Hlavní obsah

Teď hraju byznysovou Ligu mistrů, říká král klik, bývalý fotbalista Ulich

Ivo Ulich má kliku. A měl ji i tehdy, kdy jeho společnost vstoupila v červnu na burzu. O akcie jeho firmy byl velký zájem.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

8. 10. 2022 13:00

V jaké kondici jsou české firmy? Energetické společnosti a banky hrají o titul, sklárnám a pekárnám hrozí baráž. „My hrajeme klidný střed ,“ říká bývalý profesionální fotbalista, nyní majitel firmy M&T Ivo Ulich.

Článek

Ivo Ulicha si většina fotbalových fanoušků automaticky spojí se Slavií, bundesligovou Borussií Mönchengladbach nebo fotbalovou reprezentací. Tento fotbalový záložník a Talent roku 1995 je dnes ale hlavně podnikatel. A úspěšný.

Fotbalovou terminologií se jeho firma M&T, která vyrábí kliky a kování, za 25 let své existence probojovala do Ligy mistrů. Kliky z Dobrušky, kde působí, dnes otevírají dveře v pětapadesáti zemích světa. Ve svých sídlech je mají společnosti jako PPF či KKCG. A když se opět vrátíme k fotbalu, doma s nimi otevírá třeba i Vladimír Šmicer, Pavel Nedvěd, Jan Koller nebo Radek Bejbl.

První kliky pro trenéra

Ivo Ulich s podnikáním začínal už v roce 1997 – tedy ještě jako aktivní hráč, krátce po svém přestupu do fotbalové Slavie.

„Fotbalista potřebuje mít kliku,“ popisuje začátky, kdy jako třiadvacetiletý vsadil na nápad svého bratra a rozhodl se pustit do podnikatelského rizika. „Říkal jsem si, že když mě Slavia ohodnotila celkem slušně, měl bych ten kapitál investovat i jinde, protože fotbal nebudu hrát věčně,“ popisuje Ulich s tím, že původně si myslel, že investice bude výrazně menší, než nakonec bylo potřeba.

Firma začínala ve čtyřech lidech a on zpočátku působil hlavně jako investor. „Řešil jsem převážně finance a rozvoj firmy po finanční stránce. Dříve neexistovalo internetové bankovnictví. Moje kolegyně tak vyplňovala příkazy k úhradě, které jsem si jednou za týden vyzvedl a s tím štosem šel na přepážku v bance,“ vzpomíná Ulich s tím, že nejprve společnost kliky jen prodávala, pak přidala i vlastní výrobu.

„Nebyli jsme spokojeni s kvalitou dovážených výrobků z Turecka a Itálie, za které jsme navíc museli platit dopředu. Po dvou a půl letech jsme si tak zkusili vlastní výrobu,“ říká Ulich. Jedním z prvních zákazníků byl jeho fotbalový trenér František Cipro.

Robot i ruční práce

Za 25 let se přitom výroba jako taková příliš nezměnila – jen se do ní aplikují stále modernější technologie. „Na rovinu ale musím říct, že podíl ruční práce je u nás stále velký. Ani to nejlepší robotické pracoviště není schopné nahradit člověka,“ vysvětluje Ulich. Firma má dnes desítky zaměstnanců a až na jedinou výjimku jsou všichni slávisté. „Je to náhoda, v pohovoru tuhle podmínku nemáme,“ směje se Ulich.

M&T ročně vyrobí 120 tisíc párů dveřních klik, tedy 240 tisíc kusů, a letos míří k obratu 170 milionů korun. Příští rok je ale i tady, jako dnes téměř všude, s velkým otazníkem. „Příští rok? To neví nikdo. Máme plán, ale musíme bohužel i zdražit. O to zdražení bychom měli růst, ale musíme koukat i na ziskovost. Jsme společností, která je veřejně obchodovatelná. Jsme dividendová akciovka, takže musíme koukat i na ziskovost,“ dodává Ulich.

Firma vstoupila na trh Start pražské burzy letos v červnu poměrně úspěšně. Poptávka po akciích společnosti téměř dvakrát převýšila nabídku.

Drama v podnikání a sportu? Nesrovnatelné

To, že by zákazníci už teď začínali kvůli vysoké inflaci a drahým energiím šetřit, zatím Ivo Ulich nepozoruje. „Samozřejmě ten obrovský růst z doby covidu tam už není. Růst máme, ale není tak skokový, jako byl poslední dva roky. Teď je to setrvalé,“ dodává s tím, že se ale výrazně změnil systém dodávek.

„Byli jsme zvyklí, že nám dodavatelé dodávali načas. Teď je to boj sem všechno dostat tak, abychom byli schopni dodat výrobek v termínu, který potvrdíme,“ dodává.

I když podnikání může být hodně dramatické, Ivo Ulich říká, že ve sportu jsou nervy daleko větší. „Tam je to vypětí na denní bázi. Ve fotbale je velká konkurence, a čím jste výš, tím je ta konkurence větší. Konkurenti jsou vlastně i vaši spoluhráči.“

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované