Hlavní obsah

Fiala s Bartošem k sobě mají blízko, ukázal předvolební projekt

Foto: Seznam Zprávy

Petr Fiala a Ivan Bartoš.

Reklama

6. 10. 15:45

Projděte si kompletní výsledky předvolebního projektu Seznam Zpráv Otázka pro premiéra. Ukázalo se v něm, že dva kandidáti na premiéra mají k sobě blíž, než by se na první pohled zdálo.

Článek

Všichni mluví o nutnosti obrovské dávky dobré vůle, disciplíny a také schopnosti ustoupit a dělat velké kompromisy, pokud by měla po volbách vzniknout společná vláda tvořená koalicemi Spolu a PirStan.

Nevýznamná část voličů především ODS a Pirátů drží proti sobě navzájem ty nejhorší předsudky. Piráti jsou pro skalní ódéesáky „novodobými svazáky“, zatímco pirátské jádro vidí ODS jako „tuneláře z devadesátek“.

Jak ale ukázal půlroční projekt Seznam zpráv, lídři obou táborů – tedy Petr Fiala a Ivan Bartoš – mají k sobě daleko blíž, než by se zdálo. V průběhu několika měsíců jsme se pravidelně ptali předních politiků na témata, jež v předvolební době hýbala veřejným prostorem.

Otázka pro příštího premiéra

Seznam Zprávy spustily velkou volební anketu Otázka pro příštího premiéra. Ptáme se až do říjnových voleb na aktuální otázky. Pravidelně se obracíme na tři předsedy stran, kteří podle průzkumů mají reálnou šanci stát se premiérem – na předsedu ANO Andreje Babiše, lídra koalice Pirátů a Starostů Ivana Bartoše a šéfa koalice Spolu Petra Fialu. Pokaždé ale také volíme „divokou kartu“ a daný dotaz pošleme i dalším lídrům.

Jak Bartoš, tak Fiala jsou schopni v zájmu „deagrofertizace“ země upozadit spory v kulturních tématech. A překvapivě se shodují v klíčových tématech jako třeba dát dohromady rozvrácené veřejné finance. Přesněji řečeno – že se spíše liší v detailech, které jsou ale při troše vůle překonatelné.

Příkladem je důchodová reforma, která je pro budoucnost veřejných financí nejdůležitější. Fiala i Bartoš shodně říkají, že dnešní mladí lidé se už nemohou spoléhat v penzi jen na státní důchod. Musí si sami spořit ve speciálních fondech, jejichž vznik by měl podnítit stát.

„Našim voličům ale nic doporučovat nemusím. Vím totiž, že jsou to odpovědní a aktivní lidé, kteří se spoléhají především na sebe a na budoucnost – na rozdíl od současné vlády – myslí,“ řekl lídr koalice Spolu Petr Fiala.

„Zřídíme mimo jiné nízkonákladový státní nebo veřejnoprávní fond pro spoření, podpoříme seniory, kteří si přejí dál pracovat, stejně tak zajistíme, aby rodiče nebyli ve výplatách důchodu znevýhodněni za období péče o děti,“ navrhuje lídr koalice Pirátů a Starostů Ivan Bartoš.

Podobně vidí i řešení problému s nedostatkem nových bytů a raketovým růstem cen nemovitostí, kdy se bydlení pro mladé rodiny stává nedostupným luxusem. Obě opoziční koalice si jako hlavní recept představují zjednodušení byrokracie, která brzdí výstavbu.

„Chceme stavět rychle, snadno a bez ubíjející byrokracie. To zajistíme mimo jiné skutečnou digitalizací – většinu agendy vyřídí lidé on-line. Zrušíme centrální stavební úřad a obnovíme místní blíže občanům,“ uvedl Bartoš. Piráti také chtějí umožnit obcím, aby si mohly vytvořit pravidla na míru a vytvářet vlastní bytový fond.

I Petr Fiala říká, že cesta je hlavně v pomoci obcím. Spolu chce zjednodušit předávání státních pozemků městům a obcím pro výstavbu bytů a také využívat brownfieldy, aby města nerostla jen dále do krajiny, ale co nejúčelněji se využily stávající plochy.

„Významné úspory lidem i firmám přinese snížení DPH na výstavbu a rekonstrukci bytů na deset procent. Chceme podpořit první bydlení, aby lidé dosáhli lépe na hypotéky, bez ohledu na věk nebo rodinný stav,“ uvedl Fiala.

A kupodivu se oba adepti na premiérský post shodli i ve žhavém tématu Green Deal, což je ambiciózní plán EU na snížení emisí. Nejvíc emocí budí hlavně záměr Bruselu zakázat prodej nových klasických aut se spalovacími motory od roku 2035. To odmítá jak ODS, tak Piráti.

„Ohledně snižování emisí v dopravě preferujeme spíše než plošné zákazy zohledňování skutečných nákladů a dopadů na životní prostředí, což je jádrem návrhů EU. Zelenější ekonomika je ale především směr, který si už nyní vybírá soukromý sektor sám, včetně automobilek, a já jsem za to rád,“ řekl Ivan Bartoš.

Rovněž Petr Fiala bere zelený byznys jako trend, jemuž nemá cenu bránit, ale spíše ho využít. Současnou přísnou podobu návrhu z Bruselu chce ale změnit. „Návrh Evropské komise pro nás není v této podobě přijatelný. Ani ne tak kvůli cílům na snížení emisí, ale hlavně proto, že cesta zákazů k rozvoji nových odvětví a přechodu na ekologická auta nepovede. Budeme ho chtít přetvořit do podoby, která pomůže životnímu prostředí a přitom neohrozí prosperitu a pracovní místa,“ vysvětlil lídr koalice Spolu.

Jak odpovídali oba kandidáti na premiéra na další klíčové otázky posledního půl roku? A co si o nich myslí lídři ostatních stran? Podívejte se v následujícím přehledu:

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované