovnu cení až na několik jednotek miliard korun – to se mi zdá být spíše nereálné,“ upozorňuje Vachata. Investoři se podle něj budou dívat na ocenění Balíkovny přes reprodukční metodu – „tj. kolik by je stálo podobnou společnost postavit na zelené louce“.
Prodej Balíkovny ale není složitý jen kvůli ztrátovosti podniku, ale rovněž kvůli politice. Předpokládaný vítěz voleb – hnutí ANO Andreje Babiše – totiž není podle dřívějších prohlášení privatizaci Balíkovny nakloněné. Na otázku zaslanou prostřednictvím SMS, jak nyní vnímá privatizaci Balíkovny, poslanec Karel Havlíček nereagoval.
V minulosti ale byl tvrdě proti. „Vnitropodnikovými účetními operacemi se dnes snaží ukázat Balíkovnu v horším světle. Je patrné, že místo hledání byznysu pro Balíkovnu a férového přiřazení výnosů a nákladů se chtějí projektu zbavit a hledají způsob, jak to udělat,“ uvedl v březnu pro Hospodářské noviny Havlíček a pokračoval: „Nehledám jejich motivaci, ale důrazně varuji vládu, aby něco podobného zkoušela ještě před volbami.“
Volby do Poslanecké sněmovny se uskuteční již za necelý měsíc na začátku října. Na druhou stranu právě Křetínský dokázal v minulosti vyjít s politiky napříč politickým spektrem.
Pokud bude chtít pošta Balíkovnu prodat či udělat nějakou formu závazné dohody s investorem do voleb či období těsně po nich, bude muset s případným kupcem předvést skutečně mohutný finiš. Vachata ale nepředpokládá, že prodej Balíkovny proběhne do říjnových voleb.
Transakce se ostatně mírně protahuje, protože její dokončení do dvanácti měsíců od loňského července považoval Štěpán sice za „hodně ambiciózní, ale splnitelné“.