Hlavní obsah

Ústí nad Labem hledá možnosti, jak lze dosáhnout vyšších energetických úspor

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto.

Reklama

Národní centrum energetických úspor (NCEÚ) vypracovalo dokument, kde mj. stojí, že město nemá investiční strategii ani systémové nástroje, jak plánovat, připravovat a realizovat energetické projekty.

Článek

Krajské město Ústí nad Labem hledá možnosti, jak lze dosáhnout vyšších energetických úspor. Tajemník města Miloš Studenovský uvedl, že záleží na novém zastupitelstvu, zda se bude tématu energetických úspor věnovat.

Ústí nad Labem má jednoho energetika. V dokumentu se uvádí, že by bylo vhodné přijmout ještě další dva odborníky. Studenovský řekl, že vznikla skupina, kde kromě energetika zasedá ještě primátor a vedoucí vybraných odborů. „Důležitá bude role energetického managementu, aby vytipoval prioritní osu, pokud možno i s vyčíslením finančních prostředků a možných dotací, a to následně zapracovat do rozpočtu,“ uvedl Studenovský. Záležet však podle něj bude na nové politické reprezentaci a na tom, jestli se povede peníze na projekty sehnat.

NCEÚ městu doporučilo několik kroků, mj. vytvořit návrhy strategických projektů pro oblast elektromobility či vodíku, renovace budov, instalace obnovitelných zdrojů energie včetně finanční strategie a harmonogramu. Podle Studenovského město zatím uskutečnilo jen dílčí projekty. V budově magistrátu se již před lety měnilo osvětlení za úspornější a pracuje se i na postupné výměně oken a zateplení domovů důchodců a škol.

Magistrát má připravenou zakázku na výměnu oken za 36 milionů korun. Tajemník upozornil na to, že primátor Petr Nedvědický (ANO) na minulém zasedání stáhl z programu bod, kde byla i výměna oken. „To se upozaďuje a budeme čekat, že získáme dotaci,“ řekl Studenovský a dodal, že se dva až tři stupně kvůli starým oknům protopí.

Dopravní podnik města Ústí nad Labem počítá s nákupem až 20 vozidel na vodík, s dodavatelem už podepsal rámcovou smlouvu. Podnik chce přikoupit i parciální autobusy, devět takových vozidel už ve svém vozovém parku má. Autobusová trakce disponuje vozy na zemní plyn a v menší míře na naftu. Kvůli drahým energiím se však město částečně vrací k autobusům na naftu. „Ceny elektrické energie jsou tak vysoké, že provoz trolejbusových linek je v tuto chvíli, řekl bych, luxus, takže to jde trošku od trendu. V rámci zachování dopravní obslužnosti občanů jsme ale museli nasadit zpátky naftové autobusy,“ dodal tajemník.

Úspory energií hledá i krajský úřad Ústeckého kraje. „Měli jsme už schůzku s vedoucími odborů a ředitelem úřadu. Řešili jsme vypínání počítačů, zhasínání tak, aby byla všude čidla, vypínání sušáků na ruce na toaletách. Máme nastaveno uspávání počítačů, zhasínání, snižování teplot. Skoro jsme vypnuli vytápění některých vnitřních prostor, kam třeba předsedové klubů chodí jen občas. Řešili jsme nařízení ohledně používání klimatizace, větrání,“ řekl ČTK hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller (ANO). „Apelujeme na úředníky, aby fungovali jako doma,“ uvedl.

Studie vznikne na rekonstrukci vytápění budovy krajského úřadu. Existuje i krizová varianta pro práci z domova. „Pokud by bylo nejhůře, máme připravený plán, které kanceláře budou odstaveny, ale neradi bychom k tomu přistupovali,“ uvedl Schiller. Hlavní budova krajského úřadu byla postavena v 80. letech minulého století jako krajské sídlo Komunistické strany Československa.

Reklama

Doporučované