Hlavní obsah

Máme infrastrukturu rozvojové země. Vyšší deficit může nakonec snížit dluh

Tomáš Havránek
Profesor na Institutu ekonomických studií FSV UK, zakladatel iniciativy Zrušme inflaci

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Reklama

Úroveň českých silnic a železnic je oproti Západu žalostná. Zlepšení, které si nyní vyžádá vyšší schodek rozpočtu, nám ale v budoucnu vydělá stamiliardy, píše v komentáři ekonom a profesor UK Tomáš Havránek.

Článek

V debatě o státním dluhu mluvíme hlavně o snížení letošního schodku. 120 miliard jen za leden a únor je děsivé číslo. Ale pro budoucnost Česka je skoro jedno, jestli letošní deficit bude o 50 miliard menší nebo větší. Skutečnou katastrofou je kolaps důchodů v příští dekádě. Když to dnes přeženeme s šetřením, můžeme katastrofu ještě umocnit.

Výkonem ekonomiky na hlavu dotahujeme Francii. Stačí ale nastoupit do auta či vlaku a poznáme, že ve Francii nejsme. Ano, Francouzi si na dluh postavili i monumenty, a ne všechny se vyplatí. Na rychlovlaky zapomeňme. Ale hotová síť dálnic a spolehlivé železnice vynesou stamiliardy daňových příjmů navíc.

Vládní výdaje mohou vydělávat

Česko má pořád gigantický prostor výdělečně investovat do infrastruktury. Ovoce budoucích příjmů u nás visí nízko. Na rozdíl od dávek a dotací takové investice tlačí na okamžité snížení inflace: vyšší budoucí přebytky rozpočtu znamenají vyšší reálnou hodnotu současného státního dluhu včetně peněz.

Dejme si pozor, abychom ve snaze ušetřit desítky miliard letos nepřišli o stamiliardy za dekádu. Ano, smutný stav naší infrastruktury není jen o penězích. Například Správa železnic potřebuje stejně radikální obrodu, jakou prošlo Ředitelství silnic a dálnic po nástupu Radka Mátla. Ale bez peněz nepůjde nic.

Co ale opravdu pomůže hned, jsou masivní bonusy za nově opravené úseky silnic a železnic. A naopak. Jsi krajský ředitel ŘSD a za dva roky jsi nepohnul s dálnicí? Nepotřebujeme tě. Podobně s vedením Správy železnic, není-li s to zajistit ani internet na páteřním koridoru, čímž brání v práci desetitisícům dojíždějících.

Odměňujme úředníky za výkon

Stavbu dálnic a pořádek na železnici neurychlí žádný zákon. Potřebujeme zlepšit motivaci úředníků pracujících na přípravě. Dnes je motivace tažená hlavně profesní ctí: například nový ředitel ŘSD dokázal ihned pohnout se zamrzlou D35 u Litomyšle, aniž by se měnil zákon nebo vyměkli místní kverulanti.

Miliardy, jež v rozpočtu najdeme na výkonové odměny, se násobně vrátí. K tomu je nutné zmrazit paušální mzdy, abychom motivovali nevýkonné úředníky odcházet do soukromého sektoru. Dobrým začátkem bylo navázání odměn Správy železnic na zpoždění vlaků. Ale 15 % je málo. Na výkonu má záviset většina platu.

Problémem státní správy už není korupce a neschopnost jako v minulých dekádách. Je to nezájem. Finanční motivace neprobudí zájem v každém, ale v mnohých jistě. Pro letošní rozpočet jsou to drobné. Opusťme tedy český haléřový management a investujme do nejlepších úředníků – a tím i infrastruktury odpovídající vyspělé zemi.

Reklama

Doporučované