Článek
PLATO oslovilo umělkyně a umělce z Polska, Slovenska a Čech, aby svůj postoj vyjádřili vizuálním gestem. „V Polsku naši přátelé, umělci a umělkyně, kolegyně a kolegové protestují proti rozhodnutí ústavního soudu, se kterým v zemi v podstatě končí přístup k legálním interrupcím. Na Slovensku se zase jiní naši přátelé, umělkyně a umělci, kolegyně a kolegové angažují proti snahám zpřísnit přístup k interrupcím“, říkají kurátoři PLATO Marek Pokorný, Jakub Adamec a Edith Jeřábková.
Vybrali zejména ty umělce, kteří se buď dlouhodobě věnují ve své tvorbě postavení žen ve společnosti, nebo se nyní aktivně účastní protestních akcí v Polsku.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_R/sbeKg.jpeg?fl=cro,0,0,5990,3999%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Dvojicí, jejíž dílo bylo 9. listopadu zveřejněno jako první, jsou Ladislava Gažiová a Alexey Kluyukov. Ti společně vytvořili komiks na ploše šesti prosklených ploch. Alexey Kluyukov jako kreslíř a ilustrátor navazuje na tradici politické karikatury se zřetelně levicovým a antikapitalistickým zaměřením. Slovenská umělkyně Ladislava Gažiová se po letech vlastní práce věnuje spíše kurátorství, ve kterém je téma romské menšiny středobodem její práce.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_R/f0FKe.jpeg?fl=cro,0,0,4982,3325%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Další dílo je od české dvojice Kateřiny Olivové a Aloise Stratila.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_R/VzLKf.jpeg?fl=cro,0,0,5742,3589%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kateřina Olivová je performerka, umělkyně, kurátorka, feministka, matka. Věnuje se tématům tělesnosti, sexuality, feminismu, emocí a vztahů, mateřství či kojení. Založila Kojící guerillu, aktivistickou skupinu propagující kojení, a společně s Darinou Alster z Mothers Artlovers podpůrnou skupinu pro matky umělkyně.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_U/Kx1Ki.jpeg?fl=cro,0,0,5283,3527%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Polský autor Jan Możdżyńsk se ve své tvorbě zabývá především tématy souvisejícími s genderovou identitou, kulturními vazbami a jejich významem a stigmatem spojeným se sexuálními preferencemi. Snaží se zachytit situace spojené s přehráváním rolí a ničit to, co se tradičně chápe jako mužské a ženské. Věnuje se boxu a vede boxerské kurzy pro přátele.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_R/mYNLE.jpeg?fl=cro,0,0,3648,2435%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Anna Daučíková je česká vizuální umělkyně a pedagožka, absolventka ateliéru Sklo na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Koncem 70. let minulého století přesídlila do Moskvy za svou tehdejší partnerkou. Po návratu se od 90. let aktivně účastnila prosazování feministického diskurzu na Slovensku (stála u vzniku časopisu Aspekt). Jako pedagožka působila na své alma mater a v letech 2013 až 2019 byla prorektorkou Akademie výtvarných umění v Praze.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_R/6X2LD.jpeg?fl=cro,0,0,6016,3384%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Posledním uměleckým příspěvkem, který byl nainstalován na konci listopadu, je dílo dvojice Evy Koťátkové a Dominika Langa.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_R/SwAIL.jpeg?fl=cro,0,0,5947,3345%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Eva Koťátková se řadí mezi mezinárodně nejúspěšnější umělce své generace. Ve své tvorbě se dlouhodobě zabývá formováním lidské osobnosti výchovou a vnějším prostředím. Dominik Lang ve svých instalacích znovu uvažuje nad modernistickou tradicí a kombinuje ji se současnými způsoby prezentace. V roce 2011 reprezentoval Českou republiku na bienále v Benátkách prací Spící město, kde spolupracoval s plastikami svého otce, již nežijícího umělce Jiřího Langa.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_T/kBWKz.jpeg?fl=cro,0,0,4653,3106%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Společná práce polských autorů Dominiky Olszowy a Tomasze Mróze. Dominika Olszowy je vizuální umělkyně, spolutvůrkyně několika kolektivních uměleckých iniciativ, od feministické rapové skupiny až po motocyklový gang. Tomasz Mróz ve své práci používá karikaturu a grotesku. Alternativní realita, kterou vytváří, je udržována ve znepokojivé surrealistické poetice.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_R/UnzLF.jpeg?fl=cro,0,0,5517,3683%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Agnieszka Brzeżańska je polská malířka, fotografka, keramička a videoumělkyně. Její tvorba je feministická, matriarchální, kosmická a geocentrická zároveň.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_R/UMgKw.jpeg?fl=cro,0,0,5835,3282%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jediným požadavkem ze strany kurátorů na oslovené umělce bylo, aby tvůrci do svých prací zakomponovali symbol blesku, který se stal jedním z atributů aktuálních protestů v Polsku. Původní logo je dílem umělkyně a designérky Oly Jasionowské. Poprvé se objevilo na plakátech ke „stávce žen“ v roce 2016 a v letošním roce se stalo široce používaným motivem protestujících v Polsku.
PLATO Ostrava
PLATO je dynamická a otevřená instituce založená městem Ostrava. Aktuální podoby současného (vizuálního) umění zprostředkovává od roku 2016, aniž by budovala vlastní sbírku. Působí na ploše téměř 5000 m2 v bývalém hobby marketu Bauhaus v centru Ostravy. Jejím definitivním sídlem se stanou zrekonstruovaná památkově chráněná městská jatka.
„Otázka práva na rozhodování o vlastním těle je principiální a těžko ji v evropském kontextu lze považovat za něco, co se týká jen konkrétních politických kroků vlády v konkrétní zemi. Týká se nás všech. Jako instituce trváme na určitých hodnotách a měli bychom zaujmout prostřednictvím umění čas od času jasný postoj k něčemu, co je ohrožuje principiálně,“ reaguje iniciátor výstavy a ředitel galerie PLATO Marek Pokorný na otázku veřejného politického angažování kulturních institucí.
Na interrupci kvůli vážným vývojovým vadám plodu v minulých letech připadalo 98 procent legálních potratů v Polsku. Nově mají zůstat povoleny interrupce v případě ohrožení života či zdraví matky, anebo pokud je těhotenství důsledkem znásilnění či incestu.
Exteriérovou výstavu Písek ve stroji – Piekło kobiet v PLATO Ostrava je možné vidět z Janáčkovy ulice a ze strany parkoviště do 3. ledna 2021.