Hlavní obsah

Internet se obrátil proti Pirátům. Rozjela se kampaň, kterou nemohou ukočírovat

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto.

Reklama

Piráti analyzují dezinformační kampaň, jež je proti nim vedená. Trápí je především anonymní profily na sociálních sítích, jejichž autoři se tváří jako členové Pirátské strany. Jsou vulgární a agresivní, aby poškodili image Pirátů.

Článek

Symbolem nadcházejících voleb do Poslanecké sněmovny bude víc než kdy dřív dezinformační kampaň. Podle analýz dezinformačních webů a řetězových e-mailů bývají nejčastěji směřovány proti České pirátské straně.

Její analytici dennodenně sbírají data o fake news, které se o Pirátech v Česku šíří. Daří se jim tak vysledovat trendy na české dezinformační scéně.

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Novým jevem podle nich jsou anonymní profily, které se vydávají za členy nebo příznivce Pirátské strany. „Tyto profily záměrně zveřejňují vulgární a agresivní komentáře, aby příjemci těchto zpráv měli pocit, že takto jednají Piráti,“ popisuje mluvčí strany Jakub Dušánek.

Vymyšlené profily mají často obecně znějící nebo naopak neexistující jméno a podle Dušánka zároveň často pozitivně působí na stránkách jiných politických stran. Příkladem je třeba řetězový e-mail, v němž vystupovala pirátská dvojice s vymyšleným textem, ve kterém vyjadřovala přání, „aby jejich rodiče a prarodiče zemřeli na koronavirus, aby se vykoupili za zločiny, které celý život páchali proti matce Zemi“. Přeposílaly si to stovky až tisíce seniorů s komentářem „zde už bohužel nepomůže ani pár přes držku“.

Piráti tvrdí, že tyto profily často pocházejí z takzvaných „trollích farem“, kde je možné si jejich činnost objednat. „Některé mediální agentury tuto službu nabízejí, přestože je v mnoha případech za hranou etiky,“ tvrdí Dušánek. Konkrétní agentury však nejmenuje.

V minulosti se k tomu však přiznal třeba Jaromír Soukup. „Jedna z našich firem je takzvaná PR agentura, Médea PR. A my tam máme oddělení, kterému se říká oddělení sociálních sítí. A většina těch zaměstnanců v tom oddělení jsou lidé, kteří právě píší na Facebook a do těch diskuzí jaksi v zájmu toho klienta, který si to platí,“ uvedl v roce 2019 v jednom ze svých pořadů. Na jeho prohlášení později reagovala asociace APRA sdružující komunikační agentury.

Anketa

Postupují sociální sítě vůči dezinformátorům dostatečně tvrdě?
Ano
28,1 %
Ne
71,9 %
Celkem hlasovalo 14846 čtenářů.

Hitem posledních týdnů podle pirátských analytiků byly reakce související s posledními hlasováními Poslanecké sněmovny či Senátu. Před dvěma týdny začali zachytávat třeba více dezinformací týkajících se pirátského návrhu na korespondenční hlasování.

„Podle dezinformátorů chtěli Piráti korespondenční hlasování k tomu, aby zmanipulovali hlasy seniorů,“ říká mluvčí.

Dlouhodobou stálicí pak jsou zprávy o tom, že strana chce do Česka vozit migranty a dávat jim byty, že chce výrazně danit byty nebo že „dostává noty z Bruselu“. „Lži na toto téma oprášil premiér Andrej Babiš a jeho tým poradců v nejnovější propagační brožuře,“ podotýkají Piráti.

Ostatně premiéra Babiše označují vedle anonymních profilů za jednoho z hlavních dezinformátorů.

„Nejnověji je aktivní premiér, a to jak ve veřejných projevech ve Sněmovně, tak ve své předvolební tištěné agitaci,“ říká Dušánek. Dalšími veřejně známými lidmi, kteří podle Pirátů o nich šíří nepravdivé informace, jsou senátor Jaroslav Doubrava (severočeši.cz), europoslanec Ivan David (SPD), předseda SPD Tomio Okamura a také Jana Bobošíková, která letos kandiduje za Volný blok.

Až k soudu se pak dostaly dezinformace aktivistky Nely Liskové, která šířila fake news o pirátské místopředsedkyni Olze Richterové.

Poté, co podle nich grafiku týkající se danění bytů zveřejnil i poslanec ANO a hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák, chtěl pirátský poslanec Mikuláš Ferjenčík zařadit na jednání pléna bod o rozeznávání dezinformací. Poslanci jej však nepodpořili. Hejtman později svůj tweet smazal.

Reklama

Doporučované