Hlavní obsah

Pád trojské lávky policie stále vyšetřuje, už se ale staví nová

Takto vypadala lávka v Troji krátce po zřícení.

Reklama

Stavebníci dokončili založení nové pražské trojské lávky a všech pět pilířů. Původní lávka se zřítila 2. prosince 2017 a zraněni byli čtyři lidé, z toho dva vážně. Případ stále vyšetřuje policie.

Článek

Nyní stavebníci pilíře takzvaně osazují a staví dvě opěry. V červnu začnou usazovat mostovku. „Lávka bude 256 metrů dlouhá a čtyři metry široká, takže se po ní bude dát nejen chodit, ale i jezdit na bruslích nebo na kole. Kdyby na to přišlo, tak po ní projede i záchranka,“ řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Lávka bude hotova do konce letošního roku a vyjde na 128 milionů korun.

Foto: Praha Sobě

Takto má vypadat lávka po dokončení.

Stavebníci v současné době montují osazení na pilíře. „Pilíře jsme začali montovat na pravém břehu včera. Po montáži pilířů budeme od příštího týdne připravovat předmontážní plochu na levém břehu, kde v průběhu května bude docházet k montování hlavního pole, které v průběhu června budeme dávat na pilíře ve Vltavě,“ řekl vedoucí projektu Tomáš Záruba. Do půlky července by měla být osazena celá trojská lávka. „Následně budou pokračovat kompletační práce,“ dodal Záruba.

Oproti původní zřícené lávce bude ta nová širší i vyšší. Původní byla postavena tzv. předpjatou konstrukcí, kdy jsou například lana v betonu. Nová bude mít obloukový spojitý nosník z ocelového profilu s potrubím o průměru 913 milimetrů. „Lávka je záměrně dělána tak, aby byla dobře kontrolovatelná, zda někde nedochází ke korozi. Trubka uvnitř bude přetlakovaná, takže se do ní nedostane žádná vlhkost a nebude rezavět v místech, která bychom neviděli,“ podotkl náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Lávka snese zatížení až 500 kilogramů na metr čtvereční a může po ní přejet vozidlo o hmotnosti 3,5 tuny. Při povodni se u jejích pilířů nebudou dělat víry. Také bude mít sklopitelné zábradlí a voda přes něj případně lépe přeteče. Stavebníci na obou březích vytvořili umělé poloostrovy, z nichž dělali pilíře. Poloostrovy budou po dokončení lávky zase odtěženy.

Stavební firma předá hlavnímu městu návod na údržbu lávky. Podle Záruby by neměla být ničím výjimečná. Bude se jednat o standardní údržbu jako pravidelné nátěry a podobně. Některé části mostovky jsou z nerezové oceli, což zajistí delší životnost. Povrch pro pěší bude z velmi tvrdého dřeva azobe.

Na konci prosince 2017 vyplul mezi Císařským ostrovem a Trojou přívoz, který nahradil zřícenou lávku. V provozu bude až do dokončení nové lávky, poté bude zrušen.

Trojská lávka byla betonová předpjatá lávka přes Vltavu mezi pražskou čtvrtí Troja a Císařským ostrovem. Lehká zavěšená lávka z roku 1984 se zřítila 2. prosince 2017. Přemostění měla význam jako pěší spojnice rekreačních cílů Pražanů, Královské obory a Trojského zámku, zoologické a botanické zahrady v Troji.

Zřícení lávky vyvolalo obavy ohledně mostů obdobné konstrukce jako trojská lávka. Starosta Nymburka nechal 13. prosince 2017 uzavřít lávku přes Labe, která je stejné konstrukce, a 3. srpna 2018 začala její demolice. 14. prosince 2017 byla z důvodu mimořádné revize uzavřena též lávka přes Otavu u nábřeží 1. máje v Písku, rovněž stejné konstrukce. Obec Kaliště nechala uzavřít lávku přes řeku Sázavu mezi Hvězdonicemi a Poddubím do doby, než se vyšetří příčiny pádu trojské lávky.

Reklama

Doporučované