Hlavní obsah

Testy lidi neodradily. Kadeřnictví jsou plná na týdny dopředu

Foto: Unsplash

V rámci rozvolňování se otevřela i kadeřnictví.

Reklama

Po několikaměsíční odmlce v pondělí opět otevřely kadeřnické a kosmetické salony. Kadeřníci mají plno na několik týdnů dopředu, ke kosmetičkám se zákazníci vracejí pomaleji. Povinné testování pro ně ale není překážkou.

Článek

V pondělí kadeřnictví a kosmetické služby opět přivítaly své zákazníky. Po více než čtyřech měsících nedobrovolného uzavření teď mají plno.

„Na otevření jsme se těšili, ta doba byla dlouhá a zvláštní. Teď máme plno a lidé jsou objednaní i na příštích 14 dní,“ říká Václav Pražák, majitel kadeřnického Studia Václav Pražák Hair Design a předseda Asociace kadeřnických a kosmetických oborů České republiky.

Podobně na tom jsou i další pražské salony. „Máme plno až do června. Lidé chodí, jako kdyby je testování a další opatření neomezovala,“ říká majitelka kadeřnictví Cut Karlin Barbora Hrdinová.

Do kadeřnictví Tomas Arsov zavítali první zákazníci už v sedm hodin ráno. „Od té doby máme narváno až do desíti hodin večer. Tak to bude minimálně v dalších čtrnácti dnech,“ říká PR manažer salonu Luboš Procházka. Za běžných okolností by měl otevřeno zhruba od osmi do šesti hodin, kvůli vysokému počtu zájemců ale udělali výjimku. „Pojedeme 14 hodin denně, abychom uspokojili klientelu,“ dodává.

+3

Zákazníci se začali objednávat hned, jakmile se začalo spekulovat, že kadeřnictví otevřou, přestože termín nebyl jistý. „Nejdřív to vypadalo na 26. dubna, pak se to změnilo na 3. května, takže jsme překládali objednávky. S pondělním termínem se počet objednávek ještě zvýšil,“ říká Procházka. Na znovuotevření se musely salony připravovat několik dní dopředu. „Bylo potřeba salon uklidit, vydezinfikovat, stihli jsme i vymalovat na čerstvou bílou,“ říká Procházka.

V kosmetických salonech se o přetížení mluvit nedá, i když se lidé také objednávají. „Teprve se nám kalendář pomalu začíná naplňovat. První a druhý den po otevření je vždy volnější, pak objednávky přibývají. Bojíme se, aby nebyl jen takový první boom a potom práce nebylo méně,“ říká Anna Menzelová, prezidentka Unie kosmetiček a provozovatelka kosmetického Studia Šárka v České Lípě.

Někde zdražují

Protože lidem několik měsíců žádný profesionál hlavu neupravoval, mají teď zájem o nejrůznější kadeřnické služby – stříhání, barvení a melíry. V salonu Tomas Arsov je mezi ženami největší zájem o barvení vlasů. „Pan Arsov doporučoval, aby to ženy od prosince nezkoušely doma samy a čekaly na profesionála. Často se stane, že se to ženám nepovede dokonale a kadeřník to po nich pak musí opravovat,“ říká Procházka.

Barvení odrostů ale pro salony představuje vyšší náklady. „Protože jsou delší, je to pro nás složitější. Potřebujeme daleko větší gramáž barev a více času, který nám nikdo nezaplatí. Naši klienti jsou zvyklí platit stejnou částku, takže přemýšlíme nad tím, že budeme muset zdražit, a to skoro o sto procent,“ řekl Rádiu Expres FM/Classic Praha majitel pražského kadeřnictví Marcel Šťástka.

Provozovny ale musí dodržovat řadu podmínek. Kromě hygienických opatření musí zákazníci při vstupu prokázat svou bezinfekčnost důkazem o negativním testu, potvrzením o očkování, nebo o prodělané nemoci covid-19.

Služby v tomto systému zatím problém nevidí a zákazníci podle nich nová opatření dodržují. „Každý příchozí prozatím přinesl test. Pokud by ho někdo neměl, tak mu bude antigenní test proveden přímo u vstupu, nebo v samostatné místnosti,“ popisuje Procházka.

Zákazníci však testování přímo v provozovnách moc často nevyužívají a zajišťují si spíš vlastní testy. „Dost klientek má testy ze zaměstnání, což je také možné akceptovat, některé už byly očkované,“ říká Menzelová.

Problémy s testy mohou být v menších městech

Podle ní je pro některé lidi zajištění testu nedosažitelné. Problém s tím mohou mít hlavně obyvatelé menších měst a obcí nebo starší lidé. Proto v testování přímo v provozovně Menzelová vidí výhodu. „Klientky nechceme posílat domů, znamenalo by to přijít o ně i o tržby,“ říká. Proto její salon nakoupil zásobu testů a v případě potřeby je bude dokupovat.

Nově musí kadeřníci a kosmetičky také vést evidenci návštěvníků. „Dříve bylo doporučováno evidovat adresu i datum narození. Teď je to zmírněné. Píšeme jenom den návštěvy, jméno, jestli je zákaznice očkovaná či testovaná a telefonní číslo, kdyby mělo dojít k trasování,“ vysvětluje Menzelová. Podle ní jsou tyto údaje dostačující. „Psát více než toto by nebylo vhodné a dost možná i protiprávní,“ myslí si.

Některá opatření se od posledního znovuotevření nezměnila, jako třeba dezinfikování různých ploch. „Dezinfekce anticovid mi zničila několik drahých křesel v salonu. Normálně používáme jemnější dezinfekce,“ stěžuje si Šťástka.

Místo roušek a štítu, které museli kadeřníci nosit před posledním uzamčením, teď nasadili respirátor. Totéž platí i pro zákazníky. „Respirátor asi není úplně to nejlepší, když v něm musíte třeba fénovat vlasy, ale zatím to zvládáme. Rouška byla příjemnější,“ popisuje Hrdinová.

Během uzavření podnikatelé přicházeli o tržby, ale přesto museli hradit různé náklady. Poslední lockdown ztráty kadeřníků a kosmetiček ještě prohloubil. Některé salony se kvůli tomu dostaly do finančních problémů, některé dokonce zkrachovaly. „Kolik jich bylo přesně, nevíme, ale protože v poslední době skončilo asi 160 tisíc živnostníků, poměrně velká část z nich může být z našeho oboru,“ vysvětluje Pražák. Sám úbytek tržeb Studia Václav Pražák Hair Design počítá do statisíců.

„Některé kolegyně musely práci opustit, nebo si musely půjčit a pro některé byl velký problém platit i polovinu nájmu. Uzavření určitě znamenalo velký problém a budeme se z něj ještě dlouho vzpamatovávat,“ dodává Menzelová.

Kadeřnictvím, která se otevření dožila, pomáhala během uzavření podpora od státu. Kadeřník Tomáš Arsov si podle Procházky pochvaloval jak příspěvky na zaměstnance od státu, tak COVID – Nájemné. „To podle něj vše probíhalo v našem případě po celou dobu dobře a spravedlivě. U nás nevznikl sebemenší problém,“ tvrdí Procházka.

Podle Šťástky však podpora od státu nebyla dostatečná. „Náklady na můj salon jsou kolem 100 tisíc korun měsíčně, ale od státu jsme dostávali jen malou část z toho, co bylo třeba zaplatit,“ říká. Aby přežil, musel si peníze půjčit. „Pomohla mi rodina a přátelé. První lockdown to ještě šlo, druhý to bylo horší a od ledna to už nešlo, jinak bych musel zavřít,“ popisuje Šťástka.

Stejně jako většina dalších provozoven i kadeřnické a kosmetické salony doufají, že další uzavírání už nepřijde. „Nějakou dobu bude ještě trvat, než se všechno rozeběhne, ale chtěli bychom už brzo normálně fungovat,“ říká Pražák.

Reklama

Doporučované