Podívejte se. V Silicon Valley postaví nový vesmírný kampus

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Podívejte se. V Silicon Valley postaví nový vesmírný kampus.Video: Berkeley Space Center

Větší propojení akademického prostředí, studentů i programů, s vládní kosmickou agenturou USA, ale i nejdůležitějšími soukromými firmami, které dobývání vesmíru v budoucnu potáhnou. To je cíl nové miliardové stavby v Kalifornii.

Kalifornská univerzita (UC) v Berkeley a Amesovo vesmírné středisko NASA v týdnu oznámili nový partnerský projekt, na jehož realizaci spolupracovali více než 20 let a v jehož závěru vznikne kolosální centrum pro kosmický výzkum za dvě miliardy dolarů v Silicon Valley - proslulém sídle všech klíčových počítačových a rovněž obecně technologických firem.

Takzvané Berkeley Space Center, jak americká vysoká škola a badatelé z vesmírné agentury nazvali své dítě, v současnosti čeká už jen na vyhodnocení vlivů na životní prostředí. Stavba by pak mohla začít v roce 2026, a jakmile bude toto nové středisko hotové, bude podle odhadů disponovat plochou okolo 130 tisíc metrů čtverečních.

Co se tam bude zkoumat a proč v Silicon Valley

Převážně půjde o kancelářské prostory a zařízení pro výzkum a vývoj (R&D), takže se v podstatě bude jednat o jakýsi kampus a inovační centrum (Innovation Hub), ve kterém budou vědci usilovat o pokrok v oblasti letectví, astronautiky, kvantových počítačů, studiích o klimatu, ale třeba i společenských vědách.

UC Berkeley přitom dostane k využívání asi 10 procent kapacit nového vesmírného střediska v Silicon Valley, a stejně jako už dřív vědci z NASA teď budou mít přístup k takovým globálním technologickým lídrům jako Googlu, Microsoftu, Applu nebo třeba Intelu.

Kalifornská univerzita i americký vesmírný úřad si od Berkeley Space Center slibují, že odchová další generaci expertů na kosmický průmysl a průzkum - od inženýrů a výzkumníků po šéfy obchodních oddělení, kteří budou klíčový pro budoucí epochu dobývání vesmíru, v níž se mnohem víc mají angažovat právě soukromé firmy. A že ještě víc utuží i spolupráci akademického prostředí s kosmickou vládní agenturou a soukromými firmami.

„Mise NASA má dva cíle - inspirovat další generaci objevitelů, a zpřístupnit a šířit naše technologie i výzkum pro blaho i přínos veřejnosti. Spolupráce mezi kosmickou agenturou USA a výzkumníky z univerzity toto naplňuje,“ uvedl ředitel NASA Ames, Eugene Tu.

Na kampusu budou přítomné i samotné firmy

Developerská firma SKS Partners, která na realizaci projektu také spolupracuje, pro web Space News uvedl, že část nového vesmírného střediska v Silicon Valley bude také sloužit k pronájmu „velmi široké paletě firem ze soukromého průmyslu.“

I to by mělo být v souhře s cílem, aby se Berkeley Space Center stalo epicentrem pokroků v nových oblastech vývoje jako vesmírné robotice, planetárních vědách, bioprocesním inženýrství, ale i například automatizovaném letectví.

„Doufáme, že takto vytvoříme ekosystém, kde talenti z naší univerzity budou moci spolupracovat se soukromým sektorem a sladí vlastní výzkum s výzkumnými týmy,“ uvedl také professor elektrotechniky a počítačových věd z UC Berkeley, Alexandre Bayen.

„A vzhledem k tomu, že budeme blízko talentům z NASA a technologického prostředí v srdci Silicon Valley, doufáme, že toho využijeme i pro vznik budoucích partnerství,“ dodal.

Podle Bayena by naopak ale pro americký vesmírný úřad a soukromé firmy mohli být přínosem i sami akademičtí vědci a studenti a jejich blízkost. Nebo k tomu, že právě na jejich univerzitě je přístup k novým technologiím, na které nemuseli jejich vlastní zaměstnanci být ještě vyškolení - jako strojové učení, umělou inteligence a datové vědy.