Hlavní obsah

Některé antigenní testy jsou šunt. Lékárny zkoumají, co vlastně prodávají

Nejlepší marketér? Jednoznačně vláda, říká spolumajitel Pilulky Petr Kasa o prodejích antigenních testů a respirátorů. Ilustrační foto. (Video: Silvie Friedmannová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

28. 4. 5:55

Internetová lékárna Pilulka si nechala prověřit antigenní testy, které sama prodává. A není jediná. Také Ústav organické chemie a biochemie na požádání kvalitu testů prověřuje.

Článek

„Chtěli jsme si být jisti, že testy, které prodáváme, jsou na lepší straně spektra,“ řekl ve studiu SZ Byznys spolumajitel skupiny Pilulka Petr Kasa.

Do odborné studie se zapojilo 480 lidí, testování se uskutečnilo během února v Nemocnici s poliklinikou Karviná-Ráj. Lidé absolvovali dva výtěry z nosohltanu, jeden pro PCR metodu, druhý pro antigenní test. Celý materiál včetně výsledků Pilulka zveřejnila.

„Největší problém asi byl, že celá tato celonárodní akce kolem testování vznikla strašně rychle, zdravotnické prostředky obvykle jinak podléhají dlouhému prověřování. Tady na to nebyl čas a většina zboží se dostala na trh na různé výjimky,“ popsal Petr Kasa.

Potvrdil, že Pilulku kontaktují desítky distributorů antigenních testů. „Ozývá se nám spousta firem, které se nikdy nevěnovaly zdravotnictví. Najednou začaly obchodovat s tímto zbožím, protože tam viděly příležitost,“ říká.

Pilulka

– Společnost Pilulka Lékárny a. s. hospodařila v ČR s tržbami 1,3 miliardy korun a s EBITDA ziskem 23 milionů korun. Internetové tržby vzrostly meziročně o 57 procent.

– Skupina působí na třech evropských trzích. Kromě Česka také na Slovensku a v Rumunsku. Pro rok 2022 plánuje rozšíření o další evropský trh.

– V roce 2020 vstoupila Pilulka na BCPP na trh Start, nyní pracuje na vstupu na hlavní trh pražské burzy.

Na nepřehlednou situaci na trhu s antigenními testy, které během několika týdnů začaly potřebovat firmy všech velikostí a později i školy, zareagovali i vědci z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd.

Pracovní skupina pod vedením Jana Konvalinky našla způsob, jak kvalitu testů porovnat v laboratoři. Zatím prověřili 18 různých značek a počítají s tím, že budou žebříček dál aktualizovat. „S analýzou stále pokračujeme a na požádání zařazujeme další testy,“ potvrdil pro SZ Byznys Dušan Brinzanik, mluvčí Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR.

Nejlepší marketér? Vláda

Mezi nejžádanější covidové zboží momentálně patří vedle respirátorů právě antigenní testy. „Od ledna jsme jich prodali desetitisíce kusů,“ upřesnil pro SZ Byznys Petr Kasa, spolumajitel Pilulky.

Trhy v Česku, na Slovensku a v Rumunsku jsou podle něj velmi podobné. „Jen se to liší v tom časování, protože největší marketing dělá vláda té dané země, kdy rozhodne o tom, že se například povinně začnou nosit respirátory nebo testovat. To je tak obrovská marketingová kampaň, že celý národ začne řešit toto jedno vybrané portfolio,“ popisuje okamžitou reakci nakupujících.

Pilulce v covidovém roce 2020 výrazně vzrostly internetové tržby, a to meziročně o 57 procent. Pandemie ale naopak přibrzdila plán vstoupit na další trh. „Připravujeme se, že do toho plně nastoupíme pravděpodobně příští rok. Primárně se díváme na okolní země,“ řekl Petr Kasa.

Loni v létě firma oznámila, že odkládá plánovaný vstup do Maďarska. Zda jde pořád o tuto zemi, nechtěl šéf Pilulky prozradit: „Nechceme v tuto chvíli specifikovat konkrétní země, protože vedeme různá jednání na více frontách.“

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované