Pláštěnky, deštníky, hrnky, společenské hry do kapsy, sladkosti, ale i světélkující joja, pamětní „mince“ a symboly síly v podobě zbraní, fešných uniforem a silné motorky – to vše jsou artefakty, které mají přitáhnout pozornost lidí ke konkrétnímu zaměstnavateli, navodit pocit přátelského prostředí či obdivu a získat si jejich sympatie.
Ačkoliv drobné dárky nemají takřka žádnou hodnotu, emočně působí dobře – lidé si je odnášejí jako suvenýry, a pokud si firma získá jejich pozornost i milým vystupováním u stánku, spojí si její jméno s příjemnými pocity. To samo o sobě neznamená, že by se rozhodli ve firmě pracovat, ale zmíní se o ní třeba pozitivně před známými, a to už se počítá, protože síla značky roste.
Že to takto funguje, dokazovali návštěvníci veletrhu Profesia days v Letňanech, kteří chodili mezi stánky, v rukách drželi drobnosti, usmívali se a vychvalovali jednotlivé zaměstnavatele. V galerii se dozvíte, jaké jsou nové trendy na trhu práce, koho jednotlivé firmy hledají, co nabízejí a čím se snaží návštěvníky zaujmout. (Pro snadnější procházení galerií klikněte na poslední fotku v náhledu ukazující počet dalších snímků, pozn. red. ).
Veletrh práce Profesia Days se konal v halách výstaviště PVA Expo Praha v Letňanech. Ačkoliv na něm bylo podle pořadatelského profesního portálu Profesia.cz kvůli obavám z covidu zhruba o třetinu méně vystavovatelů než v předchozích letech, návštěvníků/uchazečů o práci se u nich během dvou dnů vystřídalo 3500.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Jednotlivé firmy a instituce volily různé formy prezentace. Například rozvědka zvolila jednoduchý elegantní styl, vitrínu s vyznamenáními a kdo chtěl, mohl si odnést propisku s decentní linkou vyvedenou ve státních barvách.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Policie České republiky vsadila na symboly síly. O práci policistů vedle mužů vyprávěly také ženy - a když na pohled jemná žena vysvětluje kolemjdoucím, která ze zbraní je samopal a jak často se při práci využívá, je to dohromady s jejím rozhodným postojem působivý kontrast.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Silná motorka, fešná uniforma a elegantní policistka, která vypráví o své 26leté pestré kariéře.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy „Pro holky je to výborná práce, protože mají jistotu zaměstnání ve státní správě a po povinné praxi na ulici si mohou vybrat, co chtějí dělat. Výhodou je i to, že se předem plánují služby, takže práce jde dobře skloubit s rodinou a lze dělat i na zkrácený úvazek,“ vychvaluje kapitánka Michaela Reichertová.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Že tato kombinace síly a něhy zapůsobila, dokládá Michaela Plecitá (vlevo), která pracuje jako fyzioterapeutka a na veletrh se vydala se svou kamarádkou Petrou, jež je servírkou. „Chtěly jsme zjistit, jaké máme další možnosti v kariéře či při změně práce. Jsme nadšené, hlavně Policií ČR a hasiči – skvěle zde o své práci informují,“ říká Plecitá a její kamarádka přikyvuje.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Logistická firma Dachser zvolila hravý způsob komunikace. Studentům a studentkám, které se snaží podchytit už na školách, dává do ruky karton, ze kterého mají složit přepravní auto, a přitom jim vypráví o tom, jak je práce v logistice atraktivní. „Logistika je obor, který nyní frčí. Hledáme manipulanty se zbožím, operátory a skladníky. Absolventi středních škol u nás mohou nastoupit na pozici logistika juniora, což je kolečko, ve kterém si po celý rok vyzkouší různá místa a pak se rozhodnou, které jim vyhovuje," říká Marie Šedivcová.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Kdo složí auto nejrychleji, může si vybrat hodnotnější dárek, ostatní dostanou třeba baterku na přívěsku, gumové medvídky či jinou drobnost.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Karolína Fridrichová (vlevo) a Kristýna Sláviková - studentky 4. ročníku oboru ekonomika a podnikání z Českého Brodu - se do hry zapojují a pochvalují si, že firmy vystupují na veletrhu otevřeně a přátelsky a nabízejí jim i brigády v oboru, což není běžné. „Je fajn, že takové možnosti nabízejí, protože pro nás je velmi těžké sehnat práci. Zkoušela jsem to několikrát, ale když firma zjistí, že nemáte praxi a studujete, tak vás pošle někam," říká Sláviková.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Oběma dívkám se nejvíce ze všech vystavovatelů líbila Česká národní banka, která hledá ekonomy, právníky, ale i lidi do administrativních a provozních pozic. „Měli nejlepší přednášku," shrnuje Sláviková. K zapamatování slov centrální banky však možná pomohl i symbolický suvenýr - pamětní „mince”.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy „Vzala jsem si ji pro štěstí k maturitě,” prozrazuje 19letá Karolína Fridrichová.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Správa železnic hledá elektrotechniky, výpravčí, signalisty, hasiče pro vlastní hasičský sbor, ale i projektové manažery, kteří se budou podílet na projektování vysokorychlostních tratí. Zájemcům o práci dává vyplnit kvíz, kterým zároveň informuje o tom, co dělá. Kdo ho vyplní, může si vybrat, zda chce termohrnek, plátěnou tašku nebo nějakou jinou drobnost.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Studenti 3. ročníku oboru IT ze SOŠ Český Brod se do kvízu s chutí zapojují a „nasávají" přitom základní informace o státní firmě. „Asi bych chtěl být hasič. Jsou namakaní a vypadají hustě," říká jeden z hochů.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy „Fungujeme jako IT integrátor zajišťující služby od A do Z pro další technologické firmy. Hledáme například lidi na vývoj softwaru, IT bezpečnost, controllingové specialisty pro SAP, techniky LAN. Víme, že zkušené ajťáky chce každý, ale ti nejsou, takže si je odučíme. Studenti jsou pro nás cenní," říká Petra Kasarda (vpravo), šéfka personálního oddělení S&T CZ. Podle ní je nyní novým trendem to, že když už personalisté někoho najdou u konkurence, tak jeho mateřská firma vyvine takové úsilí (nabídne benefity, zvýší plat), že vybraný kandidát nakonec do nové práce nepřejde. „Bylo to vždy, ale nyní je to extrémní," dodává Kasarda.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy „Šel jsem se sem podívat ze zvědavosti a rozhodnout se, zda je lepší pokračovat ve studiu, nebo jít do práce. Zatím převažuje studium, ale uvidím, brigádně tu jsou velmi zajímavé pozice,“ říká Antonín Sahula (vpravo) z Benešova u Prahy, který končí střední školu se zaměřením na automatizační technologie. Podobně to má i jeho spolubydlící z internátu. „Vzal jsem si leták, mohl bych dělat servisního technika a poskytovat poradenství i při škole. Líbí se mi, že nabízejí i brigády a nejenom plné úvazky,“ dodává 18letý Patrik Jelínek.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Technologická firma se navíc snažila utužit zájem zájemců o práci soutěží o chytré hodinky a digitální zápisník. Stačilo vyplnit dotazník se jménem a kontakty na další případné pohovory.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Společnost Zepris, která buduje inženýrské sítě, říká, že najít nové pracovníky je nejtěžší za 10 let. „Zažila jsem situace, kdy se mi hlásilo na pozici dělníka 100 lidí za 3 dny, nyní se přihlásí jeden kandidát za týden. Čechům se nechce dělat špinavá manuální práce. Přijímáme absolventy na jakoukoliv pozici - strojníky, bagristy, stavební dělníky či svářeče plastů. Nabízíme pevnou pracovní dobu, přátelskou partu a ubytování," vyjmenovává Markéta Miserová, která u firmy pracuje 11 let. Osobní kontakt se studenty si pochvaluje. „Je to na odhadnutí člověka mnohem lepší než číst anonymní životopis. Důležité jsou pro mě při výběru i lidské kvality,” dodává Miserová.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Stavební firma nabízí uchazečům drobnosti připomínající zaměření firmy (minibaterka ve tvaru dělnické helmy) a dále trochu netradiční chňapky do kuchyně či pražené mandle.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Nábytkářská firma Ikea se snaží vytvořit přátelskou atmosféru koutkem připomínajícím malý obývák. Důraz na ekologičnost firma dokládá například tím, že potenciální zaměstnanci nevyplňují žádné papírové letáky, ale náboráři si vše zapisují do notebooků a přitom nabízejí sladkosti a něco k pití. „Pro nás je současná situace při hledání lidí o to těžší, že vyžadujeme, aby se kandidáti potkali s naší firemní kulturou. Hledáme prodavače, pokladní, online prodejce, doplňovače zboží, ale i manažerské pozice," říká Ladislav Onderka, manažer náboru.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Onderka si pochvaluje, že mladí se aktivně ptají na různé věci a pečlivě zvažují, kam nastoupí. „Překvapuje mě, jak mladí uvažují o své budoucnosti a kariéře a hledají zaměstnavatele, kde jim bude dobře a práce je bude bavit. To je příjemná změna, že mladí začínají mít zájem. Pro nás nejsou důležité zkušenosti, ale zájem a sžití se s našimi hodnotami," říká. Na rozloučenou každému předá taštičku s malými dárky - lahví na vodu a plyšovým přívěskem - srdíčkem. Studentky a studenti po pohovoru říkají, že to bylo milé.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Taštičku s překvapením (nejde do ní nahlédnout, dokud ji zájemce nedrží v ruce) dostanou i uchazeči o práci v Hotelu Falkensteiner v Mariánských Lázních. Ten hledá například kuchaře, pomocníky do kuchyně, pokojské a nabízí jim náborový příspěvek ve výši 30 000 korun. „Naši zaměstnanci mají přístup do wellness, tělocvičny a mohou za zaměstnaneckou cenu pobývat všude ve světě, kde máme pobočky,“ vyjmenovává benefity manažer Vladimir Döme.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Společnost Kostal vyrábějící komponenty pro automobilový průmysl se snaží zájemce o práci zaujmout ukázkou toho, na čem přesně by pracovali. U stánku vystavuje podvolantový modul, pro který hledá technology pro jeho další vývoj, vývojáře softwaru a programátory. „Hledáme specifické pozice a je to velmi těžké. Když jsme dali dříve inzerát, zareagovalo osm lidí a tři z nich byli super. Dnes se na inzerát neozve nikdo. Obsazování i nižších pozic se dnes podobá spíš headhuntingu,“ říká Lenka Tothová.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Studenti se u stánku se zájmem zastavují a určitě to není tím, že si pak mohou odnést notýsek, brýle či světélkující jojo, ale sáhnou po drobnostech rádi.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Jako lovení mozků popisuje nábor lidí i Martina Brédová z Penny. „Před covidem jsme měli v průměru pět uchazečů na jedno místo. Při prvním lockdownu se počet reakcí zvýšil, nyní nastal odliv, máme zhruba 1,5 reakce na jednu pozici. Lidi nemají ani agentury a získávání lidí se podobá headhuntingu.”
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Potravinový řetězec přitom nabízí mladým lidem to, co žádají - tedy flexibilní práci třeba i na dvě hodiny několik dní v týdnu.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Na přednáškách se zájemci o práci dozvídali, jak nejlépe v současnosti napsat životopis a zaujmout na sociálních sítích a zejména na pracovně založené platformě LinkedIn. Jak nevyhořet v práci a čelit stresu, a mohli se nechat také otestovat, jak jsou na tom se znalostí jazyků.
Na odpočinutí se mohli nechat učesat.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Osvěžit se kávou s vlastním portrétem.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy A u stánků odborářů se mohli kolemjdoucí dozvědět základní pracovněprávní rady. Například to, že plat či mzda nemusí být přesně uvedena v pracovní smlouvě a stačí odkaz na mzdový výměr.
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy „Toto bych ale nedoporučoval, protože zaměstnavatel pak může mzdu snížit jednostranně, lepší si je vymínit přesnou částku," radí Tomáš Pall (vpravo vzadu) z právního oddělení Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS).
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Také odboráři se snažili posílit sympatie lidí ke členství v odborech drobnými suvenýry. „Červená káča (na obrázku uprostřed) je speciální. Když ji pořádně roztočíte, otočí se a postaví se z hlavičky na špičku," dozvídám se. Kdo by takové zajímavosti odolal...
Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy Na předcovidovém veletrhu práce se v roce 2019 sešlo více než 100 vystavovatelů.
„Převažovali na něm tehdy lidé s ukončeným středoškolským vzděláním s maturitou (40 %), početně následovali vysokoškoláci II. (23 %) a I. stupně (17 %), potom lidé se základním vzděláním (9 %). Věkově byla početněji zastoupena mladší generace. Více než 60 procent byli lidé mladší 34 let, nejméně byla zastoupená nejstarší generace 55+. Mírně převažovaly ženy, kterých bylo 56 procent,” shrnuje Michael Novák z pracovního portálu Profesia.cz. Letošní statistiky návštěvnosti ještě čekají na detailnější zpracování.