Článek
Jak se změní láska za časů korony? A jak po?
Změny chování lidí po traumatickém zážitku s koronavirovou pandemií začínají evidovat randící aplikace. O dramatických efektech mluvil pro BBC generální ředitel Tinderu Elie Seidman.
Po uvolnění rekord
Podle jeho slov se lidé začínají vracet k aplikacím pro hledání partnera. V neděli 29. března uživatelé Tinderu po celém světě udělali tři miliardy tzv. „swipů“ neboli reakcí na své potencionální partnery, a to jak kladné, tak i záporné. Tento den se pro Tinder stal rekordní, pokud jde o jednodenní reakce. I v konverzacích zaznamenal Tinder vzestup. Oproti polovině února se zvedl jejich počet na konci března o 12 procent.
Seidman uvedl, že se jedná o obrovský posun u statistik, které většinu času zůstávají neměnné. Obává se však budoucích ekonomických dopadů na lidi a následně na aplikaci. „Jsem velmi znepokojen tím, co nastane ekonomicky a jaký to bude mít dopad na naše uživatele,“ řekl BBC.
Platí se méně
Tinder totiž vydělává díky relativně malé skupině lidí, která je ochotna si připlatit za lepší podmínky, jinak je aplikace zdarma. Z 340 milionů stáhnutí od roku 2012 si pouze šest milionů uživatelů zaplatilo za prémiovou část aplikace. S nástupem pandemie rapidně ubývalo nových platících zákazníků – dnes je ale situace opačná. „Z našich dat lze doslova vidět, jak se stát po státu vrací k normálu s tím, jak se začínají uvolňovat opatření a krize pomalu slábne,“ pokračuje Seidman.
Podobný propad a následný vzestup zaznamenávají i jiné aplikace, které jsou zadarmo. „Vidíme nárůst v aktivitě, propojení lidí stouplo o 15 procent, poslané zprávy zase vzrostly o desetinu,“ říká pro BBC Charly Lesterová, expertka z platformy The Inner Circle. „Také ale pozorujeme menší ochotu platit,“ uvedla Lesterová.
Šéf Tinderu počítá s tím, že zhodnocení úplných ekonomickým dopadů na aplikaci bude možné až po uplynutí dvou nebo tří finanční čtvrtletí, kdy bude jasné, jak se celá globální krize vyvine.
Online rande jako záchrana
Jednou z mála možností, jak pokračovat v randění i v době restriktivních opatření, byly videohovory. Platformy poskytující tyto služby jako eHarmony, OKCupid či Match zaznamenaly enormní zájem o videorande. Otázkou ale je, zda tento zájem zůstane i poté, co se vrátí do normálu fyzické setkávání osob.
K přetrvání trendu videorande nejspíše pomůže implementace této služby do Tinderu. Tu podle Seidmana chystá aplikace vypustit již v červnu. K začátku hovoru bude nutné schválení obou účastníků a bude i v základní verzi Tinderu, která je zdarma.
Koronavirus ale tyto změny nezapočal, nýbrž pouze urychlil. Zájem o rande na dálku evidovala společnost v některých skupinách již před pandemií, řekl Siedman BBC. Šéf Tinderu vysvětloval, že nynější osmnáctiletí uživatelé, kteří již vyrostli ve světě sociálních sítích, považují virtuální svět za součást svých životů a přijde jim naprosto normální. Pro tuto generaci už neznamenají virtuální propojení skrze mobily pouze záminku k setkání v realitě, ale stojí i o online zážitek.
Tinder tyto změny vnímá a začíná se více soustředit na online rande než na offline setkání. Součástí služby ale může být i jakási kontrola druhého uživatele, kterého tak lze spatřit a přesvědčit se, že se jedná skutečně o postavu z profilu. Po vzoru úspěchu teenagerské sociální sítě TikTok u starší populace by se také rande na dálku mohlo uchytit nejen u mladistvých. „Váš digitální život je stejně důležitý jako váš sociální život v opravdovém světě,“ míní Seidman.