Hlavní obsah

Velká čínská zeď se drolí. Alespoň u automobilek

Foto: Shutterstock.com/helloabc

Zahraniční automobilky musely s těmi čínskými vytvářet společné podniky, to od Nového roku padá. V Číně vyrábějí Volkswagen nebo Tesla.

Reklama

Dlouhé roky platilo, že kdo chtěl podnikat v Číně, musel vytvořit s čínskou firmou společný podnik. Tyto joint-venture sice otevřely dveře na čínský trh, ale také umožnily jednodušeji okopírovat západní technologie.

Článek

Čínské úřady zruší omezení zahraničních investic do výroby osobních automobilů. Od 1. ledna 2022 tak bude moci být výroba osobních aut plně v zahraničním vlastnictví. Vyplývá to ze zprávy čínského ministerstva obchodu a Národní rozvojové a reformní komise, uvedl zpravodajský server CNBC.

Zveřejněná zpráva je pravidelným vládním dokumentem s informacemi o průmyslových odvětvích, které mají zakázané zahraniční investice. Nejnovější verze už neobsahuje výrobu osobních automobilů. Vláda loni uvedla, že změnu plánuje na rok 2022.

Čína vystavěla kolem svých průmyslových podniků byrokratickou obdobu velké čínské zdi a chránila je tak před konkurencí. V případě automobilek však omezení zahraničního vlastnictví v domácím automobilovém průmyslu od roku 2018 postupně odbourávala. Původně zahraniční firmy nesměly ovládat čínské podniky a nemohly mít ani většinu v podnicích vlastněných spolu s čínskými partnery.

Nejnovější seznam však stále obsahuje 31 oblastí, ve kterých jsou zahraniční investice zakázány nebo omezeny. Patří mezi ně těžba kovů vzácných zemin, filmová produkce a distribuce a tabákové výrobky. V případě průmyslových podniků, jako je například výroba zdravotnických zařízení, musejí zahraniční subjekty vytvářet společné podniky s místními partnery. Ti pak obvykle mají ve společném podniku většinový podíl.

Reklama

Doporučované