Hlavní obsah

Ministerstvo dopravy: Smlouva s Kapschem ve skutečnosti otevře mýto pro konkurenci

 

Reklama

Konkurence ale nevěří. Jde jen o to, aby se uzavíraly další smlouvy bez výběrového řízení, říká například SkyToll

Článek

Po téměř dvou měsících, co byla narychlo v nedělním odpoledni podepsána bez výběrového řízení smlouva na tříleté provozování mýtného systému, podávají Ministerstvo dopravy a společnost Kapsch vysvětlení.

Snaží se vyjasnit, že uzavřít smlouvu, která Kapschi vynese řádově stovky milionů, v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění, bylo nejlepším řešením pro Českou republiku. A také řešením, které za tři roky slibuje už jen férovou budoucnost mýtného systému v Česku.

Nesouhlasí s tím společnost Skytoll, která mýtný systém provozuje na Slovensku a měla o české mýto zájem. Případ smlouvy s Kapschem zkoumá také antimonopolní úřad.

Proč jsme obešli soutěž

Ministerstvo dopravy a současný provozovatel mýtného systému firma Kapsch tvrdí, že jde o toto: Vypsat řádné výběrové řízení na provozovatele elektronického mýta po roce 2016 se nepodařilo proto, že stát neměl obrazně řečeno klíč k celému systému a ve smlouvách nebylo podchyceno, aby Kapsch spolupracoval na jeho předání.

Smlouvu na následující tři roky, kterou Ministerstvo dopravy s Kapschem uzavřelo v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění, bez posuzování konkurenční nabídky, pak obě strany obhajují tím, že se v ní konečně domluvily, jak celý systém otevřít pro skutečnou veřejnou soutěž.

Dohoda prý obsahuje přesný popis, jak bude Kapsch se státem spolupracovat na přípravě nového tendru.

„Zavázali jsme se, aby systém byl svým způsobem otevřený pro případného dalšího možného provozovatele. Tři roky jsou dostačující doba,“ řekl Seznamu ředitel Kapsche Karel Feix.

Věřte v příští rok

Ministerstvo dopravy dodává, že díky smlouvě, ač ji antimonopolní úřad vyšetřuje, může pracovat na skutečně otevřeném výběrovém řízení. Hodlá ho prý vypsat během příštího roku.

„Původní návrh, aby Kapsch zpracoval plán přechodu na nového provozovatele mýtného systému v České republice, firma odmítla s tím, že by to mohli následně napadnout ostatní uchazeči,“ vysvětluje tiskový mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Kapsch se podle něj bál toho, že by ostatní účastníci namítli, že se podílel na tvorbě části zadávacích podmínek a vyřadili by ho z výběrového řízení.

Proč SkyToll nevěří

Jenomže takový šťastný konec příběhu rozporuje společnost SkyToll, která smlouvu s Kapschem napadla. Tvrdí, že k provozování mýta žádný klíč od Kapsche nepotřebuje.

Píše to v podání, které poslala právě na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a v němž navrhuje, aby smlouvu ministerstva s Kapschem zakázal.

Seznam má toto podání k dispozici a SkyToll v něm uvádí, že části systému, které umí provozovat jen Kapsch, chtěli nahradit vlastním řešením. Firma se proto obává, že Kapsch s Ministerstvem dopravy bude skutečné výběrové řízení i nadále oddalovat a začnou se řetězit další smlouvy bez soutěže.

„Z našeho pohledu takové zdržování nebude nutné. Ovšem bude záležet, jak stát připraví výběrové řízení a jakým způsobem ho povede,“ reaguje na to Karel Feix.

Reklama

Doporučované