Hlavní obsah

Meta čelí obvinění, že v Evropě používá nekalé obchodní praktiky

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Společnost Meta čelí obvinění, že její evropská předplatitelská verze porušuje zákony EU na ochranu spotřebitelů. Stížnost na ni podala rakouská skupina na ochranu práv NYOB i Evropská organizace spotřebitelů (BEUC).

Článek

Nefunguje ještě ani měsíc a už čelí prvním stížnostem. Předplatitelská verze sociálních sítí Facebook a Instagram, které provozuje Meta, podle Evropské organizace spotřebitelů (BEUC) porušuje zákony EU o ochraně spotřebitele.

BEUC proto ve čtvrtek ráno oznámila, že na Metu podala stížnost k orgánům na ochranu spotřebitelů v jednotlivých zemích. Podobnou stížnost před dvěma dny podala také skupina na ochranu práv NOYB rakouskému úřadu pro ochranu osobních údajů. Ke stížnosti BEUC se připojuje také 16 zemí včetně České republiky, kterou zde zastupuje organizace dTest.

Meta svou předplatitelskou verzi přitom spustila teprve začátkem listopadu. Měla představovat legální způsob, kterým by ale šlo obejít pravidla Evropské unie. Ta požadují, aby měli uživatelé sociálních sítí na výběr, zda budou jejich údaje shromažďovány a používány pro cílené reklamy.

Společnost totiž původně tvrdila, že personalizované reklamy jsou základem, bez kterého nelze mít účet na sociálních sítích, za což dostala od EU pokutu téměř 10 miliard korun. Aby se Meta vyhnula dalším pokutám, zavedla předplatné, v rámci kterého slibuje absenci reklam a lepší ochranu soukromí. Výše předplatného se pohybuje mezi 10 a 13 eury. Krátce poté, co Meta předplatné oznámila, se ale začaly zvedat pochybnosti o tom, jestli bude takové řešení Evropské unii stačit.

Nespravedlivá volba

Jednotlivé členské organizace v čele s BEUC vidí hned několik problémů. Vadí jim jak nátlak na uživatele, kteří jsou nuceni si rychle vybrat mezi placenou a bezplatnou verzí sociálních sítí, tak i výše předplatného nebo možnost, že i data předplatitelů si Meta pravděpodobně shromažďuje a používá.

„Společnost Meta v současné době zavádí změny svých služeb v EU. Zjistily to desítky milionů uživatelů Facebooku a Instagramu, protože na ně vyskočila žádost, aby buď souhlasili se zpracováním svých údajů pro reklamní účely, nebo aby zaplatili za nezobrazování reklam,“ komentuje stížnost tisková mluvčí dTest Lucie Korbeliusová.

Dodává, že se z hlediska spotřebitele jedná o nespravedlivou volbu v rozporu se spotřebitelským právem. Stejný postoj zaujímá BEUC, podle kterého se z hlediska spotřebitelského práva jedná o agresivní praktiku.

Spotřebitelé se navíc mohou domnívat, že pokud se rozhodnou pro placené předplatné, získají větší ochranu soukromí, která zahrnuje méně sledování a profilování. Ve skutečnosti je pravděpodobné, že Meta a jiné osoby, s kterými Meta údaje uživatelů sdílí, budou i nadále shromažďovat a používat tyto osobní údaje. Pouze jen pro jiné účely, než je reklama, uvádí BEUC v tiskové zprávě.

„Miliony evropských uživatelů Facebooku a Instagramu si zaslouží mnohem lepší volbu. Meta porušuje spotřebitelské právo EU tím, že používá nekalé, klamavé a agresivní praktiky, včetně částečného blokování služeb spotřebitelům, aby je tak donutila k rychlému rozhodnutí, přičemž poskytuje zavádějící a neúplné informace. Orgány na ochranu spotřebitelů v členských zemích EU musí nyní začít jednat a donutit tohoto technologického giganta, aby s těmito praktikami přestal,“ myslí si Ursula Pachlová, zástupkyně generálního ředitele BEUC.

Peníze nebo soukromí?

Další problém vidí BEUC v tom, že Meta prezentuje možnosti jako placenou a bezplatnou, ačkoli žádná bezplatná varianta neexistuje.

„Spotřebitelé společnosti Meta platí poskytnutím svých údajů, jak již bylo deklarováno v minulých soudních rozhodnutích,“ myslí si organizace. Uživatelé si tak podle ní mohou vybrat, o co raději přijdou. Jestli o soukromí, nebo peníze (a soukromí).

Uživatelé navíc podle organizace nemají ve skutečnosti možnost opravdové volby, protože i kdyby chtěli služby opustit, mají na Facebooku a Instagramu spoustu přátel a léta budovaných vazeb, o které by odchodem přišli. Velmi vysoké předplatné za služby bez reklam je podle BEUC pro spotřebitele rovněž odrazující, což znamená, že spotřebitelé nemají skutečnou možnost volby.

„Podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů a nedávných rozsudků může společnost Meta shromažďovat osobní údaje pro účely reklamy pouze tehdy, pokud k tomu spotřebitelé poskytnou svůj svobodný a informovaný souhlas. Neférovost a neprůhlednost nových zásad ochrany osobních údajů společnosti Meta, jakož i skutečnosti, že spotřebitelům není poskytnuta žádná skutečná volba, že budou sledováni a profilováni za jakýchkoliv okolností, pravděpodobně představují porušení pravidel GDPR o souhlasu se zpracováním osobních údajů,“ uzavírá Korbeliusová.

Reklama

Doporučované