Hlavní obsah

„Škatulata, hejbejte se“ známých značek na českém trhu

Foto: Profimedia.cz

Prodejna Saint Laurent.

Online prostředí není pro všechny, řada populárních značek sází na offline. Český trh se tak za poslední měsíce značně proměnil, nejen koronakrizí.

Článek

Lidé se vlivem mimořádných opatření naučili žít mnohem více v online prostředí. Mezi maloobchodníky však průzkum společnosti CBRE odhalil, že e-commerce je hlavním prodejním kanálem pouze pro 11 procent z nich. V onlinu zaběhlé společnosti naopak nově přecházejí i do kamenných prodejen.

Český retail láká velké značky

„Například Bonami dosud fungoval jako online e-shop, ale nyní se rozhodl pro investice do offline prostředí a zahájení prodeje v kamenném obchodu. Dalším zajímavým příkladem jsou diskontní retaileři, kteří si obvykle pronajímají velké plochy o rozloze stovek metrů čtverečních a na vstup na nový trh se připravují obvykle několik let. Právě nyní v České republice otevírají dvě značky, které zde vidí potenciál. Registrujeme, že maloobchodníci tuzemskému trhu věří a připravují se na vstup do podzimní sezony,“ vysvětluje Milan Mašša ze společnosti CBRE.

Potenciál v českém retailovém trhu vidí například prestižní luxusní značka Yves Saint Laurent, patřící do skupiny Kering Group, která se rozhodla vyměnit pánskou módu Brioni ve své prodejně v Pařížské ulici v Praze za YSL, a udržet si tak nejlukrativnější místo v Praze.

„Saint Laurent přitom není výjimkou, do Česka se chystají i další značky obdobného formátu, které čekají na vhodný prostor, jedna z nich už své místo našla v Pařížské ulici a bude otevírat začátkem příštího roku,“ dodává konzultant v oblasti retailu z CBRE Tomáš Krejcar.

CBRE Group

Z hlediska výnosů je vedoucí společností v realitních službách a investicích.

Sídlí v Los Angeles, má 100 tisíc zaměstnanců a 530 poboček po celém světě.

V ČR spravuje 75 objektů komerčních budov o celkové rozloze 1,2 mil. metrů čtverečních.

Úbytek zákazníků některé značky neustály

Mezi svého času populárními značkami je ale patrný i opačný trend. Především nadnárodním společnostem nedává v některých případech smysl udržování kamenných prodejen v České republice. Naopak přecházejí pouze do onlinu nebo z českého trhu definitivně odcházejí.

První zmiňovaní v průzkumu CBRE – Bontonland a Forever 21 – měli odchod z českých kamenných prodejen naplánovaný dlouhodobě. O útlumu činnosti společnosti Bontonland, která v Česku působila čtvrt století, se rozhodlo už v loňském září. Ve stejné době ohlásil restrukturalizaci i americký módní řetězec Forever 21, který měl v plánu 800 poboček po celém světě zredukovat jen na 450 až 500.

Koronakrize a rapidní úbytek zákazníků v kamenných prodejnách však přímo ovlivnil módní značku Camaïeu a prodejce šperků s ikonickými medvídky Tous. „Vzhledem k současné situaci vyvolané globální pandemií se místní partner (Oriens Bijou, pozn. red.) rozhodl uzavřít obchody v České republice a na Slovensku. Společnost Tous ale stále sleduje situaci ohledně dalšího vývoje v těchto zemích, a pokud to bude možné, kamenné obchody v budoucnu znovu otevře. Nadále bude nabízet své produkty a služby online, koordinovány budou z Polska,“ vysvětluje Magdalena Siegal ze společnosti Tous.

Doporučované