Hlavní obsah

Dobrý plat a hlavně jistota: Studenti zvolili žebříček zaměstnavatelů roku

Foto: Shutterstock.com

Vysokoškoláci i středoškoláci chtějí od svého budoucího zaměstnavatele zajistit vedle dobrého platu hlavně jistotu a přátelské prostředí.

Reklama

Studenti zvolili vysněné zaměstnavatele. Tedy firmy, pro které by si přáli pracovat. Patří mezi ně ČEZ, Škodovka, Motol, McDonald’s, Ikea, ale i Seznam.cz. Anketa ukázala, že mladí lidé si vedle peněz cení stále více jistoty.

Článek

Studenti se na vysokých i středních školách připravují k tomu, že z nich budou zaměstnanci. Podnikat se chce jen zhruba jednomu mladému člověku z deseti. Ukázaly to výsledky letošní ankety TOP Zaměstnavatelé roku, v rámci níž mladí lidé odpovídají na otázky ohledně své další profesní dráhy už od roku 2012. Třináctého ročníku soutěže se zúčastnilo 11 416 vysokoškoláků a více než 4100 středoškoláků.

Studenti technických fakult chtějí pracovat pro Skupinu ČEZ, právnických pro advokátní kancelář Havel & Partners, ekonomických pro Českou spořitelnu a lékařských a farmaceutických pro Fakultní nemocnici v Motole. Absolutně nejvíc hlasů napříč všemi obory studia získal ČEZ, skokanem roku – firmou, která si meziročně nejvíc polepšila v hodnocení – se stal výrobce 3D tiskáren Prusa Research. První volbou pro středoškoláky je ČEZ, Škoda Auto a McDonald‘s.

Úspěch ČEZ, který tradičně obhájil své první absolutní místo a letos poprvé mu dali nejvíc hlasů i středoškoláci, lze přičíst tomu, že energetika a její transformace je velmi častým probíraným tématem posledních let.

„ČEZ je jedním z největších hráčů v energetice a hybatelem změn, které energetiku čekají v nejbližší době, jako je dekarbonizace, decentralizace, digitalizace a hledání alternativních zdrojů. Je tedy logické, že ti, kdo hledají uplatnění v energetice, směřují hlavně k nám,“ vysvětluje si popularitu společnosti mezi studenty Michaela Chaloupková, členka představenstva Skupiny ČEZ.

Důležitou roli ale podle ní hraje také to, že ČEZ dlouhodobě a systematicky buduje vztahy s mladou generací, a to v podstatě již od základní školy.

„Začínáme tím, že se snažíme dětem představit svět fyziky i energetiky zábavnou a interaktivní formou. Středoškolákům nabízíme tematické exkurze, přenášky zajímavých osobností, stážové programy či finančně zajímavé motivační programy. S vysokoškoláky spolupracujeme v rámci stipendijních programů, odborných přednášek i komplexních tematických programů a bereme je přímo do našich provozů,“ líčí lákání zaměstnanců Chaloupková.

Také Petr Mikeska, personální manažer Prusa Research, si získání titulu skokan roku vysvětluje mimo jiné dlouhodobou spoluprací se školami. „Už několik let provozujeme program Průša pro školy, v jehož rámci pomáháme se zaváděním výuky 3D tisku na českých školách. Organizujeme také i školení a přednášky pro studentské organizace, studentské soutěže (3D tiskařskou olympiádu) a podporujeme například i zajímavé české startupy,“ říká Mikeska.

A navazování kontaktů s mladými lidmi věří i Martin Krupička, tiskový a informační důstojník Armády ČR, která získala prvenství v kategorii veřejná správa. Podle něj se díky náboru mladých lidí podařilo loni spojovacímu vojsku získat 132 nových členů. Vedle přímého osobního kontaktu se studenty ale tomu pomohlo i to, že armáda získává moderní technologie, což je pro mladé technicky zaměřené lidi atraktivní.

„Letouny páté generace F-35 jsou další technologickou výzvou, protože minimálně dvě třetiny personálu budou tvořit ICT specialisté. Když si k tomu přidáte nejlépe propracovaný benefitní systém na trhu a platové ohodnocení, které je již dnes plně konkurenceschopné s privátní sférou, spojovací vojsko nabízí zajímavý mix kariérní růstu pro každého zájemce, který chce pracovat na pozicích, které jsou absolutní špičkou v oblasti informačních technologií,“ snaží se svou řečí získat další mladé lidi důstojník Krupička.

V samotné kategorii informačních technologií však mezi studenty zvítězil Seznam.cz (společnost je mateřskou firmou Seznam Zpráv, pozn. red.), který se tak dostal před firmy, jako je Microsoft, Lego, Oracle či IBM Česká republika.

TOP 10 charakteristiky atraktivních zaměstnavatelů 2024

1. Přátelské pracovní prostředí

2. Jistota a stabilita zaměstnání

3. Složení pracovního týmu

4. Společenská odpovědnost firmy

5. Rovnováha mezi prací a volným časem

6. Šance na budoucí vysoké příjmy

7. Placené odborné vzdělávání firmou

8. Vedení podporující rozvoj a vzdělání zaměstnanců

9. Výše nástupní mzdy

10. Dobrá pověst firmy (X. místo)

Zdroj: www.topzamestnavatele.cz

„Jsem moc rád, že nás mladí lidé vnímají jako atraktivního zaměstnavatele i ve srovnání s globální konkurencí. Zájemcům můžeme nabídnout práci na službách a technologiích, které denně používají miliony lidí. Z technologií bych vyzdvihl například stavbu vlastních datových center s unikátní energetickou efektivitou, výrobu vlastních serverů nebo investice do AI v čele s vlastními velkými jazykovými modely,“ popisuje výhody společnosti člen jejího představenstva Pavel Zima.

Podívejte se: Seznam Zprávy sestavily žebříček 100 nejhodnotnějších českých firem. Kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku je možné zjistit další podrobnosti o umístěné společnosti.

Vítězství velkých zavedených společností ukazuje, že studenti se rádi identifikují s giganty ve svém oboru, kteří mají dlouholetou tradici. Podle Daniela Nováka, ředitele studie TOP Zaměstnavatelé, to je spojené s tím, že mladí lidé chtějí jistotu. Tato hodnota se letos umístila v rámci téměř 50 charakteristik definujících atraktivního zaměstnavatele na druhém místě za přátelským pracovním prostředím. Loni skončila na páté příčce, posílila tak vůbec nejvíce ze všech charakteristik.

„Ukazuje se, že hledání jistot je pro mladé lidi klíčové jak v osobním, tak i pracovním životě. Při výběru zaměstnavatele a případně i v nejisté době chce mít uchazeč o zaměstnání jistý příjem s možností plánovat,“ shrnuje výzkum Daniel Novák, ředitel studie TOP Zaměstnavatelé.

„Co mě bohužel negativně překvapuje, je stále nízká ochota podnikat po skončení studia – zájem o podnikání má jen 11 procent mladých. Zřejmě to souvisí právě s hledáním jistoty a stability zaměstnání. Pozitivní naopak je, že budoucí absolventi se snaží již během studia získat jakoukoliv pracovní zkušenost. Zaměřuje se na to více jak polovina studentů,“ konstatuje Novák.

Zkušenosti vlastní, nebo alespoň zprostředkované od přátel podle něj pomohly také tomu, že středoškoláci, kteří o „zaměstnavateli snů“ hlasovali poprvé, si nejčastěji k ČEZ a Škodovce vybrali jako třetí společnost McDonald’s. Podle něj to je tím, že právě tento potravinářský řetězec (získal zlatou medaili v kategorii pohostinství i mezi vysokoškoláky) nabízí jako jedna z mála firem brigády i nezletilým.

Anketa

Pracujete v oboru, který jste studovali?
Ano
45,2 %
Ne
48,2 %
Částečně
6,6 %
Celkem hlasovalo 3009 čtenářů.

„Spolupráce s mladými lidmi a absolventy má pro nás klíčový význam, neboť tvoří významnou část našich zaměstnanců. Nabízíme jim atraktivní benefity, které jsou přizpůsobeny jejich potřebám. Hlavní je časová flexibilita, která umožňuje každému plánovat své směny dle vlastních možností a preferencí. Současně poskytujeme příležitosti pro kariérní růst, což umožňuje našim lidem rychlý postup od základní pozice v restauraci až k manažerským pozicím a vyšším,“ vysvětluje přístup řetězce Tereza Krepáčová, personální ředitelka McDonald’s.

A za jaké peníze si dnes studenti přejí nastoupit? Jejich očekávání i vlivem vysoké inflace meziročně rostlo. Zatímco loni očekávalo mzdu nad 50 tisíc korun jen 2,5 procenta studentů, v letošním ročníku to je přes 16 procent. Téměř šest procent mladých přitom očekává nástupní hrubou mzdu nad 60 tisíc korun.

„Téměř 30 procent studentů očekává po získání vysokoškolského diplomu hrubou měsíční mzdu v rozmezí 40 až 50 tisíc korun. Skutečná výše nástupní mzdy může být však závislá na oboru. Jednou z priorit budoucích absolventů je ovšem více než nástupní mzda právě jistota a stabilita zaměstnání. Velká část studentů je však nakonec připravena akceptovat i takovou nabídku, která bude pod úrovní průměrné mzdy v Česku (ve 3. čtvrtletí byla 42 658 Kč, pozn. red),“ dodává Novák.

Reklama

Doporučované