Článek
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní obdrželo čistopis technicko-ekonomické studie. „Vzhledem k tomu, že se započetla tahová studie Most - Teplice, konečně vyšla ekonomická efektivita v kladných číslech. Jdeme do finále, my i ŘSD jsme optimističtí, věříme, že centrální komise posune projekt dál,“ uvedla starostka města Zuzana Schwarz Bařtipánová (ANO).
Bílina leží na hlavní silnici I/13, která propojuje města pod Krušnými horami. Nyní vede městem dvoupruhový průtah s několika kruhovými objezdy. Denně tam projede okolo 22.000 aut. Jak ve směru od Teplic, tak dále do Mostu je komunikace čtyřpruhová. V Bílině se proto často tvoří dlouhé kolony popojíždějících aut. „Jsme jediným špuntem na trase a obzvláště teď po začátku školního roku zase doprava ve městě stojí. Tunel je řešením nejen pro nás, ale pro celý kraj,“ řekla Bařtipánová.
Na cestě z Mostu do Bíliny by se mohla zvýšit povolená rychlost
Za poslední roky odborníci prověřovali několik možností, jak město obejít. Vedení silnice po estakádě a dlouhým tunelem bylo z hlediska ekonomiky příliš nákladné a navíc se setkalo s odporem místních obyvatel. Aktuální řešení počítá s výstavbou téměř 1400 metrů dlouhého dvoutubusového tunelu od vlakového nádraží po fotbalové hřiště u Kyselky. „My tuto variantu prosazujeme a chceme ji realizovat. Bez schválení záměru projektu ministerstvem dopravy však nemůžeme investiční přípravu zahájit,“ uvedl už dříve ředitel ŘSD Radek Mátl.
Z hlediska výpočtu ekonomické efektivity stavby čtyřpruhový tunel vycházel negativně v poměru cena stavby a dopravní přínos, to se změnilo po započtení tzv. tahové studie, tedy zahrnutí dopadů na města Most a Teplice. V úsecích Bílina - Most a Bílina - Teplice se počítá v příštím roce se zvýšením maximální rychlosti na 110 kilometrů v hodině.
Centrální komise ministerstva dopravy bude posuzovat i dvoupruhový tunel se souběžnou únikovou štolou. Město, ŘSD i složky integrovaného záchranného systému prosazují čtyřpruhovou variantu se dvěma plnohodnotnými tunelovými troubami.
Pokud by komise projekt schválila, město změnilo územní plán a nenastaly by žádné komplikace, stavět by se mohlo začít v roce 2029 a o tři roky později by se auta projela tunelem. „Je to daleko, ale je to světlo na konci tunelu,“ uvedla starostka.