Hlavní obsah

„Plyšáka online neprodáte.“ Obchodníci se těší na otevření obchodů

Foto: Profimedia.cz

Vláda představila plán otevření zbylých obchodů. Pro první zákazníky otevřou 3. května.

Reklama

Obchodníci začínají s opatrnou nadějí připravovat své provozovny na 3. květen. „Snad nás hned zase nezavřou,“ zaznívá z maloobchodu.

Článek

Tuzemské obchodníky čeká klíčový týden příprav. Začínají organizovat otevření svých obchodů, které by podle rozhodnutí vlády mělo nastat první květnové pondělí.

Pro obchodníky je přitom důležitý každý den. „Je to pro nás dobrá zpráva. Uvidíme ještě, jak to dopadne po verdiktu Nejvyššího správního soudu,“ uvedl pro SZ Byznys Petr Homolka, majitel sítě 70 prodejen s hračkami Sparkys a Bambule. „Kdyby to místo 3. května bylo třeba už 1., znamenalo by to pro nás pět milionů korun v marži,“ popsal.

Jeho hračkářství se nacházejí ve všech krajích, z velké části v obchodních centrech. Jak říká, připraveni otevřít jsou už teď a zaměstnanci se těší do práce.

„Všechny novinky jsme průběžně doplnili, přece jen hračky tak rychle nepodléhají sezónám jako například móda. V době lockdownu se dobře prodávaly nejrůznější hračky na doma: puzzle, hry a stavebnice, ale například plyšáka si většinou lidé chtějí prohlédnout a osahat. Toho na internetu většinou neprodáte,“ popisuje své zkušenosti Petr Homolka.

Přijdou zákazníci? Velká neznámá

V prvním květnovém týdnu počítá s náporem zákazníků, pak ale odhaduje, že zájem poklesne.

„Zákazníci jsou samozřejmě velká neznámá,“ říká ředitel outdoorové značky Bushman Petr Hulec. „Očekáváme nicméně, že konkrétně naši zákazníci si budou chtít ‚osahat‘ naši novou kolekci a přijdou již v prvních dnech po otevření.“

A co děje za staženými roletami? „Primárně teď musíme zajistit testování a hygienickou ochranu pro náš prodejní personál. Jinak jsme ale plně připraveni. Všichni naši prodavači se těší na otevření. Návoz nové kolekce zboží na naše prodejny jsme již realizovali v průběhu dubna,“ popisuje Petr Hulec atmosféru ve firmě.

„Přestože doba není jednoduchá a fungujeme omezeně, Vermont své prodejny bude otevírat ve stejném personálním složení jako při jejich zavření. Na prodejnách máme zkušené profesionály, kteří se již nemohou otevření dočkat,“ uvedla také Aneta Hoffmannová, vedoucí marketingu skupiny Vermont, která provozuje obchody s módou nejen v Česku, ale také na Slovensku a v Maďarsku.

Že jsou obchody na otevření připravené a zaměstnanců je dostatek, potvrzuje také Svaz obchodu a cestovního ruchu. „Čekáme menší počet nakupujících než před krizí, takže bude personálu potřeba o něco méně. Bylo to vidět i před Vánoci, kdy byly obraty nižší než v prosinci roku 2019, říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Za nejdůležitější (stejně jako ostatní oslovení podnikatelé) považuje to, aby vláda skutečně slíbený termín dodržela.

„Zejména obchody s oblečením, obuví a sportovním vybavením nutně potřebují šanci prodat alespoň část zimní kolekce ve výprodeji. Nemají totiž dost volných zdrojů na nákup obvyklé jarní a letní kolekce. Jejich situaci totiž výrazně zhoršilo rozhodnutí vlády brutálně přiškrtit kompenzační programy pro letošní rok, kdy ze dne na den přišly firmy, které se snažily být aktivní, o jakoukoliv pomoc,“ kritizuje přístup státu Prouza.

Asociace nákupních center ČR zdůrazňuje, že obchodní domy jsou pro nakupující bezpečné. „Nerozumíme diskusi o otevírání obchodů, protože je naprosto jasné a opakovaně prokázané, že obchody jsou bezpečné místo a mobilita vyvolaná jejich otevřením je marginální, na rozdíl od rizikovějších aktivit, které souvisejí se snižováním počtu lidí na home office,“ uvedl předseda výkonného výboru Jan Kubíček.

Podle něj se obchodní centra chovají zodpovědně a jsou připravena otevřít a dodržovat všechna požadovaná nařízení.

Reklama

Doporučované