Hlavní obsah

Pro klasické záchranáře u ztracené ponorky není prostor, říká potápěč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Bez komentáře: Záběry z předchozích misí ponorky Titan.Video: OceanGate, Youtube.com

 

Reklama

Ponorka Titan pohřešovaná v Atlantiku by měla mít zásoby kyslíku na 96 hodin. Vzduch ale nepředstavuje jediné úskalí. „Pokud by třeba neměli ani elektřinu, bude tam i obrovská zima,“ řekl pro Seznam Zprávy potápěč Petr Slezák.

Článek

Hodiny utíkají a po ponorce Titan ztracené v severním Atlantském oceánu nejsou žádné nové stopy. Podle provozovatele stačí zásoby kyslíku uvnitř na 96 hodin, plavidlo mířící k vraku parníku Titanic se přitom ztratilo v pondělí brzy ráno. Na jeho palubě je pět lidí (více o nich zde).

Rozsáhlou záchrannou misi vede Pobřežní stráž Spojených států z Bostonu, ale jsou do ní zapojené i další vládní agentury, komerční firmy nebo třeba kanadské námořnictvo.

Potápěč a autor prvního českého potápěčského podcastu Pod vodou Petr Slezák pro Seznam Zprávy popsal, jak může taková záchranná operace probíhat. Zdůraznil, že v dnešní době a v takové hloubce je to jasně úkol pro techniku –⁠ nikoli pro potápěčské týmy.

Přežití posádky je podle něj zcela závislé na tom, zda v ponorce funguje elektřina. Domnívá se ale, že i tak musí mít ponorka, která se umí potopit do hloubky téměř 4 kilometrů, nouzovou komunikaci zajištěnou.

Jak taková záchranná operace probíhá?

V dnešní době veškeré pátrání a záchranné operace v podmořských hlubinách provádí technika. V hloubce, která tam je –⁠ přesahující 3 kilometry –⁠ je lidský faktor omezený na minimální míru, zde se lidé omezují pouze na hladinovou podporu a obsluhu zařízení. K vyhledávání se mohou používat radary nebo satelitní snímky na hladině, kdyby ta ponorka vyplavala na povrch.

Foto: OceanGate.com, Seznam Zprávy

Ponorka Titan.

Nicméně, co se týče podmořského prozkoumávání, je zapotřebí se spoléhat na mořské sonary obsluhované specialisty na doprovodných plavidlech. V těchto náročných podmínkách není prostor pro klasické záchranné týmy, které by se vydaly do vody. Tak lze pracovat pouze do velmi omezené hloubky.

Jakou má záchranná mise šanci na úspěch?

Přežití je zcela závislé na dostatečných zdrojích energie, neboť veškeré systémy v této ponorce spoléhají na elektrický pohon. Kritickým faktorem je samozřejmě zásoba vzduchu.

Pokud by neměli ani elektřinu, bude tam obrovská zima. Je otázka, jak dlouho se dá v takových podmínkách vydržet. Odhaduji, že tam mohou být tak dva až tři stupně Celsia.

Jak velký je prohledávaný sektor?

V souvislosti s nedávnou ztrátou komunikace je nezbytné, aby odborníci pečlivě analyzovali vstupní data. Jejich úkolem je zjistit, zda ztráta spojení nastala během sestupu či výstupu.

Musí zvážit sílu mořských proudů a zohlednit čas, po který je ponorka pohřešovaná. Na základě těchto údajů budou schopni vyhodnotit oblast, která musí být prohledána.

Hrozí na mořském dně nebezpečí kvůli tlaku?

Tlak by takovou ponorku poškodit neměl. Mechanická struktura je pevná a schopná těmto nepříznivým podmínkám odolat. Podpůrné systémy, které tam jsou, mají jediný cíl: zajištění přežití posádky.

Ponorka musí být schopna poskytnout dostatečný přísun vzduchu, udržovat příjemnou teplotu a samozřejmě být ovladatelná jak při ponořování, tak při vynořování.

Dokáže taková ponorka vysílat nějaké nouzové signály?

To zcela určitě. Při takových extrémních misích je klíčové, aby ponorka disponovala všemi nezbytnými technologiemi, které umožní bezpečnou a spolehlivou komunikaci. Ponorka, která se umí potopit do téměř 4 kilometrů, musí mít nouzovou komunikaci zajištěnou.

Kvůli čemu mohlo k přerušení komunikace ponorky Titan dojít?

Tam je skutečně tisíc a jedna věc, která musí fungovat a která se taky může porouchat a co přesně k tomu vedlo, to by byla spekulace, k tomu se netroufám vyjadřovat.

Reklama

Doporučované