Hlavní obsah

Papež připustil dialog s Čínou, ale konečné slovo při jmenování biskupů bude mít Vatikán

Papež tvrdí, že bude mít při jmenování čínských biskupů poslední slovo. (Video: Reuters)

 

Reklama

26. 9. 2018 9:51

Papež František hodlá mít poslední slovo při jmenování nových čínských biskupů. Zároveň připustil, že nová prozatímní dohoda s Čínou podepsaná minulý víkend, způsobí utrpení věřícím podzemní církve.

Článek

Papež František připustil, že prozatímní dohoda Vatikánu s Čínou ohledně jmenování biskupů způsobí utrpení mezi věřícími podzemní církve, za což přebírá plnou zodpovědnost. František ale zdůraznil, že on – a ne Peking – bude mít konečné slovo při jmenování nových biskupů.

O dohodě, podepsané minulý víkend, poskytl František první podrobnosti během tiskové konference uspořádané na palubě letadla po odletu z návštěvy Pobaltí. Cílem dohody je ukončit desítky let napětí kvůli jmenování biskupů, které přispělo k rozdělení čínské církve a ztížilo snahy o zlepšení bilaterálních vztahů mezi Vatikánem a Čínou.

Zhruba 12 milionů čínských katolíků je rozděleno na členy provládního sdružení, které je mimo papežovu autoritu, a podzemní církev věrnou papeži. Podzemní kněží a farníci jsou často zatýkáni, sledováni a čelí obtěžování. František – a před ním papež Benedikt XVI. – se snažil sjednotit obě komunity, poznamenala agentura AP.

František uznal, že obě strany v jednáních musely ustoupit a že členové podzemní čínské církve „budou trpět“ v důsledku dohody, jejíž text nebyl zveřejněn. „Je pravda, že budou trpět. Dohody se vždy musí přetrpět,“ uvedl na palubě svého letadla.

Řekl však, že již obdržel zprávy, které svědčí o víře čínských katolíků podobné víře mučedníků a o ochotě čínských věřících akceptovat to, o čem se rozhodlo. Vybídl také k modlitbám „za trpící, kteří nerozumí“, a za ty, již tolik let museli prožívat svou víru utajeně.

Podle AP šlo o narážku na věřící, kteří vydrželi i desítky let pronásledování, odmítli vstoupit do provládního sdružení a zůstali věrní Vatikánu. Jejich věc dlouho hájil hongkongský kardinál Joseph Zen, jenž Františkovu dohodu kritizoval jako zaprodání církve čínským komunistickým vůdcům.

František řekl, že dohoda vyžaduje jednání ohledně možných kandidátů na biskupy, ale konečné rozhodnutí patří papeži – což bylo doposud jedno ze sporných míst vztahů Pekingu s papežským stolcem a překážka pro obnovení diplomatických vztahů. „Povede se dialog, ale Řím jmenuje. Papež jmenuje. To je jasné,“ zdůraznil.

Vztahy se přerušily před téměř sedmi desetiletími po uchopení moci čínskými komunisty. Vatikán trval na papežově právu jmenovat biskupy, Čína to odmítala jako porušení své svrchovanosti. Kvůli sporu Čína po léta jmenovala vlastní biskupy bez papežova souhlasu, někteří z nich byli následně exkomunikováni z katolické církve.

Klíčová část prozatímní dohody praví, že Vatikán uzná sedm „nelegitimních“ biskupů a upraví jejich postavení v církvi, zatímco přiměje dva řádně jmenované biskupy k odstoupení.

František uvedl, že převzal osobní odpovědnost za toto ujednání a že podepsal každý z dekretů o usmíření se sedmi biskupy.

Za dobré znamení František pokládá, že se církev v Číně začíná sjednocovat. Když jej na konci srpna bývalý papežský velvyslanec ve Washingtonu Carlo Maria Viganò obvinil, že kryl amerického kardinála podezřelého ze sexuálního zneužívání, biskupské konference po celém světě mu vyjádřily podporu. Napsali mu i čínští věřící, přičemž dopis podepsal jak biskup podzemní církve, tak biskup jmenovaný úřady.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované