Článek
Kalifornský zákon stanovuje, že reklamy nesmí být hlasitější než primární videoobsah, který divák sleduje. Vychází z federálního zákona, který stanoví hlasitost reklam v televizním vysílání a kabelových stanicích.
V roce 2010 schválil Kongres zákon o omezení hlasitosti komerčních reklam (CALM), který snižuje hlasitost reklamy na televizních a rozhlasových stanicích. V době přijetí zákona CALM byly tyto služby ještě v plenkách, ale od té doby se staly hlavní volbou pro sledování televize v mnoha amerických domácnostech.
Nový zákon, který v pondělí podepsal kalifornský guvernér Gavin Newsom, proto nyní v podstatě rozšiřuje platnost původní normy i na streamovací platformy.
„Kaliforňané se vyjádřili jasně a zřetelně a je zřejmé, že nechtějí, aby hlasitost reklam překračovala úroveň, na které si dříve užívali program,“ citovala BBC Newsoma. Zákon vstoupí v platnost 1. července 2026.
„Tento návrh zákona byl inspirován malou Samanthou a všemi vyčerpanými rodiči, kteří konečně uspali své dítě, jen aby jim hlasitá streamovaná reklama zmařila veškerou jejich tvrdou práci,“ prohlásil kalifornský senátor Thomas Umberg, který návrh zákona předložil.
Samantha je dcerou Umbergova legislativního ředitele Zacha Kellera, který mu vyprávěl o hlučné reklamě, která probudila jeho malou dceru, zatímco sledoval streamovaný pořad.
V Kalifornii sídlí streamovací platformy Netflix a Hulu a Amazon zde produkuje mnoho svých pořadů a filmů pro službu Prime Video.
Odpůrci zákona, včetně zábavního průmyslu, argumentují tím, že jej bude obtížné zavést do praxe, protože streamovací služby nemají stejnou kontrolu nad hlasitostí reklam jako například televizní společnosti.
Streamované reklamy pocházejí z několika různých zdrojů a nelze je nutně ani prakticky kontrolovat, uvedla v červnu viceprezidentka filmařské asociace Motion Picture Association pro vztahy se státními institucemi Melissa Patacková.
Návrh zákona byl později doplněn o právní ustanovení, které by jednotlivcům nebo soukromým subjektům zakazovalo žalovat streamovací služby za porušení zákona.
Stávající federální zákon vyžaduje, aby federální regulační orgán, Federální komise pro komunikace (FCC), vypracoval předpisy zajišťující, že reklamy budou mít stejnou průměrnou hlasitost jako programy, které doprovázejí.
V únoru FCC uvedla, že za posledních několik let obdržela tisíce stížností na hlasité reklamy, z nichž mnohé se týkaly streamovacích služeb.
Motion Picture Association a Streaming Innovation Alliance, které zastupují streamovací služby včetně Disney a Netflix, však původně proti návrhu zákona protestovaly.
Uvedly, že na rozdíl od poskytovatelů vysílání a kabelové televize nemají možnost ovládat nastavení hlasitosti na zařízeních, na kterých je jejich obsah nabízen.
V Česku zákon stanovuje, že televizní reklama nesmí být výrazně hlasitější než ostatní vysílání. Česká legislativa se opírá o doporučení Evropské vysílací unie. Zákon ale nijak neupravuje hlasitost reklamy na streamovacích platformách.