Hlavní obsah

O digitalizaci mluví všechny firmy. Sotva půlka ji zkouší v praxi

Olga Cilečková, partnerka PwC, vysvětluje, proč se české firmy zásadně neposouvají v digitalizaci. Některé přesně nevědí, co vlastně obnáší.Video: Petra Krmelová

 

Reklama

„Když chtěl někdo ve firmě digitalizovat, řekli mu ‚spočítej, že se to vyplatí‘. Ale takhle to nefunguje. Lidé navíc nemají rádi změny a neumí drahé technologie používat,“ vypočítává důvody neúspěchu partnerka PwC Olga Cilečková.

Článek

Poslední rok se mluví o urychlení digitalizace a o tom, že některé věci už se ke stavu před covidem nevrátí. Nakoupit techniku, software a udělat poradu online českým firmám jde. Jenže se zadrhnou na půl cesty a nevytěží příležitost na maximum – kvůli tomu jim uniká možnost třeba zvýšit obrat a stát se strašákem pro konkurenty.

Naznačuje to alespoň hloubkový průzkum poradenské společnosti PwC o digitalizaci ve firmách. Ten se zabýval otázkou, jak dobře čeští manažeři pochopili a především zavedli do praxe tři základní principy digitalizace, které se dají shrnout do tří Z – tedy Zbavte se papíru, Zbavte se tabulek, Zbavte se manuální práce.

PwC

– Síť firem poskytující auditorské, daňové a poradenské služby.

– Působí ve 157 zemích světa, má 276 tisíc zaměstnanců.

– V Česku působí 30 let v kancelářích v Praze, Brně, Ostravě. Má tady 1000 zaměstnanců.

Zdroj: PwC

„Třeba ten papír. Stále velký nešvar. Představte si to tak: Do firmy přijde faktura v tištěné podobě, na to se dá razítko, tři políčka, tři lidé do té firmy musí přijít, podepsat a schválit. To je problém, protože tam všichni musí fyzicky být. Proto říkáme Zbavte se papíru, všechny věci ať obíhají digitálně,“ vysvětluje pro SZ Byznys Olga Cilečková, partnerka PwC.

Jako další problém vidí stále nízkou schopnost zbavit se tabulek. „Excel se bohužel stále používá jako hlavní nástroj ve firmě. Takže když chce finanční ředitel něco vědět, zeptá se tří lidí na stejnou otázku a dostane tři různé odpovědi,“ kritizuje zastaralé postupy firem. Správným krokem je podle Olgy Cilečkové mít jen jeden zdroj dat.

Všichni o ní mluví, málokdo ji umí

A třetí krok je o robotické automatizaci procesů. Jen každá třetí firma ji však podle průzkumu už zavedla. Většina firem zatím tápe, neví. Zkoumá možnosti. Příkladem využití jsou například výpočty cestovních náhrad, ale i byznysově důležité procesy.

„Třeba my jsme zavedli ve firmě, že když jede člověk na služební cestu, nemusí zdlouhavě vypisovat cesťák, zadávat do systému. Prostě ho nafotí do telefonu, například účtenku z hotelu a aplikace už pak vše sama zpracuje,“ udává příklad „dobré praxe“ z vlastní firmy partnerka PwC, která přiznává, že je výsledkem průzkumu zaskočena.

Ještě menší je podle ní využití umělé inteligence.

„Firmy, které do toho šly, jsou pak schopny mnohem rychleji a bez nákladů reagovat na to, zda vyrábějí na 200 procent za měsíc, nebo na polovinu kapacity, protože ty procesy běží velmi efektivně,“ vypráví Cilečková s ohledem na fakt, že právě v době pandemie a turbulentních změn jsou změny v kapacitách výroby na pořadu dne.

„Takže ano, digitalizace je investice, ale krátkodobě. Pokud se ale neprovede a nezainvestujete do lidí, tak je to dlouhodobě prohraná bitva,“ je přesvědčená žena, která je v kontaktu s více než tisícovkou finančních ředitelů a digitalizace je v tuto chvíli jejich společné téma číslo jedna.

Digitalizace jako zdroj příjmů

V poradenské, auditorské a daňové firmě se navíc zeptali, co od toho všeho vlastně očekávají ti, kteří drží kormidlo ve firmách a udávají směr na další roky dopředu.

Z pěti tisíc oslovených generálních ředitelů plánuje polovina výrazně do této oblasti investovat. Ti, kteří to už udělali, jsou podle průzkumu přesvědčeni, že jejich firma díky tomu finančně výrazně poroste.

Olga Cilečková

– Partnerka v poradenské společnosti PwC, kde vede tým řízení finančních rizik, účetního poradenství a PwC Akademii.

– Zakladatelka CFO Community, komunikuje aktuální témata s více než 1200 finančními řediteli a jejich nejbližšími kolegy v českých firmách.

– Mezi nejdůležitější aktuálně patří otázka digitální adaptivity firem.

Zdroj: PwC

„Posledních 12 měsíců nás všechny donutilo skočit do digitalizace, otevřelo nám to oči. Umožní to posunout se úplně na jinou úroveň fungování. Šéf nemusí spoléhat na to, jestli člověk přijde do kanceláře, nebo ne, je v tom obrovská efektivita. V Česku ale bohužel průzkum prokázal, že jsme stále na začátku cesty,“ přiznává Olga Cilečková pro Seznam Zprávy.

Hlavní důvod, proč do rozjetého vlaku firmy v daleko větší míře nenaskočily, je podle ní fakt, že často přesně neví, co všechno digitalizace vlastně obnáší.

Reklama

Doporučované