Hlavní obsah

MHD v Praze využívá denně až o 300 tisíc lidí méně než před pandemií

Foto: AVČR

Vědci zjistili, že v metru se koronavirus nešíří.

Největší pokles cestujících eviduje v Praze po pandemii metro, které využívá místo někdejších asi 1,13 milionu v současné době 814 000 lidí denně.

Článek

Část chybějících cestujících jsou turisté, kteří do Prahy nepřijíždějí, a část lidí přesedla do aut. Vyplývá to z dokumentu, jejž pro magistrát připravila organizace Ropid.

Přestože počet cestujících mírně roste, stále nedosahuje úrovně před pandemií. Největší pokles proti normálu sice zaznamenalo metro, a to o 28 procent méně cestujících, nejméně však lidé v metropoli využívají autobusy. V jejich případě jde o pokles o 27 procent z původních 1,015 milionu cest denně na nynějších 737 000. Naopak nejvíc lidé využívají tramvaje, kterými se denně sveze 907 000 lidí, což je o 18 procent méně proti době před covidem.

Letos v červnu MHD využívalo denně o 23 až 41 procent méně lidí, než tomu bylo před pandemií. Největší pokles byl i tehdy zaznamenán v metru, kde bylo proti normálnímu stavu až o 41 procent cestujících méně.

Přestože se veřejná doprava vrátila od začátku školního roku k běžnému provozu, stále platí kvůli covidu některá omezení. Kvůli chybějícím turistům je omezen provoz linky číslo 119 na letiště v Ruzyni. Půlhodinový interval zůstává u linky AE, která jezdí z centra na letiště. Prodlouženy jsou intervaly nočních linek a do odvolání jsou zrušeny noční rozjezdy příměstských vlaků. Mimo provoz je i nostalgická tramvajová linka číslo 23.

Vědci: Pražská MHD „není nakažlivá“

Pražskou MHD loni využilo kvůli pandemii covidu meziročně zhruba o 40 procent cestujících méně. Největší pokles byl zaznamenán v metru, které přepravilo v době první vlny pandemie denně zhruba 200 000 cestujících.

Jak před časem informovaly Seznam Zprávy, MHD je z hlediska šíření covidu bezpečná. Pouhé jedno procento ze vzorků nasbíraných v dubnu z povrchů a vzduchu v pražské městské hromadné dopravě obsahovalo zbytky viru SARS-CoV-2. Žádný z nich navíc nebyl infekční.

„Jinými slovy – v autobusu, tramvaji, metru a vestibulech bychom se neměli nakazit. Platí to v podmínkách důsledné ochrany dýchacích cest každého cestujícího a důkladné dezinfekci prostor Dopravním podnikem hlavního města Prahy,“ informovali vědci z Fyzikálního ústavu Akademie věd.

Do speciálních odběrových sad stírali tyčinkou různé povrchy – madla eskalátorů, tlačítka, tyče –, ale rovněž v prostorách MHD instalovali speciální zařízení, jež filtrovalo vzduch.

Doporučované