Článek
Trasu ve čtvrtek schválili pražští zastupitelé. Svým rozhodnutím variantu zařadili do návrhu změny územního plánu nutné pro stavbu trati. Kdy koleje k nádraží povedou, není nyní jasné. Praha kromě této trasy chystá prodloužení trati z Vinohradské na Václavské náměstí.
„Tak, jak je trasa navržena, dává smysl z hlediska tramvajové sítě a nádraží a je to kompromis pro budoucí podobu parku,“ řekl na jednání zastupitelů náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).
Tramvaje se vrátí i na Václavské náměstí.
Institut plánování a rozvoje v minulosti připravil několik variant vedení trasy. Nakonec vybral spolu s magistrátem trasu kolem Státní opery, odkud měla původně vést přes magistrálu a park ve Vrchlického sadech. Památkářům se to ale nelíbilo a Ministerstvo kultury sady označilo za významný promenádní park. Nově tak bylo rozhodnuto, že před budovu nádraží zamíří z Washingtonovy ulice. Právě tuto upravenou variantu zastupitelé schválili.
Tramvaj povede parkem.
V diskusi se zastupitel a starosta Běchovic Ondřej Martan (ODS) dotazoval, zda trať splní hlukové limity a jestli tramvaje projedou ostrým obloukem k nádraží po překonání magistrály. Scheinherr řekl, že byl problém hluku řešen s odborníky a trať splní všechny limity. Stejně tak prý nebude problém ani s projetím oblouku. „V Praze máme i ostřejší,“ řekl.
Podívejte se, jak se změní Václavské nádraží.
Přestavba začala. Podívejte se, jak se změní Václavské náměstí
Kdy by mohla být trasa postavena, zatím není jasné. Město nyní zpracovává změnu územního plánu, neboť území před nádražím je v něm vedeno jako park. Změnu musí v budoucnu projednat a schválit mimo jiné pražští radní a zastupitelé. Dopravní podnik navíc musí vybudovat napojení trati z Vinohradské na nově položené koleje mezi budovou Národního muzea a bývalým Federálním shromážděním.
Současné vedení hlavního města chce rovněž stavět trať z Vinohradské třídy přes Václavské náměstí a napojit ji na koleje spojující Vodičkovu a Jindřišskou ulici. Pro tuto stavbu nepotřebuje změnu územního plánu. Musí ale kromě stavby samotné trati vyměnit desky pod vozovkou u stanice metra A Muzeum. Stavba by měla začít v roce 2022.