Hlavní obsah

Těžká volba Benátčanů. Buď práce a špína, nebo čisto a hluboko do kapsy

Foto: Shutterstock.com

Benátky po pandemii.

Reklama

Město známé také jako La Serenissima, neboli nejklidnější, se stalo spíš jedním z nejšpinavějších. Díky úbytku výletních lodí se Benátky sice pročistily, ale šest tisíc lidí bylo bez práce.

Článek

Příjmy a živobytí šesti tisíc Benátčanů závisí na výletním průmyslu. Nosiči zavazadel, čističi lodí a strážci přístavní bezpečnosti proto protestovali na schodech benátského vlakového nádraží Santa Lucia. Demonstrací, kterou zformovali rychle a bez varování, chtěli upozornit na svou závislost na výletních lodích.

Server BBC uvedl, že omezení cestování způsobené koronavirem letos donutilo společnosti, které provozují lodní okružní plavby, odložit většinu cest na příští rok. Velká plavidla proto v Benátkách chyběla a nemnozí návštěvníci mohli spatřit město tak, jak ho dekády nikdo neviděl.

Tuto změnu vítali environmentální aktivisté, kteří po zákazu výletních lodí volají už roky kvůli obavám ze znečištění a poškozování základů města. Jejich motory totiž vytvářejí podvodní vlny, které způsobují erozi. Podle zelené kampaně Doprava a životní prostředí jsou Benátky jedním z nejvíce znečištěných evropských přístavů.

Zastánci plaveb tvrdí, že italská vláda musí přijít s dlouhodobým plánem, který bude chránit město, ale také zaručí budoucnost lodního průmyslu, a to už nyní. „Až koronavirus skončí, musíme přivést výletní lodě zpět do Benátek. Toto je okamžik, kdy má vláda učinit rozhodnutí,“ říká nosič zavazadlové společnosti Portabagagli del Porto di Venezia, která přepravuje zavazadla turistů z lodí do benátských hotelů už 80 let.

Druhý největší provozovatel výletních lodí na světě Royal Carribean oznámil, že příští léto už její lodě v Benátkách kotvit nebudou. Místo toho zůstanou v Ravenně, 150 kilometrů na jih. Cestující, kteří touží po návštěvě Benátek, tam odvezou autobusy. Demonstranti tvrdí, že další výletní lodě by mohly být odkloněny do přístavů v Janově nebo Terstu.

Ve stejný den jako pracovníci v lodním průmyslu v Benátkách protestovali také ochránci přírody. Jejich transparenty volaly po konci fosilních paliv a „už žádných velkých lodích“.

Environmentální aktivistka Sofia Demasiová je členkou výboru No Grandi Navi a mezinárodního klimatického hnutí Fridays For Future. „Velké výletní lodě vytvářejí velké znečištění a velké problémy pro město, které by nemělo být příkladem klimatické krize, ale boje proti ní,“ říká.

Kdo vyhraje spor o budoucnost výletních lodí v Benátkách zatím není jasné. Jisté je jedno, rozhodnutím se politici a úředníci všem rozhodně nezavděčí.

Reklama

Doporučované