Hlavní obsah

Za neúspěchem Minářova hnutí zůstal účet šest milionů. Kam šly peníze

Foto: Lidé PRO, Martin Kubalec

Zakladatel neúspěšného hnutí Lidé PRO Mikuláš Minář.

Reklama

Aktivista Mikuláš Minář chtěl oslovit přes půl milionu lidí, kteří by ho podpořili při cestě do Poslanecké sněmovny. Nepodařilo se získat ani desetinu podpisů a jeho sebevědomý projekt skončil. A utratil skoro šest milionů korun.

Článek

Zakladatel Milionu chvilek pro demokracii, student Mikuláš Minář, chtěl v letošních volbách do Poslanecké sněmovny rozhýbat české politické vody a oslovit přes půl milionu lidí, kteří jsou politikou znechucení a nedokážou si ze současné nabídky politických stran a hnutí vybrat. Jeho sebevědomý projekt Lidé PRO však neoslovil dostatečný počet lidí a po necelém půlroce ho Minář rozpustil. Jak upozornil deník Právo, za neúspěšnou kampaní zůstala téměř šestimilionová účtenka.

Kampaň, na kterou zhruba polovinou přispěli drobní dárci z řad příznivců, vyšla zhruba na milion korun za měsíc, což podle Mináře nejsou nijak přehnané náklady. „Rozjezd nového hnutí je vždycky drahý, pokud má mít celorepublikový zásah,“ uvedl. Kampaň zároveň označil za méně viditelnou, než původně plánoval. „Spoustu věcí nám překazil covid a lockdowny,“ vysvětlil aktivista.

Za co konkrétně hnutí Lidé PRO utrácelo, z transparentního účtu nelze vyčíst. Hnutí z účtu převádělo velké částky zaokrouhlené na statisíce, u kterých bylo uvedeno, že jsou použity na provoz, mzdy, přípravu a vedení kampaně na sběr podpisů, údržbu webu a podobně. Přes půl milionu korun hnutí utratilo třeba za reklamu na sociální síti Facebook, která měla vyjít na 535 295 korun.

Hnutí na svých webových stránkách shánělo dobrovolníky, kteří by s ním spolupracovali. Komu tedy vyplácelo uvedené mzdy? „I my jsme měli zaměstnance a dodavatele – projektové manažery, komunitní manažery pracující s dobrovolníky, komunikační experty, stratégy, fundraisery, lidi na komunikaci se signatáři, produkční, grafika, copywritera, ajťáky. Měli jsme malé call centrum na aktivizaci našich signatářů skrze telefonické hovory,“ popsal Seznam Zprávám Minář, podle něhož všechny politické strany hradí svým zaměstnancům mzdy. „Dělají to z provozního účtu, mimo jiné proto, aby chránily soukromí těchto lidí,“ dodal.

Volební model Seznam Zpráv

Sám sobě si za šest měsíců práce vyplatil 137 828 korun. „To je 22 971 korun čistého, to mi sotva pokrylo životní náklady,“ uvedl Minář. Medián hrubé mzdy v Česku ke konci loňského roku byl 32 870 korun, čistého 24 723 korun. Ostatní tváře hnutí podle něj mzdu nedostávaly, neboť mají civilní zaměstnání a nevěnovaly se budování hnutí na plný úvazek.

Od založení transparentního účtu hnutí obdrželo 5 857 081,68 koruny. První platbu, a to 2 021 korun, si poslal sám Minář. Polovinu získané částky Lidem PRO poslal Spolek pro podporu liberální demokracie, který daroval tři miliony. Jde o projekt investora Jana Barty a Dušana Šenkypla, kteří už loni v září nabídli pětimilionový příspěvek každé demokratické straně, jež bude ochotna se pro volby spojit do nějaké koalice.

Desetitisícové částky na transparentní účet poslaly také některé tváře hnutí. Nejvíce přispěl podnikatel Martin Hausenblas, který od prosince naposílal 400 tisíc korun.

Drobní přispěvatelé pokračují v zasílání darů i po oznámení konce hnutí 24. března. Od té doby na účet přišlo několik tisícovek. „Zájemcům o vrácení daru zaslaného po oznámení ukončení sběru podpisů dary samozřejmě vrátíme,“ uvedl zakladatel hnutí, které si kladlo za cíl nasbírat 500 tisíc podpisů pro to, aby šlo v říjnu do voleb do Poslanecké sněmovny. Hnutí nakonec získalo jen necelých 40 tisíc podpisů, a proto 24. března sběr ukončilo a oznámilo i svůj konec.

Ostatní prostředky chce hnutí Lidé PRO použít na podporu demokratického tábora a politické změny v Česku. „Pokud nám nějaké peníze zbydou, můžeme je využít před volbami na oslovování a aktivizaci našich signatářů či veřejnosti,“ dodal Minář.

Reklama

Doporučované