Hlavní obsah

Krize proměnila kancelářský trh. Nájmy zlevňují a pobídky jsou vyšší

Foto: Seznam.cz

„Zatímco nominální výše nájmu – nabídková cena nejčastěji udávaná v eurech za m2 – zůstává i navzdory krizi poměrně stabilní, pronajímatelé a vlastníci nemovitostí se alespoň snaží nabízet vyšší pobídky než před koronavirovou krizí,“ říká Radek Procházka z Prochazka & Partners.

Reklama

Koronavirové pandemii stačil přesně rok, aby proměnila kancelářský trh. Nájemci začali být těmi, kteří ve vyjednávání o smluvních závazcích tahají za delší konec provazu.

Článek

Na kancelářském trhu klesá poptávka, za čtyři roky o téměř 40 procent. A podíl neobsazených kanceláří roste meziročně o více než polovinu. Pro letošek klesne i počet dokončených nových kancelářských projektů. Kvůli tomu pronajímatelé zvýhodňují své nabídky a rozevírají se nůžky mezi inzerovaným a skutečným nájmem. Což jsou dobré zprávy pro nájemce.

„Zatímco nominální výše nájmu – nabídková cena nejčastěji udávaná v eurech za m2 – zůstává i navzdory krizi poměrně stabilní, pronajímatelé a vlastníci nemovitostí se alespoň snaží nabízet vyšší pobídky než před koronavirovou krizí,“ říká Radek Procházka ze společnosti Prochazka & Partners.

Papírově tedy mohou podle něj ceny působit stejně, ale díky většímu počtu rent-free (zjednodušeně znamená odpuštění nájemného neboli období, během kterého se vlastníkovi nemovitosti neplatí nájemné, pozn. redakce) nebo příspěvkům na výstavbu mohou nájemci v současné době ušetřit 15–20 procent nájemních nákladů v rámci meziročního srovnání.

Podle dostupných informací je nejčastějším impulsem pro přestěhování u kancelářských firem potřeba expanze. Ta ale aktuálně u většiny nájemců není na pořadu dne. Řada firem v Česku v loňském roce naopak propouštěla a řešila, co s nadbytečnou kapacitou.

Mnozí nájemci se i vzhledem k problematické situaci na poli byznysu snaží přejednávat smlouvy s nižší kapacitou. Kdo má do konce smluvního závazku daleko, se naopak pokouší přebytečné plochy podnajmout.

Podnájmů se na trhu během velmi krátké doby objevilo přes 100 tisíc m2. Ale vzhledem k tomu, že většina nájemců snižuje ceny podnájmů až o 30 procent, prostory se z trhu dostávají pryč na současné poměry rychle. Jednoznačným krizovým ukazatelem je podíl znovuprojednání závazků smlouvy, který se v druhé polovině loňského roku opět po letech dostal nad hranici 50 procent, a je tak výrazně nad svým dlouhodobým průměrem.

Anketa

Kde se lépe pracuje?
V kanceláři
47,1 %
Na home office
44,5 %
V co-worku
8,4 %
Celkem hlasovalo 263 čtenářů.

„Po pětiletém poklesu neobsazenosti na rekordně nízké hodnoty hluboko pod 5 procent se v loňském roce trend otočil,“ potvrzuje Procházka pro Seznam Zprávy.

Výhoda pro nájemce

Rostoucí neobsazenost je ale dobrou zprávou hlavně pro nájemce – je více z čeho vybírat a pronajímatelé dávají konkurenceschopnější nabídky.

„V běžně publikovaných statistikách navíc zpravidla chybí právě podnájmy kanceláří. Reálně tak dnes může být oproti roku 2019 neobsazenost až dvojnásobná,“ dodává Procházka.

Prochazka & Partners

Společnost v roce 2013 založil Radek Procházka a dnes je vedoucí společností výhradně zaměřenou na zastupování nájemců v oblasti komerčních nemovitostí.

Poskytuje servis pro nájemce v segmentech Offices a Industrial (přejednání, relokace, expanze, nákup či výstavba na klíč).

Společnost od roku 2016 vyhlašuje také odbornou soutěž Kanceláře roku.

Trh si ale poradí i s aktuální větší nabídkou kancelářské plochy. Banky omezují financování spekulativní výstavby, a stavbu nových kancelářských projektů tak zpravidla odstartují pouze kapitálově silné společnosti, které jsou schopny projekty financovat zejména z vlastních zdrojů, jako je například projekt developera Skanska, holešovický Port 7. Jeho stavba odstartovala v minulém týdnu a zahrnuje tři budovy pro kanceláře a maloobchod s celkovou plochou 35 tisíc metrů čtverečních. Dokončení developer plánuje ve druhém čtvrtletí 2023.

Jedinou potenciální nevýhodou pro nájemce v aktuální situaci tak může být menší výběr novostaveb ve střednědobém horizontu, odhaduje Radek Procházka závěrem.

Reklama

Doporučované