Hlavní obsah

Spotřeba udržitelného paliva v letectví poroste. Zaplatí to ale cestující

Foto: Getty Images

Udržitelné palivo se na rozdíl od leteckého petroleje nevyrábí z ropy, ale z odpadních olejů biologického původu.

Reklama

Ačkoli je udržitelné palivo pro letadla více než dvakrát dražší, poptávka po něm roste. Loni se ho prolétalo 100 milionů litrů, což je jen zlomek celkové potřeby. Do budoucna ale může pokrýt až 65 procent spotřeby.

Článek

Letectví je považováno za jeden z nejméně ekologických způsobů dopravy. Ve snižování emisí hraje klíčovou roli udržitelné palivo. Na rozdíl od leteckého petroleje se nevyrábí z ropy, ale z udržitelných zdrojů, jako jsou odpadní oleje biologického původu.

„Myslím, že v současné době je hlavním problémem množství,“ uvedl pro CNBC generální ředitel Mezinárodního sdružení letecké dopravy (IATA) Willie Walsh. „V roce 2021 jsme spotřebovali 100 milionů litrů udržitelného leteckého paliva. To je velmi málo ve srovnání s celkovou potřebou.“

Do budoucna si podle Walshe letecké společnosti objednaly 14 miliard litrů ekologičtějšího paliva. „Myslím, že to řeší otázku, zda budou tento produkt letecké společnosti kupovat,“ řekl. A nakupují ho i přesto, že jeho cena je asi dvaapůlkrát vyšší než cena běžného leteckého petroleje.

Ačkoli se poptávka po udržitelné palivu v letectví zvyšuje, zdá se, že cesta k jeho dominanci bude ještě dlouhá.

IATA očekává, že s vhodnou podporou vlády, do roku 2025 dosáhne produkce ekologičtějšího paliva 7,9 miliard litrů, což odpovídá pouhým dvěma procentům celkové potřeby paliva. V polovině století by se podle sdružení výroba zvýšila na 449 miliard litrů, což představuje 65 potřeb sektoru.

Letectví zanechává značnou uhlíkovou stopu. Světový fond pro ochranu přírody ji označuje za jeden z „nejrychleji rostoucích zdrojů emisí skleníkových plynů, které způsobují globální změnu klimatu“. Podle něj zároveň i způsobem dopravy, který je pro jednotlivce v současnosti na emise CO2 nejnáročnější.

Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví tvrdí, že jednotná mezinárodně dohodnutá definice udržitelného leteckého paliva neexistuje, ale může být použito ke snížení emisí v letectví.

Udržitelná paliva jsou zhruba dvakrát dražší než běžný letecký petrolej, takže to představuje významné zvýšení nákladů. A v konečném důsledku to budou muset zaplatit spotřebitelé.
Willie Walsh, generální ředitel Mezinárodního sdružení letecké dopravy (IATA)

V některých kruzích panují obavy, že zvýšené využívání tohoto paliva by mohlo mimo jiné vést k odlesňování a způsobit omezení pěstování plodin pro výrobu potravin. Podle Walshe je rozhodující, aby se k výrobě nepoužívaly suroviny, které zatěžují využívání půdy a produkci potravin. „Veškerá nařízení týkající se dlouhodobého rozvoje udržitelných leteckých paliv zaručí, že tomu tak nebude,“ dodal.

Náklady na výrobu se však přenesou na cestující. „Udržitelná paliva jsou zhruba dvakrát dražší než běžný letecký petrolej, takže to představuje významné zvýšení nákladů. A v konečném důsledku to budou muset zaplatit spotřebitelé,“ řekl Walsh. Podle něj je to důležitá otázka, kterou zákazníci budou ochotni zaplatit.

Reklama

Doporučované