Hlavní obsah

Hasiči mají nedostatek řidičů. Třetinu uchazečů zastaví psychotesty

Hasiči nemají dost řidičů.Video: Zuzana Černá, Seznam Zprávy

 

Reklama

Hasiči hlásí problém – nemají dost řidičů. Podle tabulek by u nich mělo sloužit 2300 strojníků. Aktuálně je jich ale skoro o sto míň. Hasiči je i přes svou prestiž nedokážou nabrat – důvodem jsou psychotesty, u kterých vypadne až třetina zájemců. A to je problém hlavně v Praze.

Článek

Jan Havel slouží u hasičů coby strojník už 17 let. Napoprvé ho nevzali. O odchodu neuvažuje.

„Můžu někomu pomoct, můžu někoho zachránit,” popisuje Seznamu důvody, proč stojí za to být hasičem.

Hasiči se tradičně těší vysoké důvěře společnosti. Přesto mají problém nové lidi získat. Strojníků by podle tabulek potřebovali po celé republice 2300 – slouží jich ale skoro o stovku míň. Nejhorší je situace v Praze, kde by jich rádi nabrali 23. Na jihu Moravy potřebují 14 řidičů a třeba na Vysočině 11.

Podstav je problém. „Je to náročnější i pro samotné strojníky. Musí víc plánovat dovolenou. Ve chvíli, když má někdo dovolenou a někdo další náhle onemocní, tak musíme i přesouvat ty strojníky mezi stanicemi,” vysvětluje mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.

Psychotesty ověřují i rychlost a přesnost reakcí, třetina z uchazečů je nezvládne.

Loni mělo v Praze zájem řídit cisterny a žebříky 26 lidí. Polovina z nich ale nezvládla psychotesty. V celorepublikovém měřítku neuspěje zhruba třetina uchazečů. Kritéria jsou pro ně přísnější – v žádném z testů nesmí být podprůměrný.

„Strojník zodpovídá za to, aby se posádka dopravila rychle, ale zároveň i bezpečně na místo zásahu. Chceme, aby jejich reakce byly jednak rychlé, ale také kvalitní,” vysvětluje psycholožka Martina Wolf Čapková z Generálního ředitelství HZS ČR.

„Výkonové úkoly jsou na čas. Zjištujeme tam rychlost i kvalitu reakcí,” popisuje nám u počítače Martina Wolf Čapková jeden z úkolů. „V horní části obrazovky nám naskakují barevné terče různé barvy a ten uchazeč má za úkol označit tady dole stejnou barvu.”

Testování trvá celý den. Jeho součástí je rozbor řidičské karty.

Problém je ale také v penězích. Plat začínajícího hasiče je dnes v průměru 22 tisíc korun – a to ještě díky rizikovým a dalším příplatkům.

„Když ale nastoupí na povinný kurz, tak jsou zařazeni do denní služby a plat se jim ještě na měsíce o tisíce sníží,” uzavírá Martin Kavka.

V Česku dnes slouží slouží 6955 výjezdových hasičů. Ministerstvo vnitra plánuje v následujících třech letech přijmout tři sta nových příslušníků.

Reklama

Související témata:

Doporučované