Hlavní obsah

Sledujte: Odstartovala Muskova raketa Starship. Třetí letový test skoro vyšel

Živě: Takto rekordní Muskova raketa Starship startovala už potřetí. Většinu cílů splnila.Video: Youtube.com

 

Reklama

aktualizováno •

Super Heavy Starship už dvakrát při testech vybuchla. Šéf podniku, který tuto rekordní megaraketu vyrobil, tentokrát ale věří v úspěch. A proto i nastavil ambicióznější cíle. Raketa by jednou měla letět na Měsíc a Mars.

Článek

Největší, nejtěžší a nejsilnější raketa v dějinách, která by měla pomoci i v návratu člověka na Měsíc, už potřetí odstartovala ke zkušebnímu letu.

Super Heavy Starship od americké firmy SpaceX založené a vedené miliardářem Elonem Muskem zažehla motory ve 14:25 našeho času na kosmodromu Star Base u texaského města Boca Chica, tedy hodinu a 25 minut poté, kdy se otevřelo takzvané startovací okénko.

Průběh mise bude redakce SZ Tech sledovat a postupně aktualizovat v případě, že dojde k nečekanému vývoji.

Aktualizováno ve 14:45: Druhý stupeň, tedy loď Starship se po necelých třech minutách úspěšně oddělila od prvního stupně Super Heavy, zažehla motory a pokračovala ve svém letu na oběžnou dráhu, které také dosáhla.

První stupeň se mezitím obrátil a pomocí zpětného zážehu zamířil k řízenému pádu do Mexického zálivu. Zhruba osm minut, tedy krátce potom, co měl dopadnout do vody, to vypadá, že byl ztracen. Loď mezitím pokračuje v letu, a postupně by tedy měly probíhat i testy popsané ve článku níže.

Aktualizováno v 15:15: Druhý stupeň se pokusil v nadzvukové rychlosti vstoupit do atmosféry. Při tomto kroku by se testovaly další systémy a schopnosti lodi jako klapky upravující kurz letu i tepelný štít. Asi 48 minut po startu ztratila firma signál s kamerou a telemetrií. Zatím není jisté, jak manévr dál probíhá.

Řídící středisko v přenosu zároveň uvedlo, že jedním z hlavních cílů bylo dokázat, že dokáže ovládat motory obou stupňů Super Heavy Starship po celou dobu letu - od prvotního zážehu, přes návrat prvního stupně a pohyb druhého stupně v atmosféře až po jeho návrat, a to jak v atmosféře, tak mikrogravitaci, aby v jakémkoli okamžiku bylo schopné zasáhnout do letové trajektorie.

Aktualizováno v 15:32: SpaceX potvrdilo, že o loď přišlo. Pravděpodobně při anebo po vstupu do atmosféry. Konec své mise, tedy řízený dopad do Indického oceánu, tedy nedokončila.

Firma nicméně potvrdila, že například přečerpání pohonných látek v nádržích lodi se při jejím orbitálním letu podařilo. Kromě dopadu prvního a druhého stupně Super Heavy Starship do Mexického zálivu a Indického oceánu tak mnoho svých cílů raketa i loď naplnily, a společnost tak má spoustu dat, ze kterých může dál vylepšovat parametry strojů pro další zkoušky, které letos mají následovat.

Kam se tentokrát poletí a co se bude testovat

Trasa a cíle vesmírného korábu byly tentokrát jiné než u předešlých dvou loňských pokusů, víc ambiciózní, a to i proto, že její výrobce má větší důveru, že nyní ji brzká exploze nečeká.

U listopadového a dubnového letu měla loď Starship po oddělení od prvního stupně čili nosiče Super Heavy dosáhnout výšky necelých 235 kilometrů, tedy více než dvojnásobku takzvané paty kosmu, kterou je Karmánova hranice ve 100 kilometrech nad Zemí. Pak měla dopadnout do Tichého oceánu zhruba 225 kilometrů od pobřeží havajského ostrovu Oahu.

Co se týče čtvrtečního třetího zkušebního letu, cíl pro dosaženou výšku byl stejný, první stupeň pak ale směřoval k pádu do Mexického zálivu a druhý stupeň do Indického oceánu. Bližší informace o lokaci míst vybraných k dopadu nejsou známé, ví se ale, že SpaceX se v průběhu mise pokusilo o pár „kousků“ navíc.

Po detailním vyšetřování předchozích dvou testů Super Heavy Starship aplikovala firma podle Elona Muska „tisíce změn“ a vylepšení, které by měly zamezit opakování problémů, a tedy i následné autodestrukci, a zvýšit tím šanci na úspěch.

Poprvé si tak SpaceX například dovolilo za letu otevřít nákladový prostor a rovněž měla být ukázána schopnost přečerpat mezi nádržemi v lodi palivo. Vrcholem bude řízený návrat lodi do atmosféry i její „tvrdé“ přistání v Indickém oceánu.

Výběr klíčových momentů ve třetím zkušebním letu Starship

T + 50 sek: Raketa projde bodem maximálního dynamického namáhání čili Max Q.

T + 2 min a 40 sek: Vypne se většina, tedy 33 ze 33 motorů Raptor prvního stupně.

T + 2 min a 42 sek: Startuje šest motorů druhého stupně čili lodi a dochází k oddělení.

T + 2 min a 53 sek: První stupeň se za 11 sek otočí a zahajuje zpětný zážeh trvající 55 sek.

T + 6 min a 44 sek: Brzdný zážeh 33 motorů Raptor prvního nosného stupně, tedy rakety.

T + 7 min a 4 sek: Dosednutí rakety do vod Mexického zálivu, se záchranou firma nepočítá.

Co o rekordním vesmírném korábu víme

Super Heavy Starship měří 121 metrů, a je tak o deset metrů větší než legendární a dosud největší Saturn V z éry prvních letů na Měsíc v programu Apollo.

Navíc má o 3590 tun čili skoro o 90 procent větší tah při startu než rekordman - nejsilnější Space Launch System (SLS), nová raketa NASA, která má v rámci nového programu Artemis v roce 2026 vrátit lidi na povrch Měsíce. Loď Starship, která má šest motorů Raptor, zatímco její nosič má 33 těchto jednotek, přitom poslouží jako přistávací modul.

A oproti SLS, která dosud byla nejtěžším vesmírným korábem, váží Super Heavy Starship dvakrát víc - přesně 500 tun – a dalších 150 tun, nebo 100 osob má unést ve svém nákladovém prostoru, nebo na palubě. Testovací lety stroje jsou ale zatím v plánu bez posádky.

Nová raketa od SpaceX není ale zajímavá jenom tím, že má rekordní výšku, váhu a sílu. Pro vesmírný průmysl a dobývání může být skutečně revoluční. „Výjimečná je v tom, že má být stoprocentně znovupoužitelná,“ uvedl Dušan Majer z webu Kosmonautix.cz v dubnu pro SZ Tech.

„Podobně jako u raket Falcon a Falcon 9, tak SpaceX a Elon Musk očekává, že to zlevní dopravu na oběžnou dráhu,“ dodal Michal Václavík z České kosmické kanceláře.

„Maximální plus je pro ni i rychlá opakovatelnost startu. To, že první stupeň bude dosedat vlastně přímo na místo startu – bude zachycován Mechazillou… V podstatě bezprostředně potom se znovu naplní palivem a bude připraven na další starty. Jenom se na něj posadí nová špička Starship už třeba i s pasažéry pro další let,“ doplnil Milan Halousek z České astronomické společnosti.

Absolutní rekordman v kosmu

Čeho přesně je Muskův koráb schopný a co s ním plánuje? To si lze detailně prohlédnout a poslechnout v podrobné reportáži SZ Tech, kde nový raketový nosič popisují i přední čeští experti na vesmírný průmysl. K vidění v ní jsou nové záběry stroje, jeho montáže i animace budoucích letů třeba právě na Mars.

Co víme o Starship. Jaké rekordy překonala, kolik bude stát let a kam poletí?Video: Jan Marek

Co dopadlo a nedopadlo u prvních dvou pokusů

Naposledy a podruhé se americká firma SpaceX o start rakety Starship pokusila loni 18. listopadu. Loď se tehdy oddělila asi 2 minuty a 45 sekund po startu. Při otáčení prvního stupně ale jeden z jeho motorů explodoval, takže se pomocí autodestrukce zničil. Loď, tedy druhý stupeň, pokračovala v letu, ale sedm minut a pět sekund po startu rovněž došlo k několika výbuchům a požáru u motorů, takže se opět sama zničila. Explozi způsobilo odpouštění přebytečného kapalného kyslíku, který nahrazoval vynášený náklad.

U druhého pokusu už přitom SpaceX poučená z prvního startu vyztužila odpalovací plošinu v Boca Chica dodatečnými ocelovými pláty a také ji mimo jiné vybavila párem vodních nádrží navíc.

Úvodní testovací let loni v dubnu totiž rovněž skončil explozí. Tři motory prvního stupně vůbec nenaskočily, jelikož systémy vyhodnotily, že by je nebylo vhodné zapnout, čímž došlo k naklonění celého korábu. Navíc dalších několik motorů přestalo fungovat krátce po vzletu, protože je poškodily kusy betonu, které síla prvotního zážehu vytrhala ze startovací plošiny.

V důsledku toho se při dubnové zkoušce Starship dostala do nekontrolované rotace, kterou se po třech minutách a 59 sekundách rozhodlo řídicí středisko ukončit a nechalo ji ve výšce 39 kilometrů explodovat.

Ačkoli měl let trvat až hodinu a půl a dosáhnout výšky 240 kilometrů, stroj překonal bod max. Q, tedy vystavení vůbec maximálnímu dynamickému tlaku, a dokonce i z rotování soukromá vesmírná firma získala data „v ceně zlata“, jak redakce SZ Tech popsala v jednom z navazujících článků.

I v raketovém průmyslu platí, že z chyb se člověk nebo firma učí. Nejenže tak SpaceX upravila pro druhý pokus startovací plošinu, ale také například doplnila raketu o takzvanou příhradovou konstrukci, která umožňuje zážeh motorů druhého stupně ještě v době fungování motorů prvního stupně. Palivo se tak ani na moment neocitne ve stavu beztíže, takže dojde ke snažšímu zážehu, a nedojde tak ani ke ztrátám ve výkonu rakety.

Elon Musk se už dříve nechal slyšet, že raket a lodí Super Heavy Starship zničí při testech hodně. Jeho současná vlajková loď Falcon 9 při zkušebních letech explodovala celkem třikrát. Nyní už má za sebou ale více než 200 úspěšných startů i přistání v řadě.

Reklama

Doporučované