Krevní test dokáže odhalit rakovinu, aniž by měl pacient jasné příznaky

Foto: angellodeco, Shutterstock.com

Krevní vzorek pod mikroskopem, ilustrační snímek.

Britská média informují o studii, která dokládá, že díky jednoduchému krevnímu testu lze odhalit několik typů nádoru dříve, než se u pacientů objeví první jasné příznaky. Mohl by zabránit asi desetině všech úmrtí na rakovinu.

Americká biotechnologická společnost Grail zveřejnila výsledky studie Pathfinder, ve které spolu s Národní zdravotní službou Spojeného království (NHS) zkoumala, nakolik může takzvaný Galleriho test podchytit rakovinné bujení.

Galleriho test hledá v krvi abnormální DNA. Jak uvádí na svých stránkách největší nezávislá organizace pro výzkum rakoviny Cancer Research UK, buňky v lidském těle uvolňují fragmenty DNA, které cirkulují v krvi. Přičemž test dokáže rozpoznat rozdíly v DNA zdravých buněk a DNA rakovinných buněk. Metoda tak může signalizovat přítomnost novotvarů a také lokalizovat, kde se nádor nachází.

V rámci studie provedli výzkumníci krevní testy více než 6 600 účastníkům ve věku 50 let a více, které sledovali po dobu jednoho roku. Odhalili desítky nových onemocnění, přičemž mnohé případy byly v raném stádiu a téměř tři čtvrtiny z nich byly formy, které se rutinně nevyšetřují.

Jak píše s odvoláním na vědeckou obec list The Guardian, studie dokládá, že krevní screening má velký potenciál. Modely sestavené lékaři ukazují, že by mohl zabránit přibližně desetině všech úmrtí na rakovinu. Zejména pro to, že odhalí několik typů rakoviny ještě dříve, než se u pacientů objeví jasné příznaky. A je možné brzy nasadit léčbu.

NHS označila Galleriho test za potenciálně přelomový.

Mohlo by vás zajímat

Vědci úspěšně otestovali lék, který dokáže ničit rakovinotvorné a bakteriální buňky, aniž by poškodil okolní zdravé tkáně.

„Myslím, že na tomto novém modelu a konceptu je vzrušující to, že u mnoha z těchto nádorů nemáme k dispozici žádný standardní screening,“ uvedla v neděli na setkání Evropské společnosti pro lékařskou onkologii v Paříži Deb Schragová, vedoucí výzkumná pracovnice studie z Memorial Sloan Kettering Cancer Center v New Yorku.

Test dokáže kromě přítomnosti onemocnění také předpovědět, kde se nádor nachází. Umožňuje tak lékařům urychlit následné postupy potřebné k lokalizaci a potvrzení rakoviny.

„Signál původu byl velmi užitečný pro nasměrování typu vyšetření. Když byl krevní test pozitivní, trvalo obvykle méně než tři měsíce, než byla dokončena další vyšetření,“ vysvětlila Schragová.

Včasné odhalení rakoviny

V testovací fázi dokázala metoda identifikovat nádory v tkáních, jako jsou játra, plíce nebo tlusté střevo. Rozpoznala také rakovinu vaječníků a slinivky břišní. Tyto nádory bývají odhaleny až v pozdním stádiu a mají vysokou úmrtnost.

Chybně pozitivní výsledek obdrželo jen necelé procento vyšetřených. Technologie se ale musí podle Schragové ještě vylepšit. V současnosti není připravená k testování celé populace. „Stále to ale naznačuje letmý pohled na to, co může budoucnost přinést se skutečně velmi odlišným přístupem k screeningu rakoviny,“ řekla.

Fabrice André, ředitel výzkumu v onkologickém centru Gustave Roussy ve francouzském Villejuifu, Guardianu řekl: „Během příštích pěti let budeme potřebovat více lékařů, chirurgů a zdravotních sester, ale také více diagnostických a léčebných prostředků, abychom se mohli postarat o rostoucí počet lidí, u kterých bude rakovina odhalena v brzkém stádiu.“

Krevní testy, které dokážou odhalit různé typy rakoviny, se dříve zdály nemožné. Nyní jsou ale oblastí výzkumu, která je pro pacienty slibná," citoval Guardian Nasera Turabiho z britské Cancer Research UK. „Výzkum, jako je tento, má zásadní význam pro dosažení pokroku v boji proti pozdním stadiím rakoviny a pro to, aby více pacientů mělo šanci na dobrý výsledek.“

Pro úplné vyhodnocení této metody je ale podle něj třeba ještě počkat na rozsáhlejší studie.